ЕКОНОМІКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВІДКРИТОСТІ МІСТА З УРАХУВАННЯМ ЧИННИКІВ ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.15407/econlaw.2022.04.072Ключові слова:
забезпечення відкритості міста, прозорість, підзвітність, повоєнне відновлення, органи місцевого самоврядуванняАнотація
Узагальнено теоретичні засади відкритості міста. Проаналізовано трактування відповідних ключових термінів. Оцінено сучасний стан прозорості та підзвітності українських міст, на ґрунті чого систематизовано найгостріші проблеми, пов’язані із забезпеченням їх відкритості. Визначено економіко-правові передумови та засоби забезпечення відкритості міста з урахуванням чинників повоєнного відновлення. Зокрема, обґрунтовано доцільність розроблення та затвердження Стратегії відкритості міста як самостійного документа стратегічного міського планування або доповнення відповідним підрозділом Стратегії розвитку міста, що створить передумови економіко-правового забезпечення відкритості міст, а також сприятиме якомога скорішому відновленню постраждалих від збройної агресії українських міст і сталому розвитку решти міст та України в цілому.
Посилання
V Luhano zatverdyly sim pryntsypiv protsesu vidnovlennia Ukrainy. Dzerkalo tyzhnia. 05.07.2022. URL: https://zn.ua/ukr/POLITICS/v-luhano-zatverdili-sim-printsipiv-protsesu-vidnovlennja-ukrajini.html [in Ukrainian].
Plan vidnovlennia Ukrainy “Sylna yevropeiska kraina — mahnit dlia inozemnykh investytsii”. Vidnovlennia Ukrainy. Ofitsiinyi sait. 2022. URL: https://recovery.gov.ua [in Ukrainian].
Open Government Partnership (OGP). Official website. 2022. URL: https://www.opengovpartnership.org/
Hibbets J. The foundation for an open source city. 2013. 161 p. URL: https://www.theopensourcecity.com
Hawken S., Han H., Pettit C. Open Cities, Open Data: Collaborative Cities in the Information Era. Singapore: Publisher Palgrave Macmillan, 2020. 130 р. https://doi.org/10.1007/978-981-13-6605_5
Zheng S., Kahn M. A., Liu H. Towards a system of open cities in China: Home prices, FDI flows and air quality in 35 major cities. Regional Science and Urban Economics. 2010. Vol. 40. Iss. 1. January. Р. 1–10. https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2009.10.003
Christiaanse К., Levinson N. Curating the Open City. Places Journal. 2009. September. https://doi.org/10.22269/090917
Dashkevych O., Portnov B. Criteria for Smart City Identification: A Systematic Literature Review. Sustainability. 2022. Vol. 14. Р. 44-48. https://doi.org/10.3390/su14084448
Pinheiro R.L. Intelligence is Open: Smart City versus Open City. РlaNext – neхt generation planning. 2017. Vol. 4. Р. 8–26. https://doi.org/10.24306/plnxt.2017.04.002
Snaith B. Smart cities are decades away: but open cities are within reach. Open Data Institute. 2019. 12 July. URL: https://theodi.org/article/smart-cities-are-decades-away-but-open-cities-are-in-reach/
Kutsenko T.F. Suchasnyi instrumentarii zabezpechennia prozorosti mistsevykh biudzhetiv v Ukraini: ohliadovyi analiz. Ekonomika ta derzhava. 2019. No. 10. P. 58-64 [in Ukrainian].
Prylipko S. Normatyvno-pravovi zasady informatsiinoi vidkrytosti ta komunikatsiinoi vzaiemodii orhaniv publichnoi vlady z hromadskistiu. Naukovyi visnyk: Derzhavne upravlinnia. 2020. No. 4 (6). P. 232-251. https://doi.org/10.32689/2618-0065-2020-4(6)-232-251 [in Ukrainian].
Chukut S.A., Dmytrenko V.I. Smart-siti chy elektronne misto: suchasni pidkhody do rozuminnia vprovadzhennia e-uriaduvannia na mistsevomu rivni. Investytsii: praktyka ta dosvid. 2016. No. 13. P. 89–93 [in Ukrainian].
Andriienko A. SMART-pidkhody do rozvytku velykykh mist: perspektyvy vprovadzhennia v Ukraini. Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia. 2018. Iss. 3 (38). P. 100-106 [in Ukrainian].
Korepanov O.S. Metodolohichni zasady statystychnoho zabezpechennia upravlinnia rozvytkom “rozumnykh” stalykh mist v Ukraini. Kyiv: DP “Inform.-analit. ahentstvo”, 2018. 354 p. [in Ukrainian].
Tkach S.M. Upravlinnia rozvytkom mist na zasadakh kontseptsii Smart City u Zakhidnomu rehioni Ukrainy. Rehionalna ekonomika. 2021. No. 2 (100). P. 91-99. URL: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-2-9 [in Ukrainian].
Understanding OPENCities. British Council. Madrid, 2010. p. 10.
Metodolohiia reitynhuvannia prozorosti mist – 2021. Transparency International Ukraina. Ofitsiinyi sait. 2022. URL: https://transparentcities.in.ua/data [in Ukrainian].
Yatsko T., Vakulenko V. Rozbudova spromozhnosti Natsionalnoi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy dlia vidkrytoho mistsevoho samovriaduvannia. Navchalnyi modul "Prozorist, vidkrytist, zrozumilist". Navchalnyi material, rozroblenyi v ramkakh proiektu № SAMRS/2015/VP2/1/1 “Budovanie kapacít NAPA pre otvorenú miestnu správu a samosprávu” (“Rozbudova spromozhnosti NADU dlia vidkrytoho mistsevoho samovriaduvannia”). Kyiv.: NISPAcee (Merezha instytutiv i shkil derzhavnoho upravlinnia krain Tsentralnoi ta Skhidnoi Yevropy), 2017. 46 p. URL: https://www.nispa.org/files/publications/training/Transparency_openness_intelligibilityUA.pdf [in Ukrainian].
5 doslidzhen, yaki dopomozhut ukrainskym mistam. TransparentSities. Ofitsiinyi sait. 23.08.2022. URL: https://transparentcities.in.ua/articles/5-doslidzhen-yaki-dopomozhut-ukrainskym-mistam [in Ukrainian].
Reitynh pidzvitnosti 50 mist Ukrainy. TransparentSities. Ofitsiinyi sait. 2022. URL: https://transparentcities.in.ua/accountability-rating [in Ukrainian].
Yak zrobyty mistsevu vladu prozorishoiu? Analitychnyi zvit za rezultatamy reitynhuvannia prozorosti 100 mist Ukrainy, rozroblenyi v mezhakh proiektu “Rozbudova prozorosti v mistakh Ukrainy”, yakyi zdiisniuietsia za pidtrymky Fondu demokratii OON. Kyiv, 2021. 15 p. URL: https://ti-ukraine.org/wp-content/uploads/2017/12/anatitychnyy-zvit_prozorist.pdf [in Ukrainian].
Chotyry ukrainskykh mista pryiednalysia do rukhu za vidkryti dani u svoikh mistakh. Asotsiatsiia mist Ukrainy. Ofitsiinyi sait. 17.02.2020. URL: https://www.auc.org.ua/novyna/chotyry-ukrayinskyh-mista-pryyednalysya-do-ruhu-zavidkryti-dani-u-svoyih-mistah [in Ukrainian].