Феномен безвитратних і наближених до них тем в установах Міністерства освіти і науки України

Автор(и)

  • І.О. Булкін ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України» https://orcid.org/0000-0002-4674-2355

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2023.04.003

Ключові слова:

науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи, заклади вищої освіти, Міністерство освіти і науки України, реєстраційна картка НДДКР, Рубрикатор науково-технічної інформації, безвитратні та наближені до них НДДКР, предметно-тематичний напрям

Анотація

Статтю присвячено аналізу феномену безвитратних і наближених до них науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт (НДДКР), а її актуальність пов’язана з їх аномальним поширенням у наукових організаціях і закладах вищої освіти Міністерства освіти і науки (МОН) України. Викладено результати дослідження, спрямованого на адаптацію розробленого автором методу аналізу фінансування науково-технічної діяльності в освітянському секторі науки на базі інформаційного масиву реєстраційних карток НДДКР Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації за форматом Рубрикатора науково-технічної інформації (Рубрикатора НТІ). Методами дослідження є системний та семантичний аналіз, зіставлення, групування та низка прийомів оброблення параметричних рядів. Розглянуто подвійний статус викладацьких кадрів як науково-педагогічних і пов’язані з цим особливості наукової діяльності викладачів у підпорядкованих МОН України закладах вищої освіти (ЗВО) на рівні конкретних робіт. Зроблено висновок про наявність двох видів наукової діяльності в ЗВО: нормативно-супроводжувальної та спеціалізованої. Сформовано та оброблено вибірку безвитратних і наближених до них робіт, які виконувались у 2017— 2020 рр. Визначено, що масштаби виконання таких робіт у МОН України значно вищі ніж в інших відомствах. До того ж, залежно від урахування фінансових джерел, коштом яких здійснюються такі роботи, їхня кількість є зіставною або перевищує кількість усіх інших робіт, що виконувались в установах МОН України. Визначено, що на рівні класу Рубрикатора НТІ найбільша кількість безвитратних і наближених до них робіт мала місце в економічних науках, освіті та педагогіці, машинобудуванні, сільському та лісовому господарстві. Надано характеристику НДДКР за видами робіт і дисциплінарним профілем установ-виконавців. Наведено низку прикладів некоректної кваліфікації робіт у реєстраційних картках НДДКР. Виконано кореляційний аналіз параметрів вибірки безвитратних і наближених до них робіт для всього масиву НДДКР, зареєстрованих виконавцями з МОН України, у результаті якого гіпотеза щодо гомогенності науки в освітянському секторі не отримала статистичного підтвердження.

Посилання

Булкін І.О. Визначення фактичних пріоритетів фінансування науково-технічної діяльності в Національній академії наук України. Наука та наукознавство. 2021. № 4 (114). С. 24—56. https://doi.org/10.15407/sofs2021.04.024

Булкін І.О. Визначення фактичних пріоритетів фінансування науково-технічної діяльності в Міністерстві освіти і науки України. Наука та наукознавство. 2022. № 4 (118). С. 32—65. https://doi.org/10.15407/sofs2022.04.032

Бессалова Т.В. Роль высшего образования в формировании общества, основанного на знаниях. Наука та наукознавство. 2006. № 2 (51). С. 69—75.

Вавіліна Н.І., Чаркіна О.О. Наукова діяльність українських ВНЗ порівняно зі світовими університетами. Наука, технології, інновації. 2018. № 1. С. 3—13.

Бублик С.Г., Велентейчик Т.М., Гончарова Т.В. Світові тенденції розвитку системи вищої освіти та місце в ній дослідницького процесу. Наука та наукознавство. 2019. № 1 (103). С. 46—67. https://doi.org/10.15407/sofs2019.01.046

Корольова Т. Організація наукових досліджень в університетах. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Економіка. 2019. № 2 (203). С. 46—53. https://doi.org/10.17721/1728-2667.2019/203-2/6

Самойленко Н. Організація науково-дослідної діяльності у закладі вищої освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2022. № 4. С. 88—94. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-4-88-94

Ісакова Н.Б. Потенціал та досягнення вузівської науки України. Наука та наукознавство. 2017. № 2 (95). С. 90—111. https://doi.org/10.15407/sofs2017.02.090

Луговий В.І., Слюсаренко О.М., Таланова Ж.В. Академічно-університетський дуалізм світового дослідницького простору. Наука та наукознавство. 2017. № 4 (98). С. 84—97. https://doi.org/10.15407/sofs2017.04.084

Козловський Ю.М., Гаврилюк М.В. Організаційно-педагогічні аспекти наукової діяльності закладу вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 74. С. 70—73.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-04

Як цитувати

Булкін , І. (2023). Феномен безвитратних і наближених до них тем в установах Міністерства освіти і науки України. Наука та наукознавство, 4(122), 03—38. https://doi.org/10.15407/sofs2023.04.003

Номер

Розділ

Актуальні проблеми сучасної науки

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають