КОНЦЕПТ БАГАТОРІВНЕВОГО ВРЯДУВАННЯ В СИСТЕМІ РЕГІОНАЛЬНОГО ТА МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Ірина СТОРОНЯНСЬКА ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М.І. Долішнього НАН України» https://orcid.org/0000-0002-0237-1409
  • Лілія БЕНОВСЬКА ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М.І. Долішнього НАН України» https://orcid.org/0000-0002-6987-5724

DOI:

https://doi.org/10.15407/econlaw.2025.03.120

Ключові слова:

багаторівневе врядування, узгодження, децентралізація, субнаціональний рівень, регіональний і місцевий розвиток

Анотація

Досліджено засади концепції багаторівневого врядування. Здійснено ідентифікацію поняття «багаторівневе врядування» (multi-level governance) як процесу ухвалення рішень для досягнення спільно визначених цілей у певних сферах суспільного життя, що охоплює систему інституцій та дій органів публічної влади різного управлінського рівня, скоординованих між собою та представниками приватного і громадського секторів. Рішення ухвалюються полісуб’єктно в інституціолізованому середовищі, більшість акторів якого є формально незалежними, але залежними функціонально. Ухваленню рішень передують формальні та неформальні відносини, що відображаються у консультаціях, переговорах, консенсусах, угодах. З’ясовано особливості трансформації моделі багаторівневого врядування, а саме: зростання ролі субнаціонального рівня, зменшення ієрархічного впливу та посилення горизонтальних зв’язків, мобільність та здатність до вільного переміщення неформальними мережами, посилення співробітництва органів влади всередині самого субнаціонального рівня. Виявлено основні виклики впровадження багаторівневого врядування в Україні.

Біографії авторів

Ірина СТОРОНЯНСЬКА, ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М.І. Долішнього НАН України»

доктор економічних наук, професор,

заступник директора ДУ «Інститут регіональних досліджень

ім. М.І. Долішнього НАН України»

Лілія БЕНОВСЬКА, ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М.І. Долішнього НАН України»

кандидат економічних наук, старший дослідник,

провідний науковий співробітник ДУ «Інститут регіональних досліджень

ім. М.І. Долішнього НАН України»

Посилання

Bukowski, J., Piattoni S., Smyrl M., Between Europeanization and Local Societies: The Space for Territorial Governance. Lanham: Rowman & Littlefield, 2003. 272 p.

Hooghe, L., Marks G., Unraveling the Central State, but How? Types of Multi-Level Governance. American Political Science Review. 2003. vol. 97(2). P. 233−243.

Schmitter P. Democracy in Europe and Europes Democratization. Journal of Democracy. 2003. No.14. P. 70–79.

Libanova E. Romanyuk S. Kontseptualizatsiya polisubyektnoho upravlinnya v sotsialʹnykh vidnosynakh. Demohrafiya ta sotsialna ekonomika. 2023. No. 3(53). S. 33–50. [in Ukrainian].

Kozak V.I. Modernizatsiya publichnoho upravlinnya na zasadakh merezhevoho pidkhodu. Derzhavne upravlinnya ta mistseve samovryaduvannya. 2018. vol. 1. S. 14–21. [in Ukrainian].

Tkalya O.V. Rozuminnya nalezhnoho vryaduvannya za suchasnykh umov. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadsʹkoho. 2020. No 2. S. 125–130. [in Ukrainian].

Fadeyev M. Osoblyvosti yevropeyskoho upravlinnya v konteksti bahatorivnevoho vryaduvannya. Naukovi pratsi Mizhrehionalʹnoyi akademiyi upravlinnya personalom. 2023. No2. S. 140–144. [in Ukrainian].

Suvorov V.P. Bahatorivneve upravlinnya v konteksti realizatsiyi yevropeyskykh polityk shchodo rozbudovy Ukrayiny na subnatsionalnomu rivni. Derzhavne budivnytstvo. 2023. No1. (33). S. 119–129. [in Ukrainian].

Bahatorivneve upravlinnya (multi-level governance) v umovakh modernizatsiyi publichnoyi vlady i stanovlennya demokratychnoho vryaduvannya v Ukrayini: kolektyvna monohrafiya / uklad.: M.M. Izha, P.I. Nadolishniy, L.L. Prykhodchenko, S.YE. Sakhanenko ta in.; za zah. red. L.L. Prykhodchenko. Odesa. 2020. 480 s. [in Ukrainian].

Kotkovskyy V Bahatorivneve upravlinnya yak mekhanizm rozrobky ta realizatsiyi derzhavnoyi polityky. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnya. 2015. No.4. S. 21–25. [in Ukrainian].

Kravtsiv V. Territorial development and regional policy in Ukraine. Lviv: Dolishniy Institute of Regional Research of NAS of Ukraine. 2016. 100 р.

Dehtyarova I.O. Bahatorivneve rehionalʹne vryaduvannya ta bahatorivneve rehionalne upravlinnya: analiz spivvidnoshennya sutnisnykh kharakterystyk. Derzhava ta rehiony. 2016. No2 (54). S. 132–136. [in Ukrainian].

Chernyak M.YE. Napryamky modernizatsiyi bahatorivnevoho vryaduvannya u konteksti rehionalʹnoho rozvytku. Investytsiyi: praktyka ta dosvid. 2019. No 20. S. 98–102. [in Ukrainian].

Weise Th., Thakur R. The UN and Global Governance: An idea and ist Prospects. University of Indiana Press, 2003. 348 p.

Castells M. The Rise of the Network Society the Information Age: Economy, Society and Culture. Contemporary Educational Technology. 2016. 7(3). S. 500–509.

Piattoni S. Multi-level governance in the EU. Does it Work? Globalization and Politics: A Conference in Honor of Suzanne Berger. MIT, May 8 and 9, 2009. S. 12–16.

Zeytulayeva E Bahatorivnevistʹ yak teoretychnyy kontsept ta metodolohiya upravlinnya suspilʹnymy protsesamy. Aktualʹni problemy derzhavnoho upravlinnya. 2021. No2 (83). S. 15–20. [in Ukrainian].

Benovsʹka L.YA. Finansove zabezpechennya delehovanykh povnovazhenʹ orhaniv mistsevoho samovryaduvannya: problemy ta napryamy vdoskonalennya. Svit finansiv. 2024. No3 (80). S. 107–120. [in Ukrainian].

European committee on democracy and governance (CDDG) report on multilevel governance. Adopted by the CDDG at its 18th plenary meeting (Strasbourg, 23-24 November 2023). URL: https://rm.coe.int/report-on-multilevel-governance-final-2768-6653-0568-v-1/1680ad9120.

Schmidt, V., & Wood, M. (2019). Conceptualizing throughput legitimacy: Procedural mechanisms of accountability, transparency, inclusiveness and open- ness in EU governance. Public Administration. 97 (4), P. 727–740. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/padm.12615

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

СТОРОНЯНСЬКА, І., & БЕНОВСЬКА, Л. (2025). КОНЦЕПТ БАГАТОРІВНЕВОГО ВРЯДУВАННЯ В СИСТЕМІ РЕГІОНАЛЬНОГО ТА МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ. Economics and Law, 78(3), 120–130. https://doi.org/10.15407/econlaw.2025.03.120