Особливості досліджень і розробок в умовах глобалізації (на прикладі Австралії)

Автор(и)

  • О. В. Зернецька ДУ«Інститут всесвітньої історії НАН України» https://orcid.org/0000-0002-6686-6267
  • Л. П. Овчарова ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України» https://orcid.org/0000-0002-1550-2308

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2023.03.111

Ключові слова:

Австралія, міжнародне науково-технологічне співробітництво, сфера досліджень і розробок, науково-технологічний потенціал, науково-технологічний простір, наукові установи, науково-освітня галузь

Анотація

У статті викладено результати аналізу трансформаційних процесів у сфері дослід жень і розробок (ДР) Австралії в контексті глобалізації; проаналізовано глобальні індикатори, що характеризують науково-освітній, інноваційний потенціал і результативність сфери ДР п’ятого континенту. Окреслено сучасні тенденції інтернаціоналізації в науково-освітній галузі, висвітлено процеси інтеграції дослідницьких установ Австралії у глобальний науково-технологічний простір, визначено динамічні та структурні зміни у фінансовому і кадровому забезпеченні сфери ДР, розкрито роль держави у цих процесах. Зроблено огляд позицій Австралії в провідних глобальних рейтингах. Визначено, що Австралія є однією з країн-лідерів у Глобальному індексі конкурентоспроможності талантів, входить до п’ятірки країн — провідних експортерів освітніх послуг; австралійські університети належать до числа кращих міжнародних закладів вищої освіти, а мобільність науковців, викладачів і студентів, участь у міжнародних проєктах сприяла зростанню публікаційної активності наукових установ Австралії. На підставі аналізу статистичних даних виявлено, що впродовж двох десятиліть ХХІ століття в Австралії зростали інвестиції в ДР, збільшувався кадровий потенціал науки; в економіку краї ни залучались значні обсяги прямих іноземних інвестицій, провідні іноземні високотехнологічні компанії відкривали там філії, вкладали кошти в сферу ДР, залучали наукові кадри та впроваджували інноваційні розробки австралійських науковців. Водночас аналіз показав, що зменшення частки підприємницького сектору у фінансуванні ДР стало основним фактором, що призвів до скорочення наукоємності ВВП та відставання Австралії від країн ОЕСР за показником валових внутрішніх витрат на ДР. Дані про розподіл державних інвестицій на ДР в Австралії свідчать, що держава зберігає важливу роль у фінансуванні ДР на всіх адміністративних рівнях, а в структурі прямого бюджетного фінансування найбільша частка припадає на сектор вищої освіти, що відповідає тенденціям в інших країнах ОЕСР. У структурі міжнародного науково-технологічного співробітництва (МНТС) Австралії можна виділити три основні напрями: 1) Велика Британія, США, Канада, Нова Зеландія (стратегічні партнери), 2) країни ЄС (один зі світових технологічних лідерів), 3)  Індо-Тихоокеанський регіон (країни, що динамічно розвиваються). Надано характеристику МНТС Австралії на цих напрямах. Аналіз позитивного досвіду Австралії дав авторам змогу сформулювати низку рекомендацій для України, які мають особливу актуальність з погляду на необхідність швидкого відродження і реструктуризації вітчизняної економіки у повоєнний період.

Посилання

Blainey, G. (2009) A shorter history of Australia. Sydney, Random House Australia.

Мacintyre, С. (2020). A Concise History of Australia. University of Melbourne.

Lamberton, D.M. (1970). Science, Technology, and the Australian Economy. Sydney: Tudor press.

Cutler, T. (2008). Venturous Australia Report: Building Strength in Innovation. URL: https://www.industry.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0006/55383/NIS_review_Web3.pdf (last accessed: 15.03.2023).

Tang, Е. (2021). Innovation and skills: How Australia stacks up in the global economy. URL: https://www.austrade.gov.au/news/economic-analysis/innovation-andskills-how-australia-stacks-up-in-the-global-economy (last accessed: 10.02.2023).

