Роль науки в умовах соціально-економічної кризи – фізична модель

Автор(и)

  • Ю.М. Батурин Институт истории естествознания и техники имени С.И. Вавилова Российской академии наук

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2017.02.043

Ключові слова:

наука, освіта, модель, еконофізика, низько- и високоентропійні ресурси, обмін ресурсами, ресурсодинаміка

Анотація

Розглядається фізична модель подолання соціально-економічної кризи в країні як система, в якій відбуваються процеси обміну, розподілу і перерозподілу ресурсів у стаціонарному і нестаціонарному, рівноважному і нерівноважному режимах. Проводиться класифікація ресурсів на організуючі та дезорганізуючі. У межах розв’язання задачі ресурсодинаміки показано, що кризисні режими країн критично залежать від низькоентропійних ресурсів. Найбільш ефективним антикризовим ресурсом виявляється наука. У тісному зв’язку з наукою слід розглядати такий ресурс як освіта. Однак всупереч системній логіці, в умовах кризи уряди зазвичай вдаються стосовно науки до дій, протилежних рятівним, — скорочення бюджетів науки і реформи науки.

Посилання

Mantegna R.N., Stanley Y.E. An Introduction to Econophysics. Correlations and Complexity in Finance. Cambridge University Press, 2000. P. 6–7. https://doi.org/10.1017/CBO9780511755767

Разумихин Б.С. Физические модели и методы теории равновесия в программировании и экономике. М.: Главная редакция физико-математической литературы издательства «Наука», 1975. C. 232–264.

Розоноэр Л.И. Обмен и распределение ресурсов (обобщенный термодинамический подход). I, II, III. Автоматика и телемеханика. 1973. № 5, 6 и 8.

Каныгин Ю. Физическая экономия как альтернатива политической экономии. Энергия прогресса. Киев: «Арий», 2016. C. 88–91.

Руденко М. Энергия прогресса. Киев: Издатель Михайлюта А.А., 2010.

Пригожин И. Введение в термодинамику необратимых процессов. Ижевск: НИЦ «Регулярная и хаотическая динамика», 1999.

Ильин В.Н. Термодинамика и социология. Физические основы социальных процессов и явлений. М.: КомКнига, 2005. C. 100.

Лепский В.Е. Рефлексивно-активные среды инновационного развития. М.: КогитоЦентр, 2010.

Лепский В.Е. Технологии управления в информационных войнах (от классики к постнеклассике). М.: «Когито-Центр», 2016.

Соловьев В. Вектор гордости или развития? «Зеркало недели. Украина», 13 февраля 2015 г. URL: http://gazeta.zn.ua/science/vektor-gordosti-ili-razvitiya-_.html

Стратегический взгляд на фундаментальную науку. Речь Президента французской республики на 35-й Международной конференции по физике высоких энергий, Дворец конгрессов, Париж, 26 июля 2010 г. Вопросы истории естествознания и техники. 2011. № 1. С. 170–178.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-07

Як цитувати

Батурин , Ю. (2024). Роль науки в умовах соціально-економічної кризи – фізична модель. Наука та наукознавство, 2(96), 43–51. https://doi.org/10.15407/sofs2017.02.043

Номер

Розділ

Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства