Феномен безвитратних і наближених до них тем в установах Міністерства освіти і науки України
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2023.04.003Ключові слова:
науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи, заклади вищої освіти, Міністерство освіти і науки України, реєстраційна картка НДДКР, Рубрикатор науково-технічної інформації, безвитратні та наближені до них НДДКР, предметно-тематичний напрямАнотація
Статтю присвячено аналізу феномену безвитратних і наближених до них науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт (НДДКР), а її актуальність пов’язана з їх аномальним поширенням у наукових організаціях і закладах вищої освіти Міністерства освіти і науки (МОН) України. Викладено результати дослідження, спрямованого на адаптацію розробленого автором методу аналізу фінансування науково-технічної діяльності в освітянському секторі науки на базі інформаційного масиву реєстраційних карток НДДКР Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації за форматом Рубрикатора науково-технічної інформації (Рубрикатора НТІ). Методами дослідження є системний та семантичний аналіз, зіставлення, групування та низка прийомів оброблення параметричних рядів. Розглянуто подвійний статус викладацьких кадрів як науково-педагогічних і пов’язані з цим особливості наукової діяльності викладачів у підпорядкованих МОН України закладах вищої освіти (ЗВО) на рівні конкретних робіт. Зроблено висновок про наявність двох видів наукової діяльності в ЗВО: нормативно-супроводжувальної та спеціалізованої. Сформовано та оброблено вибірку безвитратних і наближених до них робіт, які виконувались у 2017— 2020 рр. Визначено, що масштаби виконання таких робіт у МОН України значно вищі ніж в інших відомствах. До того ж, залежно від урахування фінансових джерел, коштом яких здійснюються такі роботи, їхня кількість є зіставною або перевищує кількість усіх інших робіт, що виконувались в установах МОН України. Визначено, що на рівні класу Рубрикатора НТІ найбільша кількість безвитратних і наближених до них робіт мала місце в економічних науках, освіті та педагогіці, машинобудуванні, сільському та лісовому господарстві. Надано характеристику НДДКР за видами робіт і дисциплінарним профілем установ-виконавців. Наведено низку прикладів некоректної кваліфікації робіт у реєстраційних картках НДДКР. Виконано кореляційний аналіз параметрів вибірки безвитратних і наближених до них робіт для всього масиву НДДКР, зареєстрованих виконавцями з МОН України, у результаті якого гіпотеза щодо гомогенності науки в освітянському секторі не отримала статистичного підтвердження.
Посилання
Bulkin, I.O. (2021). Identifying actual priorities in science and technology financing in the National Academy of Sciences of Ukraine. Science and Science of Science, 4 (114), 24—56. https://doi.org/10.15407/sofs2021.04.024 [in Ukrainian].
Bulkin, I.O. (2022). Identifying actual priorities in science and technology financing in the Ministry of Education and Science of Ukraine. Science and Science of Science, 4 (118), 32—65. https://doi.org/10.15407/sofs2022.04.032 [in Ukrainian].
Bessalova, T.V. (2006). The role of high education in knowledge based society building. Science and Science of Science, 2 (51), 69—75 [in Russian].
Vavilina, N.I., & Charkina, O.O. (2018). Scientific activity of Ukrainian universities in comparison with world universities. Science, Technology, Innovations, 1, 3—13 [in Ukrainian].
Boublik, S.H., Velenteichyk, T.M., & Goncharova, T.V. (2019). Global tendencies in the development of higher education system and the position of research process in it. Science and Science of Science, 1 (103), 46—67. https://doi.org/10.15407/sofs2019.01.046 [in Ukrainian].
Korolyova, T. (2019). Organization of Scientific Research at the Universities. Bulletin of Тaras Shevchenko National University of Kyiv, 2 (203), 46—53. https://doi.org/10.17721/1728-2667.2019/203-2/6 [in Ukrainian].
Samoylenko, N. (2022). Organization of R&D activity in higher education institution. Bulletin of the Cherkasy National University named after Bogdan Khmelnytsky. Series: Pedagogical Sciences, 4, 88—94. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-4-88-94 [in Ukrainian].
Isakova, N.B. (2017). Potential and achievements of higher education in Ukraine. Science and Science of Science, 2 (95), 90—111. https://doi.org/10.15407/sofs2017.02.090 [in Ukrainian].
Lugovyy, V.I., Slysarenko, O.M., & Talanova, Zh.V. (2017). Academic and university dualism of global research area. Science and Science of Science, 4 (98), 84—97. https://doi.org/10.15407/sofs2017.04.084 [in Ukrainian].
Kozlovskyy, Yu.M, & Gavrylyuck, M.V. (2020) Organizational and pedagogical aspects of the R&D of the higher education institute. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. Series 5. Pedagogical Science: Realities and Prospects, 74, 70—73 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Наука та наукознавство

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.