Принципи відкритої науки як основа формування наукового простору в Україні

Автор(и)

  • Н. В. Бороздих ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України» https://orcid.org/0000-0003-4589-7424

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.116

Ключові слова:

науковий простір, відкрита наука, відкритий доступ, відкриті дані, відкриті освітні ресурси, відкрита освіта, журнали відкритого доступу, онлайн архіви та репозитарії

Анотація

У статті обґрунтовано, що необхідною умовою формування наукового простору в Україні є всебічне втілення принципів відкритої науки. Джерела інформації для дослідження включають 42 інтернет-ресурси, серед яких ухвалені в Україні закони, постанови, накази і стратегії реалізації принципів відкритої науки, та наукові публікації з проблем відкритої науки. Первинні методи дослідження (вивчення джерел та літератури) сприяли підготовці підґрунтя для подальшого аналізу матеріалу. Вторинні методи (оброблення, аналіз і синтез, індукція та дедукція зібраних даних) дали можливість максимально повно відтворити хронологію процесу становлення відкритої науки, чітко окресливши інструменти її реалізації в Україні. Методи системного та міждисциплінарного синтезу допомогли розкрити тему з точки зору різних наукових напрямів — соціологічного, політичного, філософського, історичного, культурологічного та ін. Надано огляд двадцятирічної історії формування нормативно-правової бази розбудови інформаційного суспільства в Україні, яка заклала фундамент для втілення принципів відкритої науки у вітчизняному дослідницькому просторі. Виділено ті принципи відкритої науки, які найбільше відповідають потребам вітчизняної наукової спільноти. Детально розглянуто реалізацію принципів відкритого доступу та відкритих освітніх ресурсів і наведено дані першого соціологічного опитування українських науковців щодо сприйняття феномену «відкритої науки». Зазначено, що відкрита наука в Україні наразі формується на трьох основних принципах: відкритого доступу, відкритих освітніх ресурсів та відкритих дослідницьких даних. Реалізація інших принципів (відкритих цитувань, відкритих ліцензій, відкритих досліджень і відкритих джерел) потребує вдосконалення законодавства про охорону прав інтелектуальної власності, зокрема Закону України «Про авторське право і суміжні права». Зроблено висновок, що в Україні реалізовано всі принципи відкритої науки, але найбільше практичне впровадження як на законодавчому, так і на технологічному рівні знайшли відкритий доступ, відкриті освітні ресурси та відкриті дослідницькі дані. Контроль реалізації принципів відкритої науки в Україні має бути закріплений у законодавчих і нормативно-правових документах.

Посилання

Kopaneva, V.O. (2017). Scientific communication: from open access to open science. Library science. Documentary science. Informatology, 2017, 2, 35—45 [in Ukrainian].

Orekhova, V.V. (2018). Open science in the library of a higher education institution: concept, implementation, prospects. The library of a higher education institution in conditions of transformational changes: open science, open access, digital pedagogy: proceedings of the All-Ukrainian scientific and practical conference. Poltava: Korolenko National Pedagogical University, 20—26. [in Ukrainian].

Yaroshenko, T. (2021). Open access, open science, open data: how it was and where we are going (to the 20th anniversary of the Budapest Open Access Declaration). Ukrainian Journal of Library and Information Science, 8, 10—26. https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247582 [in Ukrainian].

Vasylenko, A.Yu. (2019). Development and implementation of open science policy in the EU states: the example of France. Public administration: theory and practice, 1, 71—77. https://doi.org/10.36030-2311-6722-2019-1-71-77 [in Ukrainian].

Bruy, O. Open access to scientific information: university open archives. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/17904 (last accessed: 06.16.2022) [in Ukrainian].

Yaroshenko, T.O. (2010). Electronic journals in the system of information resources of the library. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Yaroshenko, T.O. (2011). Green way of open access. Repositories and their role in scholarly communication: the first twenty years. Library Bulletin, 5, 3—10 [in Ukrainian].

Chmyr, O.S., Kvasha, T.K., Yaroshenko, T.O., Chukanova, S.O., Dmytryshyn, V.S., Tikhonkova, I.O., & et al. (2017). National Repository of Academic Texts: Open Access to Scientific Information. Kyiv: UkrINTEI, https://doi.org/10.35668/978-966-479-086-1 [in Ukrainian].