Еlnasri, A., & Fox, K. J. (2014). The Contribution of Research and Innovation to Productivity and Economic Growth. https://doi.org/10.2139/ssrn.2398732

Watt, I. (2015). Review of research policy and funding arrangements. URL: https://www.education.gov.au/review-research-policy-and-funding-arrangements/resources/review-research-policy-and-funding-arrangements-report-november-2015 (last accessed: 20.01.2023).

Brennan, T., Ferguson, H., & Zhou, I. (2021). Science and research. Budget Review 2022—23. URL: https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/BudgetReview202223/ScienceResearch (last accessed: 11.03.2023).

Calder, W. et al. (2021). Fostering R&D intensity in Australia: Policy experiences and lessons learned. Case study contribution to the OECD — TIP project on R&D intensity. URL: https://community.oecd.org/community/cstp/tip/rdintensity (last accessed: 01.03.2023).

Blackburn, S., Freeland, M., & Gärtner, D. (2017). Digital Australia: seizing opportunities from the Fourth Industrial Revolution. McKinsey & Company. URL: https://www.mckinsey.com/global-themes/asia-pacific/digital-australia-seizing-opportunity-from-the-fourth-industrial-revolution (last accessed: 01.02.2023).

Niland, J. (2008). The Engagement of Australian Universities with Globalization. URL: http://www.glion.org/wp-content/uploads/2016/09/g2008_ (last accessed: 18.02.2023).

Paic, A., & Viros, C. (2019). Governance of science and technology policies. OECD Science, Technology, and Industry Policy Papers, No. 84. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/2b3bc558-en (last accessed: 13.02.2023).

Guimon, J. (2019). Policy initiatives to enhance the impact of public research: promoting excellence, transfer and co-creation. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/a4c9197a-en.pdf?expires=1681262405&id=id&accname=guest&-checksum=E4477C792CF241F818CC97DE3D279433 (last accessed: 01.03.2023).

Zernetska, O.V. (2020). The Role of Australia’s Public Policy in Creating of the Country’s Positive Image. Foreign Affairs, 5—6, 48—55. https://doi.org/10.46493/2663-2675-2020-5-6-8 [in Ukrainian].

Zernetska, O.V. (2017). Global Communication. Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].

Zernetska, O.V. (1999). The Global Development of Mass Communication and International Relations Kyiv: Osvita [in Ukrainian].

Myronchuk, O.A. (2021). Australian Universities in the First Third of the 20th Century. Establishing the Australian State: Achievements and Overcoming Problems. Kyiv: Institute of the World History of the NAS of Ukraine, 85—97 [in Ukrainian].

Myronchuk, O.A. (2022). Higher Education and the Research Sphere of Australia in the Second Half of the 20th Century: Traditions and Tendencies. Building of «Welfare Society» in Australia: Ways and Trends of Development (1940—1970). Kyiv: Institute of the World History of the NAS of Ukraine, 143—160 [in Ukrainian].

Ovcharova, L.P. (2021). Formation and Development of the Scientific and Educational Complex of Australia. Establishing the Australian State: Achievements and Overcoming Problems. Kyiv: Institute of the World History of the NAS of Ukraine, 75—85 [in Ukrainian].

Ovcharova, L.P., & Rybachuk, V.P. (2023). Science and Technology Development in Australia in the Context of Global Trends. Proceedings of the 18th International Scientific and Practical Conference «Theoretical and applied aspects of the development of science». Bilbao, Spain, 116—121. https://doi.org/10.46299/ISG.2023.1.18

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-07

Як цитувати

Зернецька , О. В., & Овчарова , Л. П. (2023). Особливості досліджень і розробок в умовах глобалізації (на прикладі Австралії). Nauka Ta Naukoznavstvo, (3(121), 111—141. https://doi.org/10.15407/sofs2023.03.111

Номер

Розділ

Зарубіжна наука. Міжнародне науково-технічне співробітництво