Potential and Achievements of Higher Education Research in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2017.02.090Keywords:
higher education institutions, scientific and technological activity of higher education, research university, functions of universities, ratings of universitiesAbstract
The article deals with the problem of contribution from higher education institutions to the Ukrainian scientific achievements and the roles of universities in the national innovation system. The article is based on the review of scientific publications; analysis of data of the State Statistics Service of Ukraine, and analysis of the national and international rankings of universities. Major current trends in the scientific sector of higher education in Ukraine are identified. It is revealed that, although some progress in the reform of the educational component of universities has been achieved, the problem of research activities in universities and effective use of scientific potential of the higher education institutions remains in place. Except for rare cases, Ukrainian universities do not meet the modern requirements to «research universities» and «entrepreneurial universities», despite the fact that 14 institutions have been granted the «Research University» status of by the Ministry of Education and Science of Ukraine. Research performed in the universities of Ukraine is mostly outside the university world rankings and is poorly integrated into the global scientific and technological area.
References
Стратегія інноваційного розвитку України на 2010—2020 роки в умовах глобалізаційних викликів. Матеріали Парламентських слухань у ВР України 17 червня 2009 року / За заг. ред. В.І. Полохала. К.: Парлам. вид-во, 2009.
Інноваційна Україна 2020: національна доповідь / За заг. ред. В.М. Гейця та ін. К.: НАН України, 2015.
Довейко А.Б., Верецкая А.И. Проблема интеграции науки и образования в современном вузе. Россия: тенденции и перспективы развития. Ежегодник. Вып. 8 / Отв. ред. Ю.С. Пивоваров. М.: РАН. ИНИОН, 2013. Ч. 2. С. 426—430.
Андрощук Г.О., Давимука С.А., Федулова Л.І. Національні інноваційні системи: еволюція, детермінанти результативності: монографія. К.: Парлам. вид-во, 2015.
Kroll H., Schricke E., Stahlecker T. Developing new roles for higher education institutions in structurally-fragmented regional innovation systems. Working Papers Firms and Region. No R2/2012.
Smilor R.W., Dietrich G.B., Gibson D.V. The entrepreneurial university: The role of higher education in the United States in technology commercialization and economic development. International Social Science Journal. 1993. No 45. Р. 1—12.
Chakrabarti A., Rice M. Changing roles of universities in developing entrepreneurial regions: The case of Finland and the US. MIT IPC Working Paper IPC-03-003. URL: https://ipc. mit.edu/sites/default/files/documents/03-003.pdf (last accessed 27.03.2017).
David P.A., Metcalfe S. Universities must contribute to enhancing Europe’s innovative performance. Knowledge Economists’ Policy Brief No 2 October 2007. URL: http://ec. europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/knowledge_economists_policy_brief2_ final.pdf (last accessed 02.09.2016).
Veugelers R., Del Rey E. The contribution of universities to innovation, (regional) growth and employment. European Network on Economics of Education, 2014. URL: http://www. eenee.de/dms/EENEE/Analytical_Reports/EENEE_AR18.pdf (last accessed 26.03.2017).
Сацик В. Сучасні моделі дослідницьких університетів: витоки, стратегії розвитку та перспективи розбудови в Україні. Ідеологія і політика. 2012. № 2. С. 25—39. URL: http://ideopol.org/wp-content/uploads/2014/03/8_UKR-Satsyk-.pdf (дата звернення 16.12.2016).
Азгальдов Г.Г., Костин А.В. Инновационная модель вуза. Россия: тенденции и перспективы развития. Ежегодник. Вып. 8 / Отв. ред. Ю.С. Пивоваров. М.: РАН. ИНИОН, 2013. Ч. 2. С. 377–383.
Альтбах Ф.Г. Наступил сезон ранжирования. Измерение рейтингов университетов: международный и российский опыт / Под ред. Ф.Э. Шереги и А.Л. Арефьева. МОН РФ. М.: Центр социологических исследований, 2014. С. 86—93.
Рейтинг «ТОП-200 Україна». URL: www.euroosvita.net (дата звернення 14.02.2017).
Консолідований рейтинг URL: http://osvita.ua/vnz/rating/51741 (дата звернення 06.12.2016).
Рейтинг Scopus. URL: http://osvita.ua/vnz/rating/51053/ (дата звернення 04.10.2016).
Times Higher Education (THE). World University Rankings 2016–2017. URL: https:// www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2017/world-ranking (last accessed 02.11.2016).
QS World University Rankings. URL: https://www.topuniversities.com/university-rankings/ world-university-rankings/2016 (last accessed 12.01.2017).
SCImago rating. URL: http://www.scimagoir.com/rankings.php?country=UKR (last accessed 20.02.2017).
Hazelkorn E. Rankings and the reshaping of higher education. The battle for world-class ex cel lence. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2015. URL: http://www.palgrave.com/products/title.aspx?pid=391266 (last accessed 15.02.2017).
Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2016/17 навчального року. Стат. бюлетень. К: Державна служба статистики України, 2017.
Наукова та інноваційна діяльність в Україні у 2015 році. К.: Державна служба статистики України, 2016.
Реформа вищої освіти: погляд ректорів. URL: http://dif.org.ua/ua/polls/2015a/reformavishoi-osviti-pogljad-rektoriv_1438091733.htm (дата звернення 04.10.2016).
Петровська І.О., Дульська І.В. Вузівська наука в Україні: стан, порівняння, перспективи. Вісник МНТУ, серія економіка. 2011. № 3(7). С. 210—222.
Про затвердження Положення про дослідницький університет. Постанова КМУ від 17 лютого 2010 р. № 163. Офіційний вісник України. 2010. № 13. ст. 612.
Про вищу освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 37—38, ст. 2004.
Schuch K., et al. Background Report. Peer Review of the Ukrainian Research and Innovation System. Horizon 2020 Policy Support Facility. Centre for Social Innovation (ZSI), Vienna, Austria. May 2016. European Commission.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Science and Science of Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.