Категорія «конкуренція» та конгруентність її понять
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2021.02.042Ключові слова:
конкуренція, конкурентне середовище, конкурентні відносини, конкурентний потенціал, конкурентні переваги, конкурентоспроможність.Анотація
У статті розглядаються теоретичні аспекти та еволюція ринкової категорії «конкуренція» в контексті формування похідних від неї реперних понять: «конкурентні відносини», «конкурентні переваги» і «конкурентоспроможність». Дослідженню феномена конкуренції присвятили свої роботи вчені зі світовим ім’ям, такі як А. Сміт, Дж. Мілль, Д. Ріккардо, Е. Чемберлін, Дж. Робінсон та ін. В їхніх працях її зміст зазнав трансформації від поліполії до монополії, від концепції вільного ринку і досконалої конкуренції до монополістичної та олігополістичної моделей, а також нецінових методів конкурентної боротьби. Пізніше М. Портер, В. Ойкен, А. Стрікленд і А. Томпсон розширили її понятійні горизонти з урахуванням умов глобалізації економіки, транснаціоналізації її структури і настання нового етапу науково-технічної революції, увівши в обіг терміни «конкурентний простір», «конкурентне середовище», «конкурентні відносини», «конкурентні переваги». Обґрунтуванню механізмів формування конкурентоспроможності учасників цих систем присвячені дослідження багатьох учених пострадянського простору, зокрема білоруського вченого-економіста В.Ю. Шутіліна, який виявив каузальність понять «конкурентний потенціал», «конкурентні переваги» і «конкурентоспроможність». На підставі проведених досліджень автором визначено структурно-функціональний взаємозв’язок між категорією «конкуренція» і виділених похідних від неї понять. В результаті розроблено алгоритм каузальної кореляції між ринковою конкуренцією (х) і конкурентоспроможністю учасників ринкової економічної системи (у), яка апроксимується за допомогою суперпозиції функцій y = f (μ(х)). Її відмінною рисою є використання в якості допоміжної змінної u = μ(х) конкурентних відносин, які є, з одного боку, формою прояву конкуренції, з іншого — екзогенним чинником, що визначає розвиток ринкових суб’єктів, відповідною реакцією яких є формування конкурентних переваг, які забезпечують їм здатність до розвитку в умовах конкурентного ринку. З теоретичної точки зору, отриманий результат розширює межі наукових уявлень про конкуренцію як базову категорію ринкової економіки. З практичної — обґрунтовує необхідність її розмежування з поняттям «конкурентоспроможність», яке багатьма дослідниками ототожнюється із поняттям «конкуренція», що методологічно некоректно і через це може призвести до неправильних висновків. Розроблений автором алгоритм дозволяє запобігти такій інтерпретації.
Посилання
Mill, J. (1980). Fundamentals of Political Economy. Vol. 1. Moscow: Progress [in Russian].
Galkin, V.V. Competition and economic efficiency. Retrieved from http://vadim-galkin.ru/politics/macroeconomics/adam-smith/ (last accessed: 17.10.2020) [in Russian].
Smith, A. (1962). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Trans. from English. Moscow: Sotsekgiz [in Russian].
Ricardo, D. (2007). On the Principles of Political Economy and Taxation. Trans. from English. Moscow: Eksmo [in Russian].
Chamberlin, E. (1996). Theory of Monopolistic Competition. Trans. from English. Moscow: Ekonomika [in Russian].
Robinson, J. (1986). The Economics of Imperfect Competition. Moscow: Progres [in Russian].
Mankiw, N.G. (1999). Principles of Economics. Trans. from English. S.-Petersburg: Piter Kom [in Russian].
Ovchinnikov, G.P. (1997). Microeconomics. Macroeconomics. S.-Petersburg: Publishing house of Mikhailov V.A. Vol. 1 [in Russian].
Arkhipov, A.M. The role of competition in the development of a market economy. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-konkurentsii-v-razvitii-rynochnoy-ekonomiki (last acces sed: 21.10.2020) [in Russian].
Medvedev, G.A. (2005). Competition: essence, methods, strategies. Moscow: Dashkov i K [in Russian].
Polusmakova, N.S. (2011). Development of competition concepts: the evolutionary approach. Bulletin of the Volgograd State University. Series 3, Ekonomics, 1, 13—19 [in Russian].
Nadein, N.V. (2015). Theoretical studies of the formation and development of competitiveness of organizations. Bulletin of Samara State University, 2, 157—163 [in Russian].
Porter, M.E. (2005). Competition. Trans. from English. Moscow: Publishing house “Williams” [in Russian].
A.A. Thompson, Jr., A. J. Strickland III (2000). Strategic Management: Concepts and Cases. Trans. from the 9th English еd. Moscow: INFRA-M [in Russian].
The concept and essence of M. Porter’s theory of competition. Retrieved from https://baribar.kz/student/22814/ponyatie-i-sushhnost-teorii-m-portera-o-konkurentsii/ (last accessed: 23.10.2020) [in Russian].
Porter, M. (1993). The Competitive Advantage of Nations. Trans. from English. Moscow: International Relations [in Russian].
Eucken, W. (1995). Grundsätze der Wirt schaftspolitik (Principles of Economic Policy). Trans. from German. Moscow: Progres [in Russian].
Usik, N.I. (2012). Formation of a competitive environment and competition policy. Theoretical Economics, 4, 33—42 [in Russian].
Gulyaev, G.Yu. The essence and patterns of competitive relations. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-i-zakonomernosti-konkurentnyh-otnosheniy (last accessed: 23.10.2020) [in Russian].
Porter, M.E. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. N.Y.: The Free Press.
Shutilin, V.Yu. (2016). Competitive advantage as a characteristic of market superiority: content, measurement problems. Bulletin of Belarussian State Economic University, 2, 36—42 [in Russian].
Shutilin, V.Yu. (2016). Competitive potential and competitive advantages of the machine-building complex of the Republic of Belarus at the present time: key indicators and development trends. Minsk: Belarussian State Economic University [in Russian].
Vesnin V.R. (2006). Management. 3rd ed., rev. and suppl. Moscow: TK Welby, Publishing hou se “Prospect” [in Russian].
Lukyanenko, V.N. (2014). Correlating the concepts of “competitiveness” and “competitive advantages”. Bulletin of Transbaikal State University, 6, 114—120 [in Russian].
Volontsevich, E.F. (2003). Competitiveness of firms. Minsk: Belarussian State Economic University [in Russian].
Malik, M.Y. Nuzhna, O.A. (2007). Competitiveness of agricultural enterprises: methodology and mechanics. Кyiv: Institute of Agrarian Economy [in Ukrainian].
Vashkiv, O. (2016). Competitiveness of the enterprise. Ternopil: Ternopil National Economic University [in Ukrainian].
Porter, M. (2005). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Trans. from English. Moscow: Alpina Business Books [in Russian].
Zavyalov, P.S. (2001). Marketing in diagrams, figures, tables. Moscow: INFRA-M [in Russian].
Bogatyrev, V.V., et al. (2018). Competitiveness of economic systems in the context of the networked socio-economic space: theory, methodology, practice. G.A. Yasheva (Ed.). Vitebsk State Technological University [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Наука та наукознавство

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.