A A Historical and Biographical Study of the Life and Work of Railway Scientist and Engineer Dmytro Ivanovych Zhuravskyi (1821–1891)
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2023.04.120Keywords:
D.I. Zhuravskyi, railway transport, construction mechanics, resistance of materials, bridge constructionAbstract
The article presents the results of research into the facts of the scientific biography of Dmytro Ivanovich Zhuravskyi, an outstanding railway engineer who built the first wooden railway bridges in Ukraine. This research is topical due to the lack of a comprehensive historical and biographical work devoted to the reproduction of a complete biography of D.I. Zhuravskyi. By studying archival resources, the main milestones of the scientist’s biography, the stages of his research and organizational work were clarified. The research activity and main scientific works of D.I. Zhuravskyi are analyzed; it is shown that he carried out systematic research on the construction of wooden railway bridges on the railways of the Russian Empire, participated in the organization of the railway industry and bridge-building in railway transport. A more complete scientific biography of D.I. Zhuravskyi is presented. A thematic classification of his research and technological achievements is provided: a) construction of railways, hydraulic structures; b) railway bridge construction; c) construction mechanics, resistance of materials and theory of elasticity. Documentary confirmation of the scientist’s work during the initial period of bridge construction in Ukraine, especially on the southwestern railways, is given. It consists in the fact that D.I. Zhuravsky studied the effect of tangential stresses in a beam during bending and derived a formula for their determination, which bears his name. It is shown that D.I. Zhuravsky’s works on construction mechanics created theoretic foundations of bridge construction: his merit lies not only in performing engineering works in bridge construction, but also in his being the pioneer of an experimental-theoretical method in bridge construction, based on a combination of theory and practice, i. e. a scientific method. It follows that D.I. Zhuravskyi should be considered the founder of the scientific method in bridge construction, the founder of an advanced academic school of bridge construction. D.I. Zhuravskyi’s works introduced a fundamentally new concept of material resistance — tangential stress, showed its practical importance and gave impetus to the creation of the entire theory of the stress state.
References
Гербель Н.В. Д.И. Журавский. Гимназия высших наук и лицей князя Безбородко. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп., 1881. С. 390—397.
Холодов Ф.Н. О развитии постройки подвижного состава для железных дорог. Труды Съезда главных по машиностроительной промышленности деятелей: Доклады. 1875. Вып. 1. С. 9.
Панаев В.А. Воспоминания. Русская старина. 1901. Т. 107. № 7. С. 31—66.
Журавский Д.И. О железных дорогах в России. Русский вестник. 1856. Т. 3.
Кн. 1. С. 417—457.
Речь профессора Л.Ф. Николаи. Известия Собрания инженеров путей сообщения. 1897. Т. 17. С. 71—75.
Сытенко Н.А. Применение треугольной подкосной системы Д.И. Журавского английскими инженерами в Индии для железнодорожного Аттокского
моста. Железнодорожное дело. 1885. № 2. С. 249—250.
Сытенко Н.А. О Дмитрии Ивановиче Журавском. Железнодорожное дело.
№ 4. С. 445—446.
Головачев А.А. История железнодорожного дела в России. Санкт-Петербург,
408 c.
Чествование памяти инженера Дмитрия Ивановича Журавского. Сборник
Института инженеров путей сообщения. 1899. Вып. 52. С. 1—32.
Журавский Д.И. О мостах раскосной системы Гау: в 2 ч. Санкт-Петербург,
Ч. 1. 114 с.
Ракчеев Е.Н. Дмитрий Иванович Журавский: 1821—1891. Москва: Наука,
240 с.
Бородин А.П. Д.И. Журавский: Некролог. Инженер. 1892. № 1. С. 43—44.
Тимошенко С.П. История науки о сопротивлении материалов: с краткими
сведениями из истории теории упругости и теории сооружений. Москва:
Гостехиздат, 1957. 536 с.
Тимошенко С.П. Прочность и колебания элементов конструкций. Москва:
Наука, 1975. С. 644—651.
Зворыкин Д.Н. Развитие строительной науки в СССР. Москва: Стройиздат,
293 с.
Лазаревский А.М. Описание старой Малороссии: Материалы для истории
заселения, землевладения и управления: в 3 т. Киев: Тип. К.Н. Милевского,
Т. 2. 560 с.
ISSN 1560-4926. Наука та наукознавство. 2023. № 4 (122) 141
Історико-біографічне дослідження життя та діяльності вченого
Сборник постановлений по Министерству народного просвещения: в 17 т.
Санкт-Петербург, 1864—1904; 2-е изд. Санкт-Петербург, 1875—1876. Т. 1.
С. 31—66.
Машинский С.И. Гоголь и «дело о вольнодумстве». Москва, 1959. 293 c.
Сребницкий И. Физико-математический факультет. Гимназия высших наук
и лицей князя Безбородько. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп.,
С. 110—117.
Журавский Д. К.А. Будзинский. Гимназия высших наук и лицей князя Безбородько. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп., 1881. С. 232—233.
Гербель Н.В. Д.И. Журавский. Гимназия высших наук и лицей князя Безбородко. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп., 1881. С. 390—397.
Ленинградский ордена Ленина институт инженеров железнодорожного
транспорта имени академика В.Н. Образцова, 1809—1959. Москва, 1960.
Мельников П.П. Сведения о русских железных дорогах. Красный архив.
Т. 2. № 90.
Saint-Venant B. Mémoire sur le calcul de la résistance et de la fl exion des pièces
solides. Comptes rendus Acad. Sci. 1843. Vol. 27. No. 18. P. 244.
Тюлина И.А., Ракчеев Е.Н. История механики. Москва: Изд-во МГУ, 1962. 228 c.
Журавский Д.И. О мостах раскосной системы Гау: в 2 ч. Санкт-Петербург,
Ч. 2. 161 с.
Zhuravskiy D.I. Bemerkungen uber Gitterlalken und volle Bleichbalken. Allgemeine Bauzeitung. 1861. No. 26. S. 108—117.
Евграфов Г. Передовая роль русской школы мостостроения. Железнодорожный транспорт. 1949. № 4. С. 67—76
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Science and Science of Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.