The The Story of the Ukrainian Research and Design Institute of Electric Locomotive Engineering: A Showcase of the Strategic Miscalculations in the State Policy (1992—2003)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2024.03.068

Keywords:

machine-building, Ukrainian Research and Design Institute of Electric Locomotive Engineering, Research and production association “Dnipropetrovsk Electric Locomotive Plant”, design and technological capabilities, Ukrzaliznytsia

Abstract

The article presents the results of a study on the historical events surrounding the creation, development, and dissolution of the Ukrainian Research and Design Institute of Electric Locomotive Engineering within the Scientific and Production Association “Dnipropetrovsk Electric Locomotive Plant” (SPA “DELP”). The research was conducted using departmental regulatory acts of the Verkhovna Rada of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine, and sectoral ministries, as well as materials from multi-circulation newspapers. The historical circumstances of the development and preconditions for the diversification of the production activities at SPA “DELP” amid the formation of a market economy in Ukraine and the declining demand for narrowly specialized products were analyzed. It was found that during the 1990s and 2000s, the SPA “DELP” team, with its promising scientific and production capabilities, mastered a wide range of mainline equipment production to meet the needs of railways with innovative electric transport. However, amid market transformation in the domestic economy, the leadership of the Ministry of Machine-Building Industry of Ukraine chose an ineffective path of fixing the organizational and legal status of the Ukrainian Research and Design Institute of Electric Locomotive Engineering as a public enterprise, with a catastrophic impact on its further development. Due to the lack of long-term development priorities for the production and economic capacities of domestic machine-building and a consistent policy for their implementation in specific enterprises, the Ukrainian Research and Design Institute of Electric Locomotive Engineering failed to realize its initial plans to form a powerful national science and technology center, and its activities were effectively reduced to executing design documentation for the needs of SPA “DELP”. Ukrzaliznytsia (Ukrainian railways), guided by the self-serving economic interest of a state monopolist, amid another shift in the government’s political course, achieved the decision effectively liquidating the Ukrainian Research and Design Institute of Electric Locomotive Engineering as an independent legal entity, laying the groundwork for the subsequent destruction of the scientific and production capabilities of domestic electric locomotive engineering.

References

Шатовский А., Волнянский Г. Рожденный трижды: очерки истории научно- производственного объединения «ДЭВЗ». Люди. События. Годы. Днепропетровск, 1998. 263 с.

Рубан М.Ю., Пономаренко В.В. До історії становлення електровозобудування в Україні: розробка та виробництво промислових локомотивів на Дніпропетровському заводі (1959—1968). Наука та наукознавство. 2021. № 2 (112). С. 117—136. https://doi.org/10.15407/sofs2021.02.117

Ruban M., Ponomarenko V. The development and construction of narrow-gauge locomotives at the Dnipropetrovsk electric locomotive plant (1969—1991). Дослідження з історії і філософії науки і техніки. 2020. № 29 (2). С. 100—110. https://doi.org/10.15421/272026

Ruban M.Y., Ponomarenko V. Development and construction of shunting electric locomotives at Dnipropetrovsk electric locomotives plant (1960’s — 1970’s). History of Science and Technology. Vol. 11. No. 1. P. 212—232. https://doi.org/10. 32703/2415-7422-2021-11-1-212-232

Сависько В.М. Електровозобудування. Український науково-дослідний, проектно-конструкторський та технологічний інститут (УЕНДІ). Енциклопедія cучасної України. 2009. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=17734 (дата звернення: 22.01.2023).

Браташ В.О., Гетьман Г.К. Електровозобудування. Енциклопедія cучасної України. 2009. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=17733 (дата звернення: 22.01.2023).

Электровозы и тяговые агрегаты промышленного транспорта / Под ред. В.А. Браташа. Москва: Транспорт, 1977. 528 с.

Савчук О.М. Браташ Віктор Олександрович. Енциклопедія сучасної України. 2004. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=37610 (дата звернення: 22.01.2023).

Раков В.А. Локомотивы и моторвагонный подвижной состав железных дорог Советского Союза (1976—1985 гг.). Москва: Транспорт, 1990. 238 с.

Быстриченко А.В., Добровольский Е.И., Дроботенко А.П. ХПЗ — Завод имени Малышева 1895—1995. Краткая история развития. Харьков: Прапор, 1995. 792 с.

Бочаров В.И. Вехи творчества в электровозостроении. Ростов-на-Дону: Изд-во Ростовского университета, 1993. 336 с.

ВЭЛНИИ 40 лет / Под ред. В.Г. Щербакова. Новочеркасск: Агентство Наутилус, 1998. 688 с.

Буянов А.Ф. Творцы новой техники. Луганск: Книжковий світ. 2005. 288 с.

Цыганков-Серебряков Ю.В. Люди. Годы. Факты. ОАО «ХК «Лугансктепловоз». Луганск, 2006. 479 с.

Паламар О.Д. Дніпропетровський науково-виробничий комплекс Електровозобудування. Енциклопедія сучасної України. 2008. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=22280 (дата звернення: 22.01.2023).

Трубачов Ю.О. Вагонобудування Український науково-дослідний інститут. Енциклопедія сучасної України. 2005. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=32824 (дата звернення: 22.01.2023).

Донченко А.В., Сафронов О.М. Становлення ДП «УкрНДІВ» як флагмана вітчизняної науки щодо розвитку вітчизняного залізничного транспорту та міського колійного господарства. Рейковий рухомий склад. Кременчук, 2017. № 15. С. 5—102.

Ларин А.А., Иванов Л.В. История развития локомотивостроения: Харьков: НТУ «ХПИ», 2019. 156 с.

Янін В.А. Внесок конструктора Л.С. Лебедянського у розвиток газотурбовозобудівництва. Історія науки і техніки. 2017. Вип. 10. С. 103—108. https://doi.org/10.32703/2415-7422-2017-7-10-103-108

Кудиярова А.И. Пусть летят по стране поезда. Крюковский вагоностроительный завод на новом этапе 150-летней истории. Сумы: Университетская книга, 2019. 464 с.

Strelko O., Berdnychenko Y., Khromova O., Spys O. Background of creation, further development, and establishment of Kharkiv Locomotive Plant. History of Science and Technology. 2022. Vol. 12. No. 2. P. 367—387. https://doi.org/10.32703/2415-7422-2022-12-2-367-387

Ruban M.Y. Development of mainline electric locomotive engineering in Ukraine (on the example of diversifi cation of production activity of OJSC “Luhanskteplovoz”). Економічний вісник Донбасу. 2020. № 4 (62). P. 103—109. https://doi.org/10.12958/1817-3772-2020-4(62)-103-109

Ruban M.Yu. Prerequisites of formation and development of mainline electric locomotives engineering at the Luhansk diesel locomotives engineering plant (1957—2014). History of Science and Technology. 2020. Vol. 10. No. 1 (16). P. 72— 87. https://doi.org/10.32703/2415-7422-2020-10-1(16)-72-87

Ruban M.Yu., Baka B.O. Formation and development of main-line electric locomotive engineering in independent Ukraine (1991—2008). Дослідження з історії і філософії науки і техніки. 2020. Вип. 1 (29). С. 105—112. https://doi.org/10.15421/272013

Рубан М.Ю. Історичний досвід діяльності та перспективи корпоратизації Дніпровського електровозобудівного заводу. Історія народного господарства та економічної думки України. Київ, 2021. № 54. С. 118—135. https://doi.org/10.15407/ingedu2021.54.118

Ruban M., Fomin A. Mastering and development of industrial production of rolling stock in Ukraine (1991—2022). History of Science and Technology. 2022. Vol. 12. No. 2. P. 340—366. https://doi.org/10.32703/2415-7422-2022-12-2-340-366

Федюшин Ю.М. К проблеме обновления подвижного состава железных дорог Украины. Залізничний транспорт України. 2001. № 2. С. 7—10.

Москаленко П.Й., Мукмінова Т.А. Укрзалізниця. Поступ часу. 1991—1996. Матеріали до історії залізничного транспорту України. Київ: Транспорт України, 1996. 336 с.

Бондарев А.М., Данович В.Д., Крюков С.Г. Оценка динамических и прочностных показателей автомотрисы АМЭ-2. Транспорт. 1999. № 2. С. 57—62.

Ліхушин Є.В. Електровоз ДE1: створення і експлуатація. Локомотив інформ. 2018. № 11 (155). С. 12—16.

Чумак В.В., Браташ В.А. Перспективы развития электровозостроения в Украине. Транспорт. 2002. Вып. 11. С. 3—6.

Лауреати Державних премій України в галузі науки і техніки 1992—2008 роки / За ред. В.С. Стогнія. Київ: ТОВ «Абрис принт», 2009. 326 с.

Кірпа Г.М. Інтеграція залізничного транспорту України у європейську транспортну систему. Дніпропетровськ: Вид-во ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна, 2004. 248 с.

Электровоз 2ЕЛ5. Руководство по эксплуатации: в 4 кн. Кн. 2. Днепропетровск: УЭлНИИ, 2006. 34 с.

Браташ В.А. Тяговые агрегаты типа ОПЭА с асинхронными тяговыми двигателями для открытых горных разработок. Конструкция и параметры. Гірнича електромеханіка та автоматика: Науково-технічний збірник. 2007. Вип. 79. С. 93—98.

Published

2024-10-07

How to Cite

Ruban М., & Ponomarenko , V. (2024). The The Story of the Ukrainian Research and Design Institute of Electric Locomotive Engineering: A Showcase of the Strategic Miscalculations in the State Policy (1992—2003). Science and Science of Science, 3(125), 68–92. https://doi.org/10.15407/sofs2024.03.068

Issue

Section

Science and technology history