A A Story of the Reforms in the Ukraine’s Railway Transport: Building Repair Facilities of the Donetsk Railway Rolling-Stock Sector (1925–1941)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2020.03.116

Keywords:

rolling-stock sector, Luhansk Railway Workshops, Popasna Wagon Repair Plant, Izium Locomotive Repair Plant, wagon repairing station, Donetsk Railway

Abstract

Historical events related with reorganization of the industrial activities in the Luhansk Railway Workshops and its influence on building up repair facilities of the Donetsk Railway rolling-stock sector are investigated. The study is based on information from large-circulation periodicals of Ukrainian linear railway enterprises, minutes of the meetings of the Politburo of the Communist Party of the Soviet Union and the resolution of the Council of People’s Commissars of the Soviet Union in the early 1930s on issues of transport industry reorganization. The purpose of the article is to provide a holistic view of the production process reorganization at the Luhansk Wagon Repair Plant and reveal its influence on repair facility building at the Donetsk Railway. The article analyzes the course of the reconstruction at the Luhansk Mechanical Coal Engineering Plant and the construction of the Luhansk Pipe Foundry Plant of the People’s Commissariat of Railways. It is demonstrated that the inconsistency of measures for the reconstruction of the enterprise and the unresolved issues of its logistics disrupted the initial program of mining equipment production. Besides, given the high operation intensity of railway transport in the Donbas, there was a need not only for manufacturing of locomotive units but also for the localization of the rolling-stock overhaul on site, which raised the problem of returning the former Luhansk Railway Workshops to the PCR. Finally, the Soviet Party leadership decided to build a modern specialized wagon repair plant at Popasna Station and reform the rolling-stock sector by constructing a number of linear wagon repairing stations, including the historic stations of Donetsk Railway, Lugansk, Debaltseve and Popasna. The essential features of the Donetsk Railway reform and the circumstances of facility building at the Popasna Wagon Repair Plant are analyzed.

References

Довнар Г.С. Большая судьба. Очерки из истории Ворошиловградского завода угольного машиностроения им. А.Я. Пархоменко. Донецк: Донбасс, 1972. 163 с.

Гусев М.И., Клименко К.Х., Максимов А.И. и др. Стальные пути Донбасса. Под ред. В.В. Приклонского. Донецк, 1970. 336 с.

Рубан М.Ю. Акція «червоний ешелон» — трудовий подвиг колективу Луганського вагоноремонтного заводу. Матеріали 18-ї Всеукраїнської наукової конференції «Актуальні питання історії науки і техніки» (м. Краматорськ, 26—28 вересня 2019 р.). Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК. Краматорськ, 2019. С. 261—265.

Рубан М.Ю. Виробнича діяльність та розвиток Луганських залізничних майстерень у складі Донецької кам’яновугільної, Катерининської та південно-східних залізниць (1876—1917). Питання історії науки і техніки. 2019. № 2(50). С. 9—13.

Рубан М.Ю. Історичні обставини заснування та діяльності Луганських залізничних майстерень (1878—1930 рр.). Українська залізниця: міжнародний техніко-економічний журнал. 2018. № 12(66). С. 18—21.

Рубан М.Ю. Розвиток та виробнича діяльність Луганських залізничних майстерень у складі Донецьких залізниць (1920—1930). Дослідження з історії і філософії науки і техніки. 2019. № 28 (2). С. 77—84. https://doi.org/10.15421/271918

Башкина В.Я., Поболелов А.И. Луганск в трех столетиях. Луганск, 2012. 140 с.

Спутник пассажира по Юго-Восточным железным дорогам. Выпуск II. Балашово-Харьковская, Донецкие Каменноугольные, Восточно-Донецкая и Елец-Валуйская линии. М.: издание общества Юго-Восточных железн. дорог, 1900. 318 с.

Мигулин П.П. Наша новейшая железнодорожная политика и железнодорожные займы (1893—1902 гг.). Харьков, 1903. 372 с.

Краткий обзор развития и деятельности Екатерининской железной дороги за 25-летие 1884—1909 г. Екатеринослав: Типо-Литография Екатерининской ж. д., 1910. 73 с.

Въ Луганскихъ желѣзнодорожныхъ мастерскихъ. Слав’яносербський хлібороб (Луганск). 1918. 30 октября № 266(311). С. 4.

Дашкевич Б.Н. Железнодорожники в период Австро-Германской оккупации Украины 1918 г. М.: Изд. ЦК Ж.Д., 1925. 214 с.

На желѣзной дорогѣ. Слав’яносербський хлібороб (Луганск). 1918. 4 октября № 245(290). С. 4.

