ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ВІТЧИЗНЯНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ В УМОВАХ НОВІТНІХ ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ ВИКЛИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2025.05.085

Ключові слова:

інвестиції; інновації; університет; трансформаційні зміни; конкурентоспроможність; стратегія розвитку.

Анотація

Досліджено взаємозв’язок інвестицій та інновацій у розвитку закладів вищої освіти (ЗВО), що створюють синергію, яка сприяє пришвидшенню реалізації досягнень науково-технічного прогресу, поліпшенню якості освітньо-наукових послуг, економічному зростанню й суспільному задоволенню. Виокремлено етапи діяльності ЗВО «від інвестиції до інновації» і певні аспекти активізації діяльності вітчизняних університетів щодо залучення інвестицій для впровадження інновацій та реалізації інноваційних проєктів і програм шляхом здійснення окремих кроків у освітньому процесі й наукових дослідженнях, розвитку міжнародного співробітництва, застосування державно-приватного партнерства і посилення принципів соціальної відповідальності. Акцентовано на важливості врахування зовнішніх і внутрішніх факторів, які впливають на інвестиційну привабливість кожного університету і використання його інтелектуально-дослідницького потенціалу.

Розроблена модель управління інвестиційно-інноваційною діяльністю ЗВО (університетів) підтверджує важливість ефективного менеджменту, завданням якого є створення сприятливого середовища для впровадження інновацій, посилення довіри інвесторів до університетських проєктів, реалізація алгоритму залучення додаткових інвестицій, адаптація до змін, виявлення нових можливостей, реагування на виклики часу і потреби суспільства. Для досягнення успіху необхідно активно використовувати потенціал інновацій щодо створення нових можливостей для розвитку університетів. Ефективне управління інноваційно-інвестиційною діяльністю сприяє підвищенню конкурентоспроможності ЗВО, поліпшенню його позицій на ринку і забезпеченню сталого розвитку в умовах постійних змін і високої конкуренції. Водночас кожен заклад вищої освіти, віддаючи пріоритет інноваційним рішенням, новим технологіям, новітнім процесам, оновленій інвестиційній політиці, може позиціонувати себе як лідера у своїй галузі, сприяючи становленню інноваційної економіки в Україні в цілому.

 

Посилання

Heyets, V. (2015). To the question of application of the approaches of the “Marshall plan” in Ukraine. Economy of Ukraine. No. 4 (641). P. 6-11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2015_4_3 [in Ukrainian].

Heyets, V., Semynozhenko, V., Kvasnyuk, B. (Eds) (2007). Strategic challenges of the 21st century to the society and economy of Ukraine. 3 vols. Kyiv. 544 p. [in Ukrainian].

Zgurovskyi, M. (2015). Research universities as centers of innovation-driven development. The conversation was led by S. Reznikov. In: Zgurovskyi, M., Ilchenko, M., Strikha, M., Loktyev, V., Astrelin, I. et al. Science of the National Technical University of Ukraine "KPI" – 2014 in the press mirror. M. Ilchenko (Ed.). Kyiv, NTUU “KPI”. P. 19-28 [in Ukrainian].

Baldzhy, Ye., Vlasova, I., Kalashnikova, S., Kovtunets, V., Lytovchenko, O., Orzhel, O., Ryabchenko, V. et al. (2022). Analysis of advanced domestic and foreign experience in implementing social responsibility of universities during conflicts, hostilities and post-war reconstruction. S. Kalashnikova, O. Orzhel (Eds). Kyiv. 145 p. URL: https://ihed.org.ua/publications/sotsialna-vidpovidalnosti-universytetiv-pid-chas-konfliktiv/ [in Ukrainian].

Kravchenko, M., Bronytska, M. (2023). Development of domestic institutions of higher education based on the triple helical concept. Economic Bulletin of NTUU "Kyiv Polytechnical Institute". No. 26. P. 167-175. https://doi.org/10.32782/2307-5651.26.2023.27 [in Ukrainian].

