Розвиток університетів України в контексті деяких сучасних світових трендів
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2024.03.043Ключові слова:
вища освіта, заклад вищої освіти, дослідницький університет, підприємницький університет, Київський академічний університетАнотація
У статті наведено ґрунтовний огляд втілення сучасних концепцій університетів в Україні на тлі світових трендів і внутрішніх перешкод для розвитку вищої освіти. Актуальність теми визначається тим, що сучасна інноваційна економіка критично залежить від якості науково-освітнього потенціалу країни, зосередженого в університетах, а драматичні події останніх років в Україні потребують переосмислення сучасного стану та майбутніх орієнтирів вітчизняних університетів. Інформаційною базою дослідження є законодавчі та нормативні акти України, статистичні дані Державної служби статистики України, інформаційно-аналітичні матеріали Міністерства освіти і науки України, індикатори рейтингу SCImago Institutions Rankings SIR, наукові праці українських і закордонних учених. Розкрито зовнішні та внутрішні фактори, що визначили еволюцію системи вищої освіти в незалежній Україні, а також динаміку її основних показників, показано, що характерними тенденціями незалежної України, попри несприятливі політичні та економічні умови, є зростання кількості університетів, а також зміни у системі вищої освіти, пов’язані з інтеграцією у світовий та європейський простір. Аналіз представництва закладів вищої освіти (ЗВО) України в рейтингу SCImago IR за 2009 та 2024 рр. показав позитивні зміни — кількісні (зростання кількості включених до рейтингу ЗВО) та якісні (зростання частки ЗВО в сукупній кількості включених до рейтингу вітчизняних наукових установ). Розглянуто сутність моделей дослідницького університету і підприємницького університету, можливості їх реалізації в Україні та перешкоди на цьому шляху. Зазначено, що окремим критеріям включення до категорії як дослідницьких, так і підприємницьких університетів від початку задовольняють «старі» державні університети України (Київський національний університет імені Тараса Шевченка та ін.) завдяки високим показникам публікаційної активності, розвиненим договірним відносинам із суб’єктами економіки та ін. Досвід адаптації цих моделей розглянуто на прикладі Київського академічного університету (КАУ). Зроблено висновок, що досвід КАУ є цікавим для фахівців і заслуговує на увагу, вивчення і поширення; безперечною перевагою цієї організації є прагнення об’єднати освітню, дослідницьку, підприємницьку (інноваційну) та соціальну функції університету, а її недоліком — велика тематична різноманітність кафедр і спеціальностей, а також невеликий контингент студентів.
Посилання
(2007) Interview. The Future of Research Universities. Is the Model of Research-Intensive Universities Still Valid at the Beginning of the Twenty-First Century? EMBO reports, 8 (9), 804—810. https://doi.org/10.1038/sj.embor.7401052
Geiets, V.M., et al. (2015). Innovative Ukraine 2020: National Report. NAS of Ukraine. Kyiv. URL: http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2015/07 [in Ukrainian].
Balanchuk, I.S. (2022). Classical research university: basic information — concepts, prerequisites, development. Science, technologies, innovations, 1 (21), 54—61. http://doi.org/10.35668/2520-6524-2022-1-08 [in Ukrainian].
Bublyk, S.G., Velenteychyk, T.M., & Goncharova, T.V. (2019). Global trends in the development of the higher education system and the place of the research process in it. Science and Science of Science, 1 (103), 46—67. https://doi.org/10.15407/sofs2019.01.046 [in Ukrainian].
Gavkalova, N.L., Amosov, O.Yu., & Lukashev, S.V. (2021). Entrepreneurial University as Centre of Knowledge Capitalization through Innovation. Market infra structure, 55, 75—79. https://doi.org/10.32843/infrastruct55-13 [in Ukrainian].
Dybach, I.L. (2020). Corporate and entrepreneurial university in the context of the development of the higher education market. Business Inform, 4, 273—279. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-4-273-279 [in Ukrainian].
Butenko, A., Eremenko, O., & Stukalo N. (Eds.) (2023). Report on the Quality of Higher Education in Ukraine, Its Compliance with the Tasks of Sustainable Innovative Development of Society in 2022. Kyiv: National Agency for Quality Assurance of Higher Education. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/Report-on-the-quality-of-higher-education-in-Ukraine.pdf (last accessed: 19.09.2023) [in Ukrainian].
Yermachenko, V.E., & Derikhovska, V.I. (2017). Features of the Transformation of the World System of Higher Education in the 21st century. Economy and Society, 10, 516—522 [in Ukrainian].
