Особливості досліджень і розробок в умовах глобалізації (на прикладі Австралії)
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2023.03.111Ключові слова:
Австралія, міжнародне науково-технологічне співробітництво, сфера досліджень і розробок, науково-технологічний потенціал, науково-технологічний простір, наукові установи, науково-освітня галузьАнотація
У статті викладено результати аналізу трансформаційних процесів у сфері дослід жень і розробок (ДР) Австралії в контексті глобалізації; проаналізовано глобальні індикатори, що характеризують науково-освітній, інноваційний потенціал і результативність сфери ДР п’ятого континенту. Окреслено сучасні тенденції інтернаціоналізації в науково-освітній галузі, висвітлено процеси інтеграції дослідницьких установ Австралії у глобальний науково-технологічний простір, визначено динамічні та структурні зміни у фінансовому і кадровому забезпеченні сфери ДР, розкрито роль держави у цих процесах. Зроблено огляд позицій Австралії в провідних глобальних рейтингах. Визначено, що Австралія є однією з країн-лідерів у Глобальному індексі конкурентоспроможності талантів, входить до п’ятірки країн — провідних експортерів освітніх послуг; австралійські університети належать до числа кращих міжнародних закладів вищої освіти, а мобільність науковців, викладачів і студентів, участь у міжнародних проєктах сприяла зростанню публікаційної активності наукових установ Австралії. На підставі аналізу статистичних даних виявлено, що впродовж двох десятиліть ХХІ століття в Австралії зростали інвестиції в ДР, збільшувався кадровий потенціал науки; в економіку краї ни залучались значні обсяги прямих іноземних інвестицій, провідні іноземні високотехнологічні компанії відкривали там філії, вкладали кошти в сферу ДР, залучали наукові кадри та впроваджували інноваційні розробки австралійських науковців. Водночас аналіз показав, що зменшення частки підприємницького сектору у фінансуванні ДР стало основним фактором, що призвів до скорочення наукоємності ВВП та відставання Австралії від країн ОЕСР за показником валових внутрішніх витрат на ДР. Дані про розподіл державних інвестицій на ДР в Австралії свідчать, що держава зберігає важливу роль у фінансуванні ДР на всіх адміністративних рівнях, а в структурі прямого бюджетного фінансування найбільша частка припадає на сектор вищої освіти, що відповідає тенденціям в інших країнах ОЕСР. У структурі міжнародного науково-технологічного співробітництва (МНТС) Австралії можна виділити три основні напрями: 1) Велика Британія, США, Канада, Нова Зеландія (стратегічні партнери), 2) країни ЄС (один зі світових технологічних лідерів), 3) Індо-Тихоокеанський регіон (країни, що динамічно розвиваються). Надано характеристику МНТС Австралії на цих напрямах. Аналіз позитивного досвіду Австралії дав авторам змогу сформулювати низку рекомендацій для України, які мають особливу актуальність з погляду на необхідність швидкого відродження і реструктуризації вітчизняної економіки у повоєнний період.
Посилання
Blainey G. A shorter history of Australia. Sydney. Random House Australia. 2009. 324 р.
Мacintyre С.A Concise History of Australia. University of Melbourne. 2020. 420 р.
Lamberton D.M. Science, Technology, and the Australian Economy. Sydney: Tudor Рress, 1970. 286 р.
Cutler T. Venturous Australia Report: Building Strength in Innovation. 2008. URL: https://www.industry.nsw.gov.au/data/assets/pdf_fi le/0006/55383/NIS_review_Web3.pdf (дата звернення: 15.03.2023).
Tang Е. Innovation and Skills: How Australia Stacks up in the Global Economy. 2021. URL: https://www.austrade.gov.au/news/economic-analysis/innovation-and-skillshow-australia-stacks-up-in-the-global-economy (дата звернення: 10.02.2023).
Еlnasri A., Fox K.J. The Contribution of Research and Innovation to Productivity and Economic Growth. 2014. https://doi.org/10.2139/ssrn.2398732
Watt I. Review of research policy and funding arrangements. URL: https://www.education.gov.au/review-research-policy-and-funding-arrangements/resources/review-research-policy-and-funding-arrangements-report-november-2015 (дата звернення: 20.01.2023).
Brennan T., Ferguson H., Zhou I. Science and Research. Budget Review 2022—23. URL: https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/BudgetReview202223/ScienceResearch (дата звернення: 01.03.2023).
Calder W. et al. Fostering R&D intensity in Australia: Policy experiences and lessons learned. Case study contribution to the OECD — TIP project on R&D intensity. URL: https://community.oecd.org/community/cstp/tip/rdintensity (дата звернення: 01.03.2023).
Blackburn S., Freeland M., Gärtner D. Digital Australia: seizing opportunities from the Fourth Industrial Revolution. McKinsey & Company. URL: https://www. mckinsey.com/global-themes/asia-pacific/digital-australia-seizing-opportunityfrom-the-fourth-industrial-revolution (дата звернення: 01.02.2023).
Niland J. The Engagement of Australian Universities with Globalization. URL: http:// www.glion.org/wp-content/uploads/2016/09/g2008_ (дата звернення: 18.02.2023).
Paic A., Viros C. Governance of science and technology policies. OECD Science, Technology, and Industry Policy Papers, No. 84. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/2b3bc558-en
Guimon J. Policy initiatives to enhance the impact of public research: promoting excellence, transfer and co-creation. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/a4c9197aen.pdf?expires=1681262405&id=id&accname=guest&checksum=E4477C792CF241F818CC97DE3D279433 (дата звернення: 01.03.2023).
Зернецька О.В. Роль культурної політики Австралії у створенні позитивного іміджу країни у світі. Зовнішні справи. 2020. № 5—6. С. 48—55. https://doi.org/10.46493/2663-2675-2020-5-6-8
Зернецька О.В. Глобальна комунікація. Київ: Наук. думка, 2017. 350 с.
Зернецька О.В. Глобальний розвиток масової комунікації і міжнародні відносини. Київ: Освіта, 1999. 352 с.
Мирончук О.А. Університети Австралії в першій третині ХХ ст. Становлення держави Австралія: здобутки та подолання проблем: збірник наук. праць. Київ: ДУ «Інститут всесвітньої історії НАН України», 2021. С. 85—97.
Мирончук О.А. Вища освіта та наукова сфера Австралії в другій половині ХХ ст.: традиції та тенденції. Будівництво «суспільства добробуту» в Австралії: шляхи і напрями розвитку (1940–1970 рр.): збірник наук. праць. Київ: ДУ «Інститут всесвітньої історії НАН України», 2022. С. 143—160.
Овчарова Л.П. Формування та розвиток науково-освітнього комплексу Австралії. Становлення держави Австралія: здобутки та подолання проблем: збірник наук. праць. Київ: ДУ «Інститут всесвітньої історії НАН України», 2021. С. 75—85.
Овчарова Л.П., Рибачук В.П. Розвиток науково-технологічної сфери Австралії в контексті світових тенденцій: збірник наук. праць XVIII Міжнар. наук.-практичної конференції «Theoretical and applied aspects of the development of science» (09—12 травня 2023 р., Більбао, Іспанія). С. 116—121. https://doi.org/10.46299/ISG.2023.1.18
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Наука та наукознавство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.