Принципи відкритої науки як основа формування наукового простору в Україні
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.116Ключові слова:
науковий простір, відкрита наука, відкритий доступ, відкриті дані, відкриті освітні ресурси, відкрита освіта, журнали відкритого доступу, онлайн архіви та репозитаріїАнотація
У статті обґрунтовано, що необхідною умовою формування наукового простору в Україні є всебічне втілення принципів відкритої науки. Джерела інформації для дослідження включають 42 інтернет-ресурси, серед яких ухвалені в Україні закони, постанови, накази і стратегії реалізації принципів відкритої науки, та наукові публікації з проблем відкритої науки. Первинні методи дослідження (вивчення джерел та літератури) сприяли підготовці підґрунтя для подальшого аналізу матеріалу. Вторинні методи (оброблення, аналіз і синтез, індукція та дедукція зібраних даних) дали можливість максимально повно відтