The Development of Ukrainian Universities in the Context of Modern World Trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2024.03.043

Keywords:

higher education, higher education institution, research university, entrepreneurial university, Kyiv Academic University

Abstract

The article provides a thorough overview of the implementation of modern concepts of universities in Ukraine against the background of global trends and internal obstacles to the development of higher education. The relevance of the topic is determined by the fact that modern innovative economy critically depends on the quality of the country’s scientific and educational potential, concentrated in universities. The dramatic events of recent years in Ukraine require a rethinking of the current state and future orientations of domestic universities. Legislative and regulatory acts of Ukraine, statistical data of the State Statistics Service of Ukraine, information and analytical materials of the Ministry of Education and Science of Ukraine, SCImago Institutions Rankings SIR rating indicators, scientific works of Ukrainian and foreign scientists served the information base of the research. The external and internal factors that determined the evolution of the system of higher education in independent Ukraine are revealed, as well as the dynamics of its main indicators. It is shown that the increase in number of universities, as well as changes in higher education system related to integration into the world and European area are the characteristic trends in Ukraine since acquiring independence in 1991. The analysis of the representation of higher education institutions (HEIs) of Ukraine in the SCImago IR rating for 2009 and 2024 showed positive changes – quantitative (increase in the number of HEIs included in the rating) and qualitative (increase in the share of HEIs in the total number of domestic scientific institutions included in the rating). The models of the research university and the entrepreneurial university, the possibilities of their implementation in Ukraine and the obstacles on this path were considered. It is noted that the “old” state universities of Ukraine (Taras Shevchenko Kyiv National Uni-versity, etc.) have met certain criteria for inclusion in the category of both research and entrepreneurial universities from the beginning due to high indicators of publication activity, developed contractual relations with economic entities and others. The experience of adapting these models is considered on the example of Kyiv Academic University (KAU). It was concluded that the case of KAU is interesting for specialists and de-serves attention, study and dissemination. The indisputable advantage of this organization is the intention to combine the educational, research, entrepreneurial (innovative) and social functions of the university, and its disadvantage is a large thematic diversity of departments and specialties, as well as a small contingent of students.

References

Interview. The Future of Research Universities. Is the Model of Research-Intensive Universities Still Valid at the Beginning of the Twenty-First Century? EMBO reports. 2007. No. 8 (9). P. 804—810. https://doi.org/10.1038/sj.embor.7401052

Інноваційна Україна 2020: національна доповідь / За заг. ред. В.М. Гейця та ін.; НАН України. Київ, 2015. 336 с.

Баланчук І.С. Класичний дослідницький університет: основні відомості — поняття, передумови, розбудова. Наука, технології, інновації. 2022. № 1 (21). С. 54—61. http://doi.org/10.35668/2520-6524-2022-1-08

Бублик С.Г., Велентейчик Т.М., Гончарова Т.В. Світові тенденції розвитку системи вищої освіти та місце в ній дослідницького процесу. Наука та наукознавство. 2019. № 1 (103). С. 46—67. https://doi.org/10.15407/sofs2019.01.046

Гавкалова Н.Л., Амосов О.Ю., Лукашев С.В. Підприємницький університет як центр капіталізації знань через інновації. Інфраструктура ринку. 2021. Вип. 55. С. 75—79. https://doi.org/10.32843/infrastruct55-13

Дибач І. Л. Корпоративно-підприємницький університет у контексті розвитку ринку вищої освіти. Бізнес Інформ. 2020. № 4. C. 273—279. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-4-273-279

Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2022 році / За ред. А. Бутенка, О. Єременко, Н. Стукало. Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2023. 59 с.

Єрмаченко В.Є., Дериховська В.І. Особливості трансформації світової системи вищої освіти у ХХІ столітті. Економіка та суспільство. 2017. № 10. С. 516—522.

Камишин В.В., Баланчук І.С. Діяльність перших дослідницьких університетів у США та Європі: досвід для України. Наука, технології, інновації. 2022. № 3 (23). С. 52—62. http://doi.org/10.35668/2520-6524-2022-3-07

The Road to Academic Excellence. The Making of World-Class Research Univ ersities. Altbach P.G., Salmi J. (Eds). The World Bank. Washington DC, 2011. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8805-1

Сацик В. Сучасні моделі дослідницьких університетів: витоки, стратегії розвитку та перспективи розбудови в Україні. Ідеологія і політика. 2012. № 2. C. 25—39.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021—2031 роки. Київ: МОН України, 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitkuvishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 19.09.2023).

Освіта й наука в інноваційному розвитку сучасної Європи: зб. наук.-експерт. матеріалів / За заг. ред. С.І. Здіорука. Київ: НІСД, 2014. 124 с.

Ситницький М.В. Стратегічне управління розвитком дослідницьких університетів. Київ: Ліра-К, 2018. 302 с.

Kyzym M., Khaustova V., Reshetniak O. Universities of the Future: Scenarios for the Development of Higher Education. Economic Development Strategies: Micro, Macro and Mesoeconomic Levels. Part 1. R. Bendaravičienė, K. Shaposhnykov (Eds.). Vytautas Magnus University. Riga: Baltija Publishing, 2021. P. 107—127. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-191-6-8

Хаустова В. Є., Решетняк О. І. Сучасні форми взаємодії та інтеграції освіти та науки: Теорія та практика. Ефективна економіка. 2021. № 12. http://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.12

Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні / За заг. ред. А.Ф. Павленка, Л.Л. Антонюк. Київ: КНЕУ, 2014. 350 с.

Autretsch D.B. From the Entrepreneurial University to the University for the Entrepreneurial Society. The Journal of Technology Transfer. 2014. No. 39. P. 313—321. https://doi.org/10.1007/s10961-012-9288-1

Giesenbauer B., Müller-Christ G. University 4.0: Promoting the Transformation of Higher Education Institutions toward Sustainable Development. Sustainability. 2020. No. 12 (8). P. 3371. https://doi.org/10.3390/su12083371

De Rassenfosse G., Murovana T., Uhlbach W.H. The Effects of War on Ukrainian Research. Humanit Soc Sci Commun. 2023. No. 10. P. 856. https://doi.org/10.1057/ s41599-023-02346-x

Stukalo N., Simakhova A. COVID-19 impact on Ukrainian higher education. Universal Journal of Educational Research. 2020. No. 8 (8). P. 3673—3678. https:// doi.org/10.13189/ujer.2020.080846

Кремень В.Г., Луговий В.І., Саух П.Ю., Таланова Ж.В. Мережа державних закладів вищої освіти України: Аналітичний огляд конкурентоспроможності. Вісник НАПН України. 2022. № 4 (1). С. 1—8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4122

Salmi J. The Challenge of Establishing World-Class Universities. Washington, DC: World Bank, 2009. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7865-6

Schuch K., Weiss G., Brugner P., Buesel K. Background Report. Peer Review of the Ukrainian Research and Innovation System. Horizon 2020. Policy Support Facility. Centre for Social Innovation (ZSI), Vienna, Austria. May 2016. European Commission. https://doi.org/10.2777/752728

Smilor R.W., Dietrich G.B., Gibson D.V. The Entrepreneurial University: The Role of Higher Education in the United States in Technology Commercialization and Economic Development. International Social Science Journal. 1993. Vol. 45. No. 135. P. 1—12.

Clark B.R. Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. IAU Press, 1998.

Guerrero-Cano M., Urbano D. The Development of an Entrepreneurial University. The Journal of Technology Transfer. 2012. No. 37 (1). P. 43—74. https://doi.org/10.1007/s10961-010-9171-x

Etzkowitz H., Zhou C. The Triple Helix University—Industry—Government Innovation and Entrepreneurship. 2nd ed. Routledge, 2017. P. 338. https://doi.org/10.4324/9781315620183

Audretsch D.B., Hülsbeck M., Lehmann E.E. Regional competitiveness, university spillovers, and entrepreneurial activity. Small Business Economics. 2012. No. 39 (3). P. 587—601. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9332-9

Boruck Klein S., Mafra Pereira F.C. Entrepreneurial University: Conceptions and Evolution of Theoretical Models. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração. 2020. Vol. 14. No. 4. P. 20—35. https://doi.org/10.12712/rpca.v14i4.43186

Etzkowitz H., Leydesdorff L. The Dynamics of Innovation: From National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of University—Industry—Government Relations. Research Policy. 2000. No. 2 (29). P. 109—123. https://doi.org/10.1016/S00487333(99)00055-4

Published

2024-10-07

How to Cite

Isakova , N., & Goncharova , T. (2024). The Development of Ukrainian Universities in the Context of Modern World Trends. Science and Science of Science, 3(125), 43–67. https://doi.org/10.15407/sofs2024.03.043