ФОРМУВАННЯ ПОПИТУ ТА ПРОПОЗИЦІЇ НА ФАХІВЦІВ З МАРКЕТИНГУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Н.С. КОСАР Національний університет «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-0180-2630
  • Н.Є. КУЗЬО Національний університет «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-0640-3276
  • І.В. ДАНИЛИК Національний університет «Львівська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.15407/econlaw.2016.02.088

Ключові слова:

фахівець з маркетингу, ринок праці, підготовка маркетологів, освітні послуги

Анотація

Досліджено ринок праці України, який детерміновано визначає розвиток ринку освітніх послуг. Визначено структуру попиту і пропозиції на ринку праці Львівської області та України, детально проаналізовано попит на маркетологів. З використанням вторинної маркетингової інформації визначено динаміку попиту на напрям підготовки та спеціальність "Маркетинг" у найбільших ВНЗ України. Обґрунтовано доцільність упровадження концепції маркетингу у діяльність випускових кафедр навчальних закладів, які здійснюють підготовку маркетологів, та важливість їх належної практичної підготовки.

Посилання

Dmytriv A.Ya., Baluk N.R. and Buk L.M. (2011), Innovative approach to teaching marketing disciplines in the context of the growing popularity of the marketing profession, Zbirnyk naukovykh prats’ Formuvannia rynkovoi ekonomiky (Spets. vyp. Marketynhova osvita v Ukraini), pp. 43-53.

Oherchuk Yu.V. and Kachanovets’ka O.S. (2012), Marketing Education in Ukraine: providing quality training for meeting the needs of marketing specialists in Ukrainian market, Tezy dopovidej IX Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi konferentsii Marketynh ta lohistyka v systemi menedzhmentu [Proceedings of the IX International scientific-practical conference Marketing and logistics in the system of management], National University "Lviv Polytechnic", Lviv, Ukraine, pp. 306–308.

Khtej N.I., Dryl’ O.I. and Zemliak I.Ya. (2012), Marketing specialists in the labor market: problems of training and professional adaptation, Visnyk Natsional’noho universytetu L’vivs’ka politekhnika Lohistyka, vol. 735, pp. 236–243.

Fakty (2016), Professions of 2015 in Ukraine, available at: http://fakty.ictv.ua/ua/index/read-news/id/1545470 (Accessed 16 March 2016).

Rabota.ua (2016), The dynamics of the labor market, available at: http://hrsovet.rabota.ua/dinamika-ryinkatruda-v-yanvare (Accessed 3 March 2016).

Rabota.ua (2016), Marketing: most wanted specialists and salaries review, available at: http://blog.rabota.ua/marketing-samyie-vostrebovannyie-spetsialistyi-i-obzorzarplat (Accessed 7 March 2016).

HeadHunder (2016), The labor market in Lviv region, available at: https://hh.ua/article/14134 (Accessed 3 March 2016).

Proforientator.info (2016), Marketing, available at: http://proforientator.info/?page_id=1579 (Accessed 16 March 2016).

Rabota.ua (2016), Dynamics of marketing specialists vacancies, available at: http://blog.rabota.ua/marketingsamyie-vostrebovannyie-spetsialistyi-i-obzor-zarplat (Accessed 18 March 2016).

Rabota.ua (2016), Business Sales: whom employers want to pay the most, available at: http://blog.rabota.ua/rabota-v-prodazhah-komu-rabotodateli-gotovyi-platitbolshe-vsego (Accessed 7 March 2016).

Apostrof (2016), Where to Look for Business in Ukraine: Labor market prospects in 2016, available at: http://apostrophe.com.ua/article/society/2016-02-14/gdeiskat-rabotu-v-ukraine-perspektivyi-ryinka-truda-v-2016-godu/3329 (Accessed 16 March 2016).

HeadHunder (2016), The barometer of labor market in 2014, available at: https://hh.ua/article/15894 (Accessed 7 March 2016).

Marketyum (2016), Marketing specialists around the world, available at: http://marketium.ru/zarabotok-marketologa (Accessed 3 March 2016).

VC. ru (2016), How earn marketers and PR-specialists in Russia and abroad, available at: https://vc.ru/p/marketing-salaries (Accessed 18 March 2016).

HeadHunder (2016), How earn experts in marketing, available at: https://hh.ua/article/1246 (Accessed 16 March 2016).

Information system Contest (2016), Introduction, available at: http://vstup.info (Accessed 18 March 2016).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-16

Як цитувати

КОСАР, Н., КУЗЬО, Н., & ДАНИЛИК, І. (2024). ФОРМУВАННЯ ПОПИТУ ТА ПРОПОЗИЦІЇ НА ФАХІВЦІВ З МАРКЕТИНГУ В УКРАЇНІ. Economics and Law, 44(2), 88–94. https://doi.org/10.15407/econlaw.2016.02.088