Авторська інтеграція і диференціація в дослідженнях: контекст найвищих досягнень
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2020.01.003Ключові слова:
авторська інтеграція і диференціація в дослідженнях, Нобелівська премія, індивідуальні і колективні лауреати, мультиавторство, тенденція посилення інтеграції дослідницької діяльності.Анотація
Проаналізовано 597 актів присудження 950 лауреатам Нобелівської премії (включаючи премію з економічних наук) у різних номінаціях упродовж 1901—2019 рр. з огляду на з’ясування тенденцій і специфіки авторської інтеграції та диференціації в топових дослідженнях. Показано, що в галузях фізики, хімії, фізіології й медицини, економічних науках діє стійка тенденція до посилення колективізації дослідницьких зусиль на відміну від їх індивідуалізації на початковому етапі присудження премії. Зважаючи на статус премії як індикатора найвидатніших світових досягнень, аргументовано, що інтеграція дослідницької діяльності в сучасних умовах закономірно забезпечує більшу конкурентоспроможність результатів у пошуку об’єктивної істини. Водночас глобалізація, яка сприяє об’єднанню розрізнених досліджень, сама по собі не є вирішальним чинником інтеграційних переваг у продукуванні об’єктивних знань, адже вона залишає незмінним індивідуальний характер діяльності у разі створення художніх літературних образів через їх сутнісну суб’єктивність. Поширення мультиавторства у передових наукових дослідженнях підтверджено публікаціями у високоцитованому мультидисциплінарному журналі «Природа» («Nature») з імпакт-фактором 43, а також запровадженням критерію спільного міжнародного авторства у галузевій версії найбільш об’єктивного і авторитетного Шанхайського рейтингу університетів світового класу. Відтак для забезпечення найвищих дослідницьких досягнень доцільно мотивувати і підтримувати командно інтегровану наукову і науково-технічну діяльність, створювати умови для консолідації наукових груп і колективів.
Посилання
On approval of the Order of awarding scientific degrees: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 24 July 2013, No 567. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/567-2013-%D0%BF (last accessed: 3 January 2020) [in Ukrainian].
Mryhlod, O.I., Nazarovets, S.A. (2019). Scientometrics and management of scientific activities: once again about the global and Ukrainian.Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine, 9, 81—94 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/visn2019.09.081
Lugovyi, V.I., Talanova, Zh.I. (2013). Complexity and autonomy correlation in education. Pedagogics and psychology. Newsletter of the NAES of Ukraine, 4, 50—58 [in Ukrainian].
Vashulenko, O.S., Kostrytsia, O.P., Popovych, O.S. (2019). Evolution of the dependence of publication activity of researchers from age for the last half of century. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine, 3, 79—84 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/visn2019.03.079
Malitskyi, B.A. et al. (2018). National Academy of Sciences of Ukraine: statistical and scientometric analysis of the effectiveness of scientific potential. V.L. Bogdanov (chief ed.). Kyiv.: Fenix [in Ukrainian].
Popovych, O. (2019). Scientific and technological and innovation policy: basic mechanisms of formation and realization. B.A. Malitskyi (ed.). Kyiv: Pro format, 342 [in Ukrainian].
Popovych, A.S., Kostrytsa, E.P. (2018). The evolution of R&D personnel: forecasting and regulation. LAP LAMBERT Academic Publishing RU, 93 [in Russian].
On Scientific and Scientific-Technical Activity: Law of Ukraine dated 26 November 2015, No 848-VIII. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/848-19 (last accessed: 3 January 2020) [in Ukrainian].
On Education: Law of Ukraine dated 1 July 2014, No 1556-VII. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (last accessed: 3 January 2020) [in Ukrainian].
Lugovyi, V.I., Slyusarenko, O.M., Talanova, Zh.V. (2017). The law of basic organization of competencies. Pedagogics and psychology. Newsletter of the NAES of Ukraine, 4, 14—29 [in Ukrainian].
Nature. Retrieved from https://www.nature.com/ (last accessed: 3 January 2020).
Nature (journal). Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Nature_(journal) (last accessed: 3 January 2020).
On approval of the list of world rankings of universities to determine the special category of foreigners and stateless persons applying for employment in Ukraine: Directive of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 14 April 2018 No 154-r. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/154-2018-%D1%80 (last accessed: 3 January 2020) [in Ukrainian].
Methodology for ShanghaiRanking’s Global Ranking of Academic Subjects 2019. Retrieved from https://www.sciencemag.org/ (last accessed: 3 January 2020).
Lugovyi, V., Orzhel, O., Slyusarenko, O. & Talanova, Zh. (2018). Education and research duality — the determining characteristic of higher education. Education: Modern Discuorses, 1, 71—88. Retrieved from https://doi.org/10.32405/2617-3107-2018-1-8 (last accessed: 3 January 2020).
Lugovyi, V., Slyusarenko, O. & Talanova, Zh. (2019). University rating & development: challenges and opportunities for Ukraine. Education: Modern Discourses, 2, 60—77. Retrieved from https://doi.org/10.32405/2617-3107-2019-1-8
Lugovyi, V.I., Slyusarenko, O.M., Talanova, Zh.V. (2019). Realization of research and innovation capacities of universities as an integral component in their activities. Science and Science of Science, 3, 26—45 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/sofs2019.03.026
Slyusarenko, O.M. (2015). Development of the highest university potential in the conditions of globalization: monograph. Kyiv: Priorytety, 384 [in Ukrainian].
Talanova, Zh.V. (2010). Doctoral training in the world and Ukraine: monograph. Kyiv: Milenium, 476 [in Ukrainian].
The Nobel Prize. Retrieved from https://www.nobelprize.org/ (last accessed: 3 January 2020).
The Nobel Prize. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Nobel_Prize (last accessed: 3 January 2020).
Lugovyi, V., Kalashnikova, S., Slyusarenko, O., Talanova, Zh. (2013). Nobel laureates and top higher education institutions, countries and continents with leading university potential. Higher education of Ukraine: Theoretical and scientific-methodological journal, 4, 10—20 [in Ukrainian].
Kalashnikova, S.A., Lugovyi, V.I., Slyusarenko, O.M., Talanova, Zh.V. (2016). The North American and European higher education areas in the formation of Nobel laureates: lessons for Ukraine. Higher education of Ukraine: Theoretical and scientific-methodological journal, 4 (supplement 2), 91—95 [in Ukrainian].
Nobel Prize facts. Retrieved from https://www.nobelprize.org/prizes/facts/nobel-prize-facts/ (last accessed: 3 January 2020).
All Nobel Prizes in Physics. Retrieved from https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-nobel-prizes-in-physics (last accessed 3 January 2020).
All Nobel Prizes in Chemistry. Retrieved from https://www.nobelprize.org/prizes/lists/allnobel-prizes-in-chemistry (last accessed: 3 January 2020).
All Nobel Prizes in Physiology or Medicine. Retrieved from https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-nobel-laureates-in-physiology-or-medicine (last accessed: 3 January 2020).
All Nobel Prizes in Economic Sciences. Retrieved from https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-prizes-in-economic-sciences (last accessed: 3 January 2020).
All Nobel Prizes in Literature. Retrieved from https://www.nobelprize.org/prizes/lists/allnobel-prizes-in-literature (last accessed: 3 January 2020).
All Nobel Peace Prizes. Retrieved from https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-nobelpeace-prizes (last accessed: 3 January 2020).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Наука та наукознавство

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.