ЧОМУ МИ НЕ SPRINGER: ДОСВІД ВИДАВНИЧОГО ДОМУ «АКАДЕМПЕРІОДИКА» НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ

Автор(и)

  • А.І. РАДЧЕНКО

Анотація

У статті представлено матеріали доповіді «Чому ми не Springer: досвід Видавничого дому ”Академперіодика“ Національної академії наук України» кандидата геологічних наук Анни Радченко, виголошеної 28 листопада 2023 р. в Інституті фізики конденсованих систем НАН України під час проведення круглого столу «Наукова періодика в Україні». Наведено ґрунтовний аналіз основних показників діяльності, історичних і хронікальних даних видавця Springer. Розкрито основні етапи його розвитку та трансформації, ключові засади функціонування в умовах сьогодення. Так, компанія Springer з понад 180-річною історією є успішною бізнес-моделлю та отримує майже два мільярди євро річного доходу, а на один журнал тут припадає 30 редакторів і 250 залучених рецензентів. Відкриваючи реально менше 40 % опублікованих статей, Springer позиціонує себе як компанію відкритого доступу. Охарактеризовано шлях еволюції Видавничого дому «Академперіодика» НАН України (далі — ВД «Академперіодика») від Спеціалізованої друкарні наукових журналів до єдиного у державі наукового видавництва. Висвітлено спільні аспекти та завдання діяльності видавництв Springer та ВД «Академперіодика», акцентовано увагу на їхніх розбіжностях і відмінностях. Особливість ВД «Академперіодика» (чим воно відрізняється від Springer, окрім бюджету і кількості працівників), полягає в тому, що наше видавництво не є самостійним бізнес-проєктом, власником наукових журналів. До того ж, працюючи у межах Програми підтримки журналів, обсяг і наповнення якої щороку затверджує Президія НАН України, ВД «Академперіодика» не має нормативних і фінансових підстав для довгострокового планування. Безперечно, наявні спільні риси двох видавництв характеризуються тим, що основним завданням видавця наукової літератури є продукування якісного, сучасного, верифікованого контенту, який пройшов усі рівні фахового видавничого опрацювання, з приділенням особливої уваги редагуванню та рецензуванню публікацій і дотриманню світових вимог і чинних державних стандартів. ВД «Академперіодика» докладає неабияких зусиль, щоб повсякчас підвищувати фаховий рівень працівників, підтримує ініціативи відкритого доступу й засади Цілей сталого розвитку. Узагальнено і представлено ключові аспекти подальшої роботи Видавничого дому «Академперіодика» НАН України.

Ключові словаВидавничий дім «Академперіодика» НАН України, компанія Springer, видавництво, науковий журнал, періодичне видання, відкрита наука, відкритий доступ.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-07

Як цитувати

РАДЧЕНКО, А. (2024). ЧОМУ МИ НЕ SPRINGER: ДОСВІД ВИДАВНИЧОГО ДОМУ «АКАДЕМПЕРІОДИКА» НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ. Наука та наукознавство, 1(123), 76–91. вилучено із https://nasu-periodicals.org.ua/index.php/sofs/article/view/7883

Номер

Розділ

Наукометрія