Academic and University Dualism of Global Research Area
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2017.04.084Keywords:
global research area, research and development, the university sector, non-university academic sector, funding, researchersAbstract
Organizational, financial, personnel characteristics of the modern global research area are analyzed. Eight countries in the world are the biggest investors of financial and human resources in research and development (R&D): the US, China, Japan, Germany, Korea, France, UK, and Russia. The US has the intermediate position by the ratio of business and government sector’s contribution in R&D financing, and also by the university sector as R&D performer (13 %). The share of the university sector in the expenditures on R&D is usually no higher than a quarter, being the largest for Western European universities, and the lowest for East Asian ones. In the US, China, Germany, France and other European countries various out-of-university academic forms for performing R&D are well established. The total absorption of research institutions by universities is impossible due to mission differences. The national research area in Ukraine has been in crisis because of underfunding, with the academies of sciences remaining its institutional core. To enhance the research and innovation capacity of domestic universities, it is necessary to overcome their fragmentation, increase the share of their R&D budgets, strength the dual «teaching and research» function of research and lecturing staff.
References
Смілянська А. Повернути науку до вишів. Голос України. 2016. 18 лист. № 220. С. 3.
Луговий В.І. Де взяти гроші на науку бідному університету в небагатій країні? (роздуми дослідника та вболівальника вищої освіти і науки). Освіта: Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик. 2014. 5—12 листопада (№ 47). С. 6—7.
The Academic Ranking of World Universities. Shanghai Jiao Tong University in China [Electronic resource]. URL: http://www.arwu.org/.
Слюсаренко О.М. Розвиток найвищого університетського потенціалу в умовах глобалізації: моногр. К.: Пріоритети, 2015. 384 с.
Луговий В.І., Слюсаренко О.М., Таланова Ж.В. Дослідження в університетах, навчання в академіях: шлях до інтеграції освіти і науки. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2015. № 4. С. 11—21.
Луговий В.І., Слюсаренко О.М., Таланова Ж.В. Університети та академії: фундаментальні інститути світового освітньо-наукового простору. Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис. № 3. Додаток 1: Інтеграція вищої освіти і науки. Київ, 2015. С. 150—159.
Луговий В.І., Таланова Ж.В. Наука в університетах, університети в науці у світовому дослідницькому просторі. Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис. 2017. № 1. С. 42—50.
Найкращі рішення приймаються на засадах здорового глузду і позитивного досвіду (інтерв’ю з академіком НАН України А.Г. Загороднім). Вісник Національної академії наук України: щомісячний загальнонауковий журнал. 2016. № 3. С. 3—10.
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України; за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 2016. 448 с.
Таланова Ж.В. Докторська підготовка у світі та Україні: моногр. К.: Міленіум, 2010. 476 с.
Britt Ronda. Universities Report Fourth Straight Year of Declining Federal R&D Funding in FY 2015 [Electronic resource]. URL: https://www.nsf.gov/statistics/2017/nsf17303/ nsf17303.pdf.
Education at a Glance 2016: OECD Indicators [Electronic resource]. URL: https://www. oecd.org/education/education-at-a-glance-19991487.htm.
Human Development Report 2013. The Rise of the South. Human Progress in a Diverse World [Electronic resource]. URL: http://hdr.undp.org/en/2013-report.
Human Development Report 2015. Work for Human Development [Electronic resource]. URL: http://hdr.undp.org/en/2015-report.
Main Science and Technology Indicators. Volume 2016 Issue 2, OECD Publishing [Electronic resource]. URL: http://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/main-science-andtechnology-indicators_2304277x.
Science & Engineering Indicators 2016 / National Science Board [Electronic resource]. URL: http://www.nsf.gov/statistics/seind16/index.cfm/digest/global.htm.
Survey of Federal Funds for Research and Development Fiscal Years 2015—17 / Tables 1—8, 59—60 [Electronic resource]. URL: https://ncsesdata.nsf.gov/fedfunds/2015/index.html.
Yamaner Michael. Total Federal Research and Development Funding Down 1 % in FY 2015, but Funding for Research Up 1 % [Electronic resource]. URL: file:///C:/Users/LVI/ Downloads/nsf17316.pdf.
Human Development Report 2016. Human Development for Everyone [Electronic re source]. URL: http://hdr.undp.org/sites/default/files/2016_human_development_report.pdf.
Frascati Manual 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing, Paris, 2015 [Electronic resource]. URL: http://dx.doi. org/10.1787/9789264239012-en. https://doi.org/10.1787/9789264239012-en
About the National Science Foundation [Electronic resource]. URL: https://nsf.gov/ about/.
PISA 2015 Results in Focus [Electronic resource]. URL: https://www.oecd.org/pisa/pisa2015-results-in-focus.pdf.
Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» [Електронний ресурс]. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/848-19.
About us. The Chinese Academy of Sciences [Electronic resource]. URL: http://english.cas. cn/about_us/introduction/201501/t20150114_135284.shtml.
Peer Review of the Ukrainian Research and Innovation System. Horizon 2020 Policy Support Facility / European Commission [Electronic resource]. URL: file:///C:/Users/LVI/Downloads/PSF%20Peer%20Review%20of%20the%20Ukrainian%20R&I%20system.pdf.
Валовой внутренний продукт Украины / Минфин; Финансовый портал [Электронный ресурс]. URL: http://index.minfin.com.ua/index/gdp/.
Витрати на виконання наукових досліджень і розробок за видами робіт / Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
Здійснення наукових досліджень і розробок у 2016 році / Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. URL: file:///C:/Users/LVI/AppData/Local/Temp/ Rar$DIa0.417/dop_nntd16.pdf.
Україна у цифрах у 2016 році: стат. зб. /Державна служба статистики України. К.: ДП «Інформ.-аналіт. агентство», 2017. 244 с.
Кількість працівників наукових організацій за категоріями персоналу / Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
Наукова та інноваційна діяльність в Україні: 2015: стат. зб. /Державна служба статистики України. К.: ДП «Інформ.-аналіт. агентство», 2016. 258 с.
Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. URL: http://zakon2.rada.gov. ua/laws/show/1556-18.
Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2016/17 навчального року: стат. бюл. / Державна служба статистики України. [Електронний ресурс]. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Science and Science of Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.