Svystunov, S., & Shevchenko, A. (2014). The state and prospects of development of the Ukrainian national grid. Analysis and logic of possible development. System studies and information technologies, 2, 40—52 [in Ukrainian].

Nosenko, Y., & Sukhikh, A. (2020). Open science in the context of building a knowledge society and digital transformation of the European space. Physical and mathematical education, 4 (26), 85—92. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-026-4-015 [in Ukrainian].

Pasmore, Y.V. (2020). Modern problems of digital science in an innovative society. Modern problems of development of law and economy in an innovative society: a collection of scientific papers based on the materials of the International Scientific and Practical Conference. Veliko Tarnovo, ACCESS Press, 142—149 [in Ukrainian].

Svystunov, S.Y., Perkonos, P.I., Subbotin, S.V., & Tverdokhlib, E.M. (2021). Towards the creation of a Ukrainian national open science cloud. Programming problems, 3, 27—39. https://doi.org/10.15407/pp2021.03.027 [in Ukrainian].

Tarnavska S.V., & Sereda H.V. (2019). Ukrainian research e-infrastructures as a tool for integrating young scientists into the international scientific space. Kyiv: CP Komprint, 118—121 [in Ukrainian].

Leshchenko, M.P., & Yatsyshyn, A.V. (2014). Open education in the categorical field of domestic and foreign scientists. Information Technologies and Learning Tools, 39 (1), 1—16 [in Ukrainian].

Bykov, V.Y. (2008). Models of organizational systems of open education. Kyiv: Atika [in Ukrainian].

Bykov, V.Y. (2012). Innovative development of means and technologies of open education systems Modern information technologies and innovative methods in training of specialists: methodology, theory, experience, problems, 29, 32—40 [in Ukrainian].

Bykov, V.Y., Spirin, O.M., & Shishkina, M.P. (2015). Corporate information systems for supporting scientific and educational activities based on cloud-based services. Problems and prospects of formation of the national humanitarian and technical elite: a collection of scientific articles, 43(47), 2, 93—121 [in Ukrainian].

Shyshkina, M.P. (2015). Formation and development of a cloud-oriented educational and scientific environment of a higher education institution. Kyiv: UkrINTEI [in Ukrainian].

Zhuk, L.V. (2017). Scientific research in higher education institutions: essence, value and prospects. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Ser.: Problems of Economics and Management, 873, 146—153. https://doi.org/10.23939/semi2017.01.146 [in Ukrainian].

Lokshyna, O. (2018). Open education in the European space: a strategy for development. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 2, 75—86 [in Ukrainian].

Zgurovsky, M.Z., & Petrenko, A.I. (2015). Digital science in the program «Horizon 2020». System studies and information technologies, 1, 7—20 [in Ukrainian].

Grachev, O.O., & Ovcharova, L.P. (2017). Modern OECD research and development in the field of education, science, technology and innovation. Science and Science of Science, 4, 18—34. https://doi.org/10.15407/sofs2017.04.018 [in Ukrainian].

Shukayev, S.M., & Vlasyuk, L.S. (2022). Open science in the EU program «Horizon Europe». Proceedings of the XVII International Scientific and Practical Conference «International Scientific and Technical Cooperation: Principles, Mechanisms, Efficiency». Kyiv: Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 3 [in Ukrainian].

Yaroshenko, T.O. (2007). Free access to information: a new model of scientific communication in the information society. Computer technologies. Scientific works, 68(55), 226—234 [in Ukrainian].

Reznichenko, V.A., Proskudina, G.Y., & Kudym, K.A. (2008). Creation of an open scientific electronic library of periodicals of the National Academy of Sciences of Ukraine. Proceedings of the 10th All-Russian Scientific Conference «Electronic libraries: advanced methods and technologies, electronic collections». Dubna, 347—356 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-07

Як цитувати

Бороздих , Н. В. (2023). Принципи відкритої науки як основа формування наукового простору в Україні. Nauka Ta Naukoznavstvo, (2(120), 116—137. https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.116

Номер

Розділ

Актуальні проблеми сучасної науки