Shaposhnykov, K., Filyppova, S., Lagodiienko, V., Krylov, D., Svinarova, H. (2022). Universities innovative development under the globalization conditions. Revista Tempos e Espaços em Educação, 15(34). https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17608

Iermakova, O. (2016). Instruments of the state innovation policy of Ukraine in the context of implementation of the European experience. Mechanism of Economic Regulation. No. 1 (71). P. 85-96. URL: http://mer-journal.sumy.ua/index.php/journal/article/view/365 [in Ukrainian].

Bobrytska, V., Lysokon, I. (2023). Investments in higher education as a component of achieving the national goals of sustainable development of Ukraine. Educational Discourse. Vol. 44. P. 88-96. https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.44(4-6)-9 [in Ukrainian].

Burdonos, L., Vynohradnia, V. (2019). Issues of investment support for academic science in Ukraine. Economic Analysis. Vol. 29. No. 2. P. 15-23. https://doi.org/10.35774/econa2019.02.015 [in Ukrainian].

Levchenko, O., Kuzmenko, H., Tsarenko, I. (2018). The role of universities in forming the innovation ecosystem. Innovative Economics and Management. Vol. 5-2. P. 10-16. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/items/afe4ba47-930f-4d6d-9f01-d6f6e265984a

Novikova, I., Stepanova, A., Zhylinska, O., Bediukh, O. (2020). Knowledge and technology transfer networking platforms in modern research universities. Innovative Marketing, 16(1), 57-65. https://doi.org/10.21511/im.16(1).2020.06

Salmi, J. (2013). Can Young Universities Achieve World-Class Status? International Higher Education, (70), 2-3. https://doi.org/10.6017/ihe.2013.70.8701

Clark, B. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Paris and Oxford, IAU and Elsevier Science.

Krupka, M., Pidkhomnyi, O., Gumeniuk, R. (2023). The economic sense of the concept of financial security in the system of attracting foreign investors to Ukraine. Finance of Ukraine. No. 11. P. 22-33. https://doi.org/10.33763/finukr2023.11.022 [in Ukrainian].

Ciric, Z., Sedlak, O., Djodjic, J., Horvat, A., Stojic, D. (2021). Investment in higher education innovation and research. ICERI2021 Proceedings. 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation (8–9 November 2021). P. 7055-7061. https://doi.org/10.21125/iceri.2021.1590

Bouhajeb, M., Mefteh, H., Ben Ammar, R. (2018). Higher education and economic growth: The importance of innovation. Atlantic Review of Economics. Vol. 1. Iss. 2. URL: https://www.econstor.eu/handle/10419/213791

Salmi, J. (2009). The challenge of establishing world-class universities. Washington, DC, The World Bank. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7865-6

Pancholi, S., Yigitcanlar, T., Guaralda, M., Mayere, S., Caldwell, G., Medland, R. (2020). University and innovation district symbiosis in the context of placemaking: Insights from Australian cities. Land Use Policy. Vol. 99, 105109. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2020.105109

Zhylinska, О., Sitnicki, M., Kukhta, P. (2019). Global trends and complementary effects of the world class research university. Formation of market economy in Ukraine. Vol. 42. P. 50-60. http://dx.doi.org/10.30970/meu.2019.42.0.2937 [in Ukrainian].

Sitnicki, M. (2020). The International Competitive Potential of Ukrainian Research Universities. Business Inform. No. 3. P. 170-181. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-3-170-181 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

19.05.2025

Як цитувати

КРУПКА, М., & САС, С. (2025). ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ВІТЧИЗНЯНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ В УМОВАХ НОВІТНІХ ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ ВИКЛИКІВ. Економіка України, 68(5 (762), 85–104. https://doi.org/10.15407/economyukr.2025.05.085

Номер

Розділ

Проблеми освіти