Актуальні питання та сучасні підходи до розуміння оцінювання наукової діяльності: за матеріалами симпозіуму
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2025.01.003Ключові слова:
міжнародний симпозіум, оцінювання наукових досліджень, наукові установи, якісні та кількісні показникиАнотація
Проблема оцінювання ефективності діяльності наукових установ і університетів перебуває під постійною увагою дослідників із різних країн, оскільки об’єктивне оцінювання сприятиме визначенню конкретного внеску установ у загальну базу знань як підстави для 1) прийняття рішень стосовно подальшого існування цих установ; 2) справедливого розподілу бюджетних коштів усередині наукової системи. В статті проаналізовано та узагальнено виступи науковців і організаторів науки з України та деяких європейських країн на міжнародному симпозіумі «Оцінювання результатів наукових досліджень у сучасних реаліях: еволюція підходів у когнітивному, соціально-економічному та управлінському аспектах», який відбувся 28 листопада 2024 р. в м. Києві. До обговорення проблеми оцінювання наукових досліджень долучилися науковці та організатори науки, керівники академій наук та інших наукових об’єднань, представники громадських організацій, які займаються проблемами оцінювання та розвитку науки, розповсюдженням і використанням її результатів. Зроблено висновки щодо необхідності удосконалення наявних методик оцінювання діяльності наукових установ і університетів. Наголошено, що для підвищення рівня об’єктивності результатів оцінювання потрібно знаходити баланс між кількісними та якісними показниками.
Посилання
Dobrov, G.M., Tonkal, V.E., Savelyev, A.A., Malitsky, B.A., et al. (1987). Science and technology potential: structure, dynamics, efficiency. Kyiv: Nauk. dumka [in Russian].
Gadd, E. (2019). Influencing the changing world of research evaluation. Insights, 32 (1), 1—9. https://doi.org/10.1629/uksg.456
Zacharewicz, T., Lepori, B., Reale, E., & Jonkers, K. (2019). Performance-based research funding in EU Member States — a comparative assessment. Science and Public Policy, 46 (1), 105—115. https://doi.org/10.1093/scipol/scy041
Abramo, G., & D’Angelo, C.A. (2020). A novel methodology to assess the scientific standing of nations at field level. Journal of Informetrics, 14 (1). URL: https://ideas.repec.org/a/eee/infome/v14y2020i1s1751157719302743.html (last accessed: 24.05.2024).
Carrillo, M. (2019). Measuring and ranking R&D performance at the country level. Economics and Sociology, 12 (1), 100—114. http://doi.org/10.14254/2071-789X.2019/12-1/5
Malitsky, B.A. (2023). Problems of complex evaluation of scientific results. Visn. Nac. Akad. Nauk Ukr., 9, 24—36. https://doi.org/10.15407/visn2023.09.024 [in Ukrainian].
Egorov, I.Yu., & Zhukovich, I.A. (2023). Assessing the results of the activities of pre-investigators: new trends. Science and Science of Science, 2 (120), 42—58. https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.042 [in Ukrainian].
Sima, K. (2017). Evidence in Czech research evaluation policy: Measured and contested. Evidence and Policy, 13 (1), 81—95. https://doi.org/10.1332/174426415X14467432784664
Ciurak, P., Mijač, T., & Wierczyński, G. (2021). An overview of science evaluation in Poland and Croatia. Journal of Contemporary Management Issues, 26 (2), 229— 244. https://doi.org/10.30924/mjcmi.26.2.13
Benedictus, R., Miedema, F., & Ferguson, M.J. (2016). Fewer numbers, better science. Nature, 538 (7626), 453—455.
Wilsdon, J., Allen, L., Belfiore, E., Campbell, P., et al. (2015). The Metric Tide. Report of the Independent Review of the Role of Metrics in Research Assessment and Management. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4929.1363
Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., de Rijcke, S., & Rafols, I. (2015). The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520, 429—431. https://doi.org/10.1038/520429a
Malitsky, B.A., & Kavunenko, L.F. (2020). UNESCO priorities in the topics of scientific symposia of the International Association of Academies of Sciences. Science and Science of Science, 2 (108), 03—15 [in Russian]. https://doi.org/10.15407/sofs2020.02.003
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Наука та наукознавство

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.