Видавнича діяльність М.Грушевського в Києві 1907–1914 рр. як складова грушевськознавства: епістолярно-публіцистичний аспект
DOI:
https://doi.org/10.15407/uhj2021.05.023Ключові слова:
Грушевський, видавнича діяльність, грушевськознавство, український національний рухАнотація
Мета статті полягає в розгляді видавничої діяльності в період до Першої світової війни як одного з ключових напрямів громадсько-політичної активності й одного з аспектів грушевськознавства, роль та значення котрого потребують більшої уваги дослідників життя і суспільної праці М.Грушевського.
Методологія основана на комплексному аналізі джерел, які репрезентують видавничу діяльність М.Грушевського, його роль як видавця й одноосібного керманича «ЛНВ», «Села», «Засіву». Використання проблемно-пошукового методу в поєднанні з критичним аналізом студій, присвячених М.Грушевському, дає можливість розглянути основні аспекти та особливості погляду дослідників на його видавничу діяльність в контексті загальної суспільно-політичної і громадської праці.
Наукова новизна. Розкриваються місце і значення видавничої діяльності як важливої складової грушевськознавства. Аналіз публікацій, котрі стосуються життя й діяльності М.Грушевського до початку Першої світової війни, дозволяє стверджувати, що саме видавнича активність, дієвий і постійний контроль над «ЛНВ», «Селом» і «Засівом» вможливили посилення позицій М.Грушевського як лідера українського національного руху.
Висновки. Видавнича справа була одним із ключових напрямів діяльності М.Грушевського. Показано, що переведення «ЛНВ» до Києва в 1907 р. сприяло не лише єднанню обох частин України, розділених кордонами, але й зростанню його одноосібного впливу на журнал, за допомогою чого він утвердився як головна постать національного руху. Видавнича діяльність М.Грушевського слугувала не лише формуванню та поширенню українських ідей, але й зростанню його особистого впливу та значення у суспільстві.
