ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ НЕЛІНІЙНОЇ ПАРАДИГМИ ІННОВАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

Автор(и)

Ключові слова:

інновація, співтворчість, полісуб’єкт, менеджмент, цін-ність, колаборація, структурне спряження (поняття концепції автопоезису)

Анотація

Перетворення у соціально-економічній сфері починають загострювати питан-ня емпіричної обмеженості лінійної схеми інноваційного розвитку, представленої тріадою «наука – техніка – виробництво», знижуючи інноваційну активність суб’єктів господарювання та нарощуючи дисонанс між підприємством і ринком щодо створюваних інновацій.
З огляду на це, необхідно здійснити пошук епістемологічних основ інно-ваційної діяльності, що відповідали б зростаючій складності та невизначеності зовнішнього середовища для активізації інноваційних процесів українських підприємств і підвищення конгруентності створюваних інновацій.
У статті показано, що демаркацією між лінійною та нелінійною парадиг-мами інноваційного менеджменту є врахування активності всіх заінтересова-них сторін процесу створення інновації, що неможливо зробити, використо-вуючи тільки нормативну парадигму, конституйовану в положеннях класично-го інноваційного менеджменту. Це визначило необхідність розширити тради-ційний підхід до управління інноваціями за рахунок інтеграції положень дескриптивної парадигми.
Аналіз ефективних загальносвітових моделей створення інновацій дозво-лив сформулювати базове концептуальне положення управління інноваціями в сучасних умовах: при ідентифікації та впровадженні інновацій вирішальним є високий ступінь когнітивної гетерогенності суб’єктів співтворчості, а не гли-бокий професіоналізм і спеціалізовані знання обмеженої групи експертів. Як синергетичні передумови, що забезпечують можливість використання когніти-вного потенціалу інноваційно активних суб’єктів зовнішнього середовища, ідентифіковано такі фактори: формування суспільства зростаючої рефлексії; аксіологічна фрагментація суспільства; зростання кількості незалежних експе-ртних груп; розвиток інформаційно-комунікаційних технологій; епістемічне зрощування суб’єктних та об’єктних цінностей; нівелювання механізмів реду-кції ринкової складності; тощо.
Таким чином, зростаюча інтелектуалізація суб’єктів зовнішнього середо-вища в сукупності з наявним досвідом експлуатації об’єктних цінностей до-зволяє виокремити їх як носіїв актуальних соціотехнічних знань, які в поведін-кових та експлуатаційних аспектах перевершують когнітивні можливості суб’єктів науки та інженерії. Це актуалізує необхідність залучити суб’єктів зо-внішнього середовища до спільного створення інновацій. Отже, нелінійна парадигма інноваційного менеджменту припускає існування великої кількості джерел інновацій, що розширює механізм структурного спряження ринку і підприємства, запускаючи процес симбіотичної творчості через релевантну практичним потребам рекомбінацію та проліферацію властивостей створюваних інновацій.

Посилання

Bezgin K.S. Upravlenie Protsessom Sozdaniya Tsennosti na Predpriyatii: Polisub’ektnost’ i Kollaboratsiya [Managing the Value Creation in an Enterprise: Polysubjectivity and Collaboration]. Kharkov, NTMT, 2015 [in Russian].

Lakhani К.R. et al. The Value of Openness in Scienti?c Problem Solving. Boston, Harvard Business School Press, 2007.

Innovatsiina Ukraina 2020 : Natsional’na Dopovid’ [Innovative Ukraine 2020: National Report]. V.M. Heyets et al. (Eds.). Kyiv, NAS of Ukraine, 2015 [in Ukrainian].

Kastells M. Informatsionnaya Epokha: Ekonomika, Obshchestvo i Kul’tura [The Information Age: Economy, Society and Culture]. Moscow, SU HSE, 2000 [in Russian].

Bogdanov A.A. Tektologiya: Vseobshchaya Organizatsionnaya Nauka, v 2 kn. Kn. 1. [Tectology: General Organizational Science, in 2 books. Book 1]. Moscow, Ekonomika, 1989 [in Russian].

Phelps E. Massovoe Protsvetanie: Kak Nizovye Innovatsii Stali Istochnikom Rabochikh Mest, Novykh Vozmozhnostei i Izmenenii [Mass Flourishing: How Grassroots Innovation Created Jobs, Challenge, and Change]. Moscow, PH of Gaidar Institute, Fund “Liberal Mission”, 2015 [in Russian].

Benkler Y. The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven, Yale University Press, 2006.

Bhalla G. Collaboration and Co-creation: New Platforms for Marketing and Innovation. New York, Springer, 2011.

Leadbeater Ch. My – Dumaem: Massovye Innovatsii, ne Massovoe Proizvodstvo [We –Think: Mass Innovation, not Mass Production]. Moscow, Aquamarine book, 2009 [in Russian].

Prahalad C.K., Krishnan M.S. Prostranstvo Biznes-Innovatsii: Sozdanie Tsennosti Sovmestno s Potrebitelem [The New Age of Innovation: Driving Cocreated Value Through Global Networks]. Moscow, Yurait, 2011 [in Russian].

Ramaswamy V., Ozcan K. The Co-Creation Paradigm. Stanford, Stanford University Press, 2014.

Howe J. Kraudsorsing: Kollektivnyi Razum kak Instrument Razvitiya Biznesa [Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business]. Moscow, Alpina Publisher, 2012 [in Russian].

Hippel Е. Democratizing Innovation. Cambridge, MIT Press, 2005.

Chesbrough H. Otkrytye Innovatsii. Sozdanie Pribyl’nykh Tekhnologii [Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology]. Moscow, Pokolenie, 2007 [in Russian].

Page S.E. The Difference: How the Power of Diversity Creates Better Groups, Firms, Schools, and Societies. Princeton, Princeton University Press, 2007.

Rifkin J. Tret’ya Promyshlennaya Revolyutsiya. Kak Gorizontal’nye Vzaimodeistviya Menyayut Energetiku, Ekonomiku i Mir v Tselom [The Third Industrial Revolution: How Lateral Power Is Transforming Energy, the Economy, and the World]. Moscow, Alpina non-fiction, 2014 [in Russian].

Raymond Е. The Cathedral and the Bazaar, available at: www.catb.org/esr/writings/cathedral-bazaar/.

Grunval’d A. Tekhnika i Obshchestvo: Zapadnoevropeiskii Opyt Issledovaniya Sotsial’nykh Posledstvii Nauchno-Tekhnicheskogo Razvitiya [Technology and Society: the West European Experience of Researching the Social Consequences of Scientific and Technological Development]. Moscow, Logos, 2011 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

16.10.2024

Як цитувати

БЕЗГІН , К. (2024). ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ НЕЛІНІЙНОЇ ПАРАДИГМИ ІННОВАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ. Економіка України, 60(9(670), 59–71. вилучено із https://nasu-periodicals.org.ua/index.php/economyukr/article/view/2017-09-4

Номер

Розділ

Управління економікою: теорія і практика