Kamyshyn, V.V., & Balanchuk, I.S. (2022). Activities of the First Research Universities in the USA and Europe: Experience for Ukraine. Science, technology, innovation, 3 (23), 52—62. http://doi.org/10.35668/2520-6524-2022-3-07 [in Ukrainian].
Altbach, P.G., & Salmi, J. (Eds). (2011). The Road to Academic Excellence. The Making of World-Class Research Universities. The World Bank. Washington DC. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8805-1
Satsyk, V. (2012). Modern models of research universities: origins, development strategies and development prospects in Ukraine. Ideology and Politics, 2, 25—39 [in Ukrainian].
(2020). Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021—2031. Ministry for Education and Science Ukraine. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (last accessed: 19.09 .2023) [in Ukrainian].
Zdioruk, S.I. (Ed.) (2014). Education and Science in the Innovative Development of Modern Europe: A Collection of Scientifi c and Expert Materials. Kyiv: National Institute for Strategic Studies [in Ukrainian].
Sytnytskyi, M.V. (2018). Strategic management of the development of research universities. Kyiv: Lira-K Publishing House [in Ukrainian].
Kyzym, M., Khaustova, V., & Reshetniak, O. (2021). Universities of the Future: Scenarios for the Development of Higher Education. Economic Development Strategies: Micro, Macro and Mesoeconomic Levels. Part 1. R. Bendaravičienė, Shaposhnykov, K. (Eds.). Vytautas Magnus University. Riga: Baltija Publishing, 107—127. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-191-6-8
Haustova, V.E., & Reshetnyak, O.I. (2021). Modern Forms of Interaction and Integration of Education and Science: Theory and Practice. Efektyvna Ekonomika, 12. http://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.12 [in Ukrainian].
Pavlenko, A.F., & Antonyuk, L.L. (Eds.). (2014). Research Universities: World Experience and Development Prospects in Ukraine. Kyiv: National Economic University [in Ukrainian].
Autretsch, D.B. (2014). From the Entrepreneurial University to the University for the Entrepreneurial Society. The Journal of Technology Transfer, 39, 313—321. https://doi.org/10.1007/s10961-012-9288-1
Giesenbauer, B., & Müller-Christ, G. (2020). University 4.0: Promoting the Transformation of Higher Education Institutions toward Sustainable Development. Sustainability, 12 (8), 3371. https://doi.org/10.3390/su12083371
De Rassenfosse, G., Murovana, T. & Uhlbach, W.H. (2023). The Effects of War on Ukrainian Research. Humanit Soc Sci Commun, 10, 856. https://doi.org/10.1057/s41599-023-02346-x
Stukalo, N., & Simakhova, A. (2020). COVID-19 impact on Ukrainian Higher Education. Universal Journal of Educational Research, 8 (8). 3673—3678. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080846
Kremen, V.G., Lugovoi, V.I., Saukh, P.Yu., & Talanova, Zh.V. (2022). Network of State Higher Education Institutions of Ukraine: Analytical Review of Competitiveness. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4 (1), 1—8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4122 [in Ukrainian].
Salmi, J. (2009). The Challenge of Establishing World-Class Universities. Washington, DC: World Bank. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7865-6
Schuch, K., Weiss, G., Brugner, P., & Buesel, K. (2016). Background Report. Peer Review of the Ukrainian Research and Innovation System. Horizon 2020. Policy Support Facility. Centre for Social Innovation (ZSI), Vienna, Austria. European Commission. https://doi.org/10.2777/752728
Smilor, R.W., Dietrich, G.B., & Gibson, D.V. (1993). The Entrepreneurial University: The Role of Higher Education in the United States in Technology Commercialization and Economic Development. International Social Science Journal, 45(135), 1—12.
Clark, B.R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. IAU Press.
Guerrero-Cano, M., & Urbano, D. (2012). The Development of an Entrepreneurial University. The Journal of Technology Transfer, 37 (1), 43—74. https://doi.org/10.1007/s10961-010-9171-x
Etzkowitz, H., & Zhou, C. (2017). The Triple Helix University–Industry–Government Innovation and Entrepreneurship. 2nd ed. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315620183
Audretsch, D.B., Hülsbeck, M., & Lehmann, E.E. (2012). Regional competitiveness, university spillovers, and entrepreneurial activity. Small Business Economics, 39 (3), 587—601. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9332-9
Boruck Klein, S., & Mafra Pereira, F.C. (2020). Entrepreneurial University: Conceptions and Evolution of Theoretical Models. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 4 (14), 20—35. https://doi.org/10.12712/rpca.v14i4.43186
Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The Dynamics of Innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of University-Industry-Government Relations. Research Policy, 2 (29), 109—123. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Наука та наукознавство

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.