На желѣзной дорогѣ. Слав’яносербський хлібороб (Луганск). 1918. 28 сентября № 241(286). С. 4.

Въ Луганскихъ желѣзнодорожныхъ мастерскихъ. Единение (Луганск). 1918. 14 декабря № 20(335). С. 3.

Гартмана завод. Гражданская война и военная интервенция в СССР. Энциклопедия. Ред. кол., гл. ред. С.С. Хромов. М.: «Советская энциклопедия», 1987. С. 140—141.

Мощность мастерских Донецких дор. Южный гудок. 1923. 17 марта № 58(422). С. 4.

Совещание правлений, управлений дорог и УЦД. Южный гудок. 1923. 27 января № 18(382). С. 2.

Жуков Г., Богучарский Г. Повышаем качество продукции. Луганская правда (Луганськ). 1926. 11 июня № 132(2228). С. 4.

Кое-что сделано, но можно больше. Луганская правда (Луганск). 1926. 1 июня № 123(2220). С. 4.

Жерновой Г. C чем мы встречаем 10 октябрь. Луганская правда (Луганск). 1927. 25 октября № 245(3034). С. 4.

Жерновой Г. Сборный ожил. Луганская правда (Луганск). 1927. 5 ноября № 255(3044). С. 4.

Нет учебы. Луганская правда (Луганск). 1930. 2 января № 2(3707). С. 4.

Живой Г. Курс на срыв. 7-ой стройтрест затягивает переоборудование механического завода. Луганская правда (Луганськ). 1930. 14 июня № 136(3836). С. 5.

Механічний завод у тупику. Луганська правда (Луганськ). 1930. 6 листопада № 239(3959). С. 1.

Відчиняється районне правління дирекції південних залізниць. Луганська правда (Луганськ). 1931. 26 липня № 170(4172). С. 2.

Не відставайте від передових. Червоний паротяг (Ізюм). 1930. 5 червня № 1. С. 1.

Верстатів не використовують. Червоний паротяг (Ізюм). 1930. 27 квітня № 34(51). С. 1.

Дирекція південних мусить забезпечити Луганське депо керівництвом. Луганська правда (Луганськ). 1931. 19 червня № 139(4141). С. 3.

На терені Луганського будуємо новий руро ливарний завод. Луганська правда (Луганськ). 1931. 21 листопада № 263(4265). С. 3.

Російський державний архів соціально-політичної історії (РДАСПІ). Ф. 17. Оп. 3. Спр. 907. Арк. 3.

РДАСПІ. Ф. 17. Оп. 3. Спр. 927. Арк. 39 — 60.

Коллектив вагонного депо Дебальцево-сортировочное отпраздновал свой 85-летний юбилей. Железнодорожник Донбасса (Донецк). 2018. 21 ноября № 11(11568). С. 1.

Тимошук С. Все вагоны ремонтируем в день отцепки. Гудок (Москва). 1936. 28 декабря № 298(5039). С. 2.

Клименко К.Х., Алдакимов Д.К. Попасная: путеводитель. Донецк: Донбасс, 1981. 72 с.

О работе Донецкой железной дороги. Постановление Совета Народных Комиссаров Союза ССР и Центрального Комитета ЦК ВКП(б). Железнодорожник Донбасса (Донецк). 1934. 14 марта № 1. С. 1.

В цехах нового завода. Железнодорожник Донбасса (Артемовск). 1936. 20 апреля № 92(513). С. 3.

Изюмскому тепловозоремонтному — 50 лет. подг.: И.Т. Агарков, П.М. Белоглазов, Ф.С. Виноградский и др. Харьков: «Прапор», 1965. 62 с.

Готов проект вагоноремонтного пункта. Гудок (Москва). 1935. 14 июля № 160(4600). С.1.

Техническое вооружение дороги в 1936 году. Железнодорожник Донбасса. 1936. 3 марта № 51(463). С. 2.

Недоделки могут сорвать пуск завода. Железнодорожник Донбасса (Артемовск). 1936. 26 июля № 123(594). С. 2.

Морозов Ф.Л. Вагоноремонтный завод должен быть образцовым. Ворошиловградская правда (Ворошиловград). 1938. 6 октября № 82(6990). С. 4.

Published

2024-10-07

How to Cite

Ruban, M. (2024). A A Story of the Reforms in the Ukraine’s Railway Transport: Building Repair Facilities of the Donetsk Railway Rolling-Stock Sector (1925–1941). Science and Science of Science, 3(109), 116–130. https://doi.org/10.15407/sofs2020.03.116

Issue

Section

Science and technology history