Історико-ретроспективний аналіз державної освітньої політики в Україні (1991–2020 рр.)
DOI:
https://doi.org/10.15407/uhj2022.02.203Ключові слова:
держава, освіта, державна освітня політика, генеза державної освітньої політики, етапи здійснення державної освітньої політики, соціокультурна реальністьАнотація
Метою пропонованої розвідки є генезис становлення державної політики в галузі освіти в Україні у 1991–2020 рр.
Методологія. Використано комплекс загальнонаукових (аналіз, синтез, порівняння, діалектичний) та спеціально-наукових (історико-порів¬няльний, історико-типологічний, проблемно-хронологічний) методів історичного пізнання.
Наукова новизна. На основі широкого кола джерел визначено та обґрунтовано періодиза¬цію формування державної освітньої політики в Україні та здійснено історико-ретроспек¬тивний аналіз особливостей її розвитку в умовах сучасного державотворення.
Висновки. Здійснений історико-ретроспективний аналіз дозволяє охарактеризувати державну освітню політику в Україні 1991–2020 рр. як багатовекторну підсистему загальнодержавної політики, основне призначення якої полягає в організації науково-методичного та нормативно-про¬цесуального супроводу стратегій розвитку освітніх систем держави. Розвиваючись в межах п’яти етапів, державна освітня політика України окресленого періоду реалізовувалася у двох напрямках – спробах вирішити «старі» завдання в умовах нового соціокультурного буття та пошуках інших, більш відповідних високотехнологічному суспільству фундаментальних основ освіти. Долаючи кризові стани, які певною мірою були властиві кожному з періодів, суспільство поступово усвідомлювало необхідність змін, що спонукали суб’єктів державної політики розглядати освітню галузь як результат соціокультурної еволюції, наслідком якої має стати досягнення стану конґруентності між освітньою політикою та потребами особи¬стості, суспільства й держави.