Psychological Climate and Moral Stimulation in Research Teams of the National Academy of Sciences of Ukraine in the Eyes of Young Researchers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2021.04.057

Keywords:

organization of research work, young researchers, respondents, National Academy of Sciences of Ukraine, research team, scientific workshop

Abstract

The issues of training highly qualified and competitive specialists are of great importance for the scientific system of Ukraine. This explains the importance of conducting surveys of young scientists to determine their opinions on various aspects of scientific activity. The article presents the results of an electronic questionnaire survey of young researchers from scientific institutions of the National Academy of Sciences of Ukraine (NAS of Ukraine), which was carried out in February-April 2021 by a group of scientists from the Dobrov Institute for Scientific and Technological Potential and Science History Studies of the NAS of Ukraine.

The purpose of this survey is to obtain respondent data pertaining to moral and psychological tools as a means to stimulate high performance of young researchers, set up various forms of researchers’ professional communications, improve the internal climate in research teams and conditions for the professional advancement of young researchers in the NAS of Ukraine. The questioning covered 352 young researchers from three sections, 14 divisions and 83 institutes of the NAS of Ukraine. The analysis of results obtained from the questioning of young researchers allows for the conclusion that the creative social and psychological climate that has beneficial effects for their professional advancement prevails in the majority of the NAS institutes; traditions of respectful attitudes to young researchers’ needs and their involvement in research and scien ti fic discussions are continued and preserved. This is confirmed by the data reported by the overwhelming majority of respondents. Nearly 80 % of respondents are fully or partially satisfied by the culture of discussion at scientific workshops. However, problems with workshop organization do exist in some NAS institutes, as, according to respondents, they can be held too rarely or not held at all; be convened to report outdated information or be turned into a business meeting, workshop leaders or participants can exhibit disrespectful attitudes to young researchers. Therefore, the survey shows that some leaders of research teams seem to diminish the significance of scientific workshops in the professional development of young researchers and fostering culture of scientific discussion, which requires a constructive feedback of the administration of the NAS of Ukraine.

References

Добров Г.М. Управління наукою. Київ: Наук. думка, 1971. 266 с.

Маліцький Б.А., Ісакова Н.Б. Майбутнє академічної науки будується сьогодні. Наука та наукознавство. 2006. № 4. Додаток. С. 163—174.

Попович О.С., Костриця О.П. Посилення негативних тенденцій в динаміці кадрового потенціалу НАН України. Наука та наукознавство. 2020. № 1. С. 22—33. https://doi.org/10.15407/sofs2020.01.022

Булкин И. А. Эволюция возрастной структуры исследователей в организациях НАН Украины. Наука та наукознавство. 2016. № 4. С. 31—54.

Продіус О.І., Журавель А.І., Сітор М.О. Талант-менеджмент як невід’ємна складова успіху організації. Економіка: реалії часу. 2013. № 1(6). С. 172—177.

Пікалов В.Л. Щодо проблем управління талановитими працівниками суб’єктів господарської діяльності. Академічний огляд. 2014. № 1. С. 116—121.

Захарчин Г.М. Синтез інноваційного і традиційного в сучасній концепції управління персоналом підприємства. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2013. № 778. С. 212—218.

Армстронг М. Практика управления человеческими ресурсами. Санкт-Петербург: Питер, 2010. 848 с.

Садова К.В. Управление талантами как современный подход к повышению эффективности компании. Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева. 2016. № 3. С. 162—169.

Hilton D. Hiring and Retaining Top Talent. Credit Union Executive Journal. 2013. Vol. 40, No. 5. P. 12—16.

Попович О.С., Костриця О.П. Відновлення наукового потенціалу української науки: необхідність і реальні перспективи. Наука та інновації. 2017. № 13(4). С. 5—13. https://doi.org/10.15407/scin13.03.005

Попович О.С. Чому ми такі спокійні?! Граніт науки. 2019. URL: https://un-sci.com/ ru/2019/11/24/chomu-mi-taki-spokijni/ (дата звернення: 21.05.2021).

Онищенко О.С., Маліцький Б.А., Онопрієнко В.І., Кавуненко Л.П. та ін. Національна академія наук України: проблеми розвитку та входження в європейський науковий простір. Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського. Київ, 2007. 680 с.

Кавуненко Л.Ф., Гончарова Т.В., Зинченко Н.С. Международное научно-технологическое сотрудничество Украина — ЕС: результаты социологического исследования. Наука та наукознавство. 2014. № 3. С. 65—73.

Вашуленко О.С. Молоді науковці НАН України: стан та перспективи. Наука та наукознавство. 2014. № 2. С. 34—41.

Жабін С.О., Казьміна О.П., Вашуленко О.С., Соснов О.С. Аналіз даних соціологічного дослідження молодих вчених НАН України у 2015 році. Наука та наукознавство. 2016. № 2. С. 62—77.

Жабін С.О., Васильєв Г.С., Казьміна О.П., Соснов О.С., Білецький О.О. Професійні та соціальні проблеми науково-освітянської молоді за результатами соціологічного опитування (на прикладі НТУУ «КПІ імені Ігоря Сікорського»). Наука та інновації. 2017. № 5(13). С. 19—37. https://doi.org/10.15407/scin13.05.019

Янг М. Возвышение меритократии. Москва: Прогресс. 1991, С. 317—346.

Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования. Москва: Academia. 2004. 788 c.

Саймонтон Д.К. Чек-лист гения. 9 парадоксов одаренности. Перевод Е. Кротовой. Москва: МИФ, 2020. 257 с.

Попович O.С., Жабін С.O., Кліменкова В.І. Молодь Національної Академії Наук України про реформування Академії. Наука та наукознавство. 2021. № 2(112). С. 64—76. https://doi.org/10.15407/sofs2021.02.064

Попович O.С., Жабін С.O., Кліменкова В.І. Етика науки як фактор її збереження і роз витку. Наука та наукознавство. 2021. № 3(113). С. 39—49. https://doi.org/10.15407/sofs2021.03.039

Пуанкаре А. О науке. Москва: Недра. 1983. 186 с.

Беcсараб М.Я. Страницы жизни Ландау. Москва: Московский рабочий, 1971. 136 с. http://www.ega-math.narod.ru/Landau/Dau1971.htm

Капица П.Л. Експеримент. Теория. Практика. Москва: Наука, 1977. 352 с.

Кавуненко Л.Ф., Велентейчик Т.Н. Предопределенность и неожиданность. Науковедческие очерки о лидерах цитирования в области истории науки и техники. Москва: ЮНИТИ-ДАНА, 2020. 615 с.

Кавуненко Л.Ф. Добров в спогадах учнів і колег. Наука та наукознавство. 2019. № 2(104). С. 31—42. https://doi.org/10.15407/sofs2019.02.031

Попович О.С, Кліменкова В. І. Академічний інбридинг — проблема, що традиційно ігнорується при формуванні кадрової політики в науці України. Наука та наукознавство. 2020. № 2(108). С. 54—63. https://doi.org/10.15407/sofs2020.02.054

Published

2024-10-07

How to Cite

Klimenkova , V. (2024). Psychological Climate and Moral Stimulation in Research Teams of the National Academy of Sciences of Ukraine in the Eyes of Young Researchers. Science and Science of Science, 4(114), 57—73. https://doi.org/10.15407/sofs2021.04.057

Issue

Section

Vital Problems of Modern Science