Gender Parity in R&D: Global and Ukrainian Trends

Authors

  • N.B. Isakova Dobrov Institute for Scientific and Technological Potential and Science History Studies of the NAS of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2018.02.068

Keywords:

R&D personnel, international organizations, gender parity, gender studies, gender segregation, feminization of science, science policy, research and development

Abstract

The article is devoted to the problem of gender parity of researchers in the context international gender standards and policies to promote the effective use of the country’s intellectual resources adopted by Ukraine. The international documents of the United Nations, OECD and other organizations related to gender issues in the scientific sphere are analyzed. The main gender characteristics of the Ukrainian R&D personnel are revealed using statistical data of the State Statistics Service of Ukraine on gender distribution of R&D personnel in Ukraine, by education level, 2016; change in the number of researchers and women researchers in Ukraine in 2006— 2015; gender distribution of Ukrainian researchers by discipline in 2015; share of women researchers by scientific degree and discipline in 2015, % of the total researchers; share of women researchers with Candidate of Science and Doctor of Science degree by sector of activity in 2016, % of the total scientific degrees holders in the sectors.

The level of women’s participation in R&D is high (46.3 %) compared to other countries, but horizontal and vertical gender segregations were revealed. Women researchers tend to be underrepresented in physical and mathematical (28.2 %) and technical sciences (37.4 %). The proportion of women in Doctor of Science holders (25/3 %) is much less than that in the categories of researchers and Candidates of Science. Larger shares of women are awarded Doctor of Science degree in traditionally “female” disciplines like psychology (60.6 % women in the total of Doctor of Sciences holders), pedagogy (59.1 %), art criticism (56.3 %), sociology (52.6 %), geography (50.0 %), physical training and sports (50.0 %), social sciences (45.2 %), compared to 9.7 % of female Doctor of Science holders in physical and mathematical sciences, or 12.4 % in technical sciences, or 16.9 % in chemical sciences.

This circumstance is argued to negatively affect the achievement of gender parity in the management of scientific teams and gendered policy decisions in research and development system. It is concluded that the feminization of science in Ukraine, which was observed in recent decades, should not be viewed unambiguously as a positive trend. The increased number of female researchers is a consequence of the deterioration in the financial support of R&D, the reduction of the prestige of R&D jobs and the outflow of male researchers’ talent. Gendersensitive science policy should consider the problem of vertical and horizontal segregation in science; create more favorable conditions for the career development of talented female researchers for the benefit of science and innovation, but not at the expense of the scientific activities of male researchers.

References

Lee H., Pollitzer E. Gender in science and innovation as component of inclusive socioeconomic growth. Second edition. London: Portia Ltd., 2016.

Women and Science. UNESCO. 2018. URL: http://www.unesco.org/new/en/naturalsciences/priority-areas/gender-and-science/for-women-in-science-programme/ (Date of access 15.01.2018).

UNESCO science report: towards 2030. UNESCO. URL: http://unesdoc.unesco.org/ images/0023/002354/235407e.pdf (Date of access 12.05.2017).

Гендерні студії в сучасній Україні. Матеріали студ. наук.-практ. конф. (12–13 березня 2015 р.): зб. наук. ст. / Гол. ред. С.О. Філоненко. Бердянськ: БДПУ, 2015. 96 с.

Жінка в науці та освіті: минуле, сучасність, майбутнє. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 3–4 грудня 1999 р.). Київ: МО «Жіноча громада». ГО «Жінка в науці», 1999.

Жінка в науці та освіті: минуле, сучасність, майбутнє. Матеріали Четвертої міжнар. наук.-практ. конф., присвяченої 130-річчю вищ. освіти жінок в Україні (Київ, 6–8 листопада 2008 р.) / Ред. В. Троян. Київ, 2008.

Жінки та чоловіки на керівних посадах в Україні. ПРООН в Україні. Вересень 2017. URL: http://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/library/democratic_governance/ Women-and-Men-in-Leadership-Position.html (Дата звернення 15.01.2018).

Журженко Т. Социальное воспроизводство и гендерная политика в Украине. Харьков: Фолио, 2001.

Кісь О. Гендерні студії в Україні: стан, проблеми, перспективи. Незалежний культурологічний часопис «Ї». URL: http://www.ji-magazine.lviv.ua/seminary/2000 /sem17-08. htm (Дата звернення 15.04.2017).

Кравець В.П., Говорун Т.В., Кікінежді О.М. та ін. Гендерні дослідження: прикладні аспекти. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2013. 448 с.

Троян В. Жінка і наука: подруги чи суперниці? Дзеркало тижня. 2002. № 1. С. 12.

Власюк Г. Жінка в українській науці: непрохана гостя. 2014. URL: http://povaha.org. ua/zhinka-v-ukrajinskij-nautsi-neprohana-hostya/ (Дата звернення 15.04.2017).

Ісаєнко В. Жінки, закохані в науку. Ветеринарна медицина України. 2014. № 3 (217). С. 4–6.

Ремовська О. Жінки у науці досі герої-одиночки? Радіо Свобода. 09 березеня 2013. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/24923390.html (Дата звернення 15.04.2017).

Агамова Н.С., Аллахвердян А.Г. Российские женщины в науке и высшей школе: историко-научные и науковедческие аспекты: (к 150-летию со дня рождения С.В. Ковалевской). Вопросы истории естествознания и техники. 2000. № 1. С. 141–153.

Винокурова Н.А. Женщины и мужчины в науке: двойной портрет. Социологические исследования. 1999. № 4. С. 82–86.

Антонова Т.А. Динамика научных кадров Республики Беларусь: гендерный анализ // Диалог культур в эпоху глобальных рисков: сборник материалов Междунар. науч. конф. (Минск, 17–18 мая 2016 г.). В 2 ч. Ч. 2. Минск: Изд. Центр БГУ, 2016. С. 537–540.

Богданова И.Ф. Женщины в науке: вчера, сегодня, завтра. Социологические исследования. 2004. № 1. С. 103–112.

Лыхкиви Э. Женщины в науке. На пути к сбалансированному обществу женщины и мужчины в Эстонии. Министерство социальных дел Эстонской Республики. Таллинн 2010. С. 50–51.

Мирская Е.З., Мартынова Е.А. Женщины в науке. Вестник Российской академии наук. 1993. Т. 63. № 8. С. 693–700.

Булкин И.А. Изменения в структуре исследователей НАН Украины: гендерный аспект. Часть І. Наука та наукознавство. 2017. № 3(97). С. 74–86.

Булкин И.А. Изменения в структуре исследователей НАН Украины: гендерный аспект. Часть ІІ. Наука та наукознавство. 2017. № 4(98). С. 46–64.

Gender in the global research landscape. Analysis of research performance through a gender lens across 20 years, 12 geographies, and 27 subject areas. Elsevier. 2017. URL: https://www. elsevier.com/__data/assets/pdf_file/0008/265661/ElsevierGenderReport_final_for-web. pdf (Дата звернення 20.04.201712.03.2018).

Beede D., Julian T., Langdon D. et al. Women in STEM: A Gender gap to innovation. U.S. Department of Commerce, Office of the Chief Economist, 2011. ESA Issue Brief No 04—11. https://doi.org/10.2139/ssrn.1964782

Gender equality in education, employment and entrepreneurship: Final report to the MCM – 2012. URL: http://www.oecd.org/employment/50423364.pdf. p. 17. (Date of access 19.04.2017).

Klasen S., Lamanna F. The impact of gender inequality in education and employment on economic growth: New evidence for a panel of countries. Feminist Economics. 2009. 15 (3). P. 91–132. https://doi.org/10.1080/13545700902893106

ПРООН в Україні. URL: http://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/ ourwork/ sdg-overview.html/ (Дата звернення 20.04.2017).

UN Women. 2017. URL: http://www.unwomen.org/en/about-us/about-un-women (Date of access 12.03.2017).

UNESCO Institute for Statistics (2017). Fact Sheet No 43 March 2017 FS/2017/SCI/43. URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs43-women-in-science-2017- en.pdf (Date of Access 09.03.2018).

Research and innovation quality through equality: Gender-based research, innovation and development for sustainable economies and societal wellbeing. Report from the 2016 European Gender Summit to the EC and EP. URL: http://gender-summit.com/attachments/ article/1261/2016 (Date of access 20.04.2017).

She figures 2015. URL: https://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_gender_ equality/ she_figures2015-final.pdf (Date of access 12.04.2017).

L’Oréal – UNESCO: For Women in Science. 2018. URL: https://www.forwomeninscience. com/en/home (Date of access 16.03.2018)

Gender and STEM Network. URL: http://www.genderandstem.com/ (Date of access 20.04.2017).

AWIS. URL: https://www.awis.org/research-center/ (Date of access 23.04.2017).

Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2005, № 52, ст. 561.

The Global Gender Gap Report 2017. 2018. World Economic Forum. URL: https://www. weforum.org/reports/the-global-gender-gap-report-2017 (Date of access 20.03.2018).

Published

2024-10-07

How to Cite

Isakova , N. (2024). Gender Parity in R&D: Global and Ukrainian Trends. Science and Science of Science, 2(100), 68–90. https://doi.org/10.15407/sofs2018.02.068

Issue

Section

Problems of the Development of Science and Technology Potential

Most read articles by the same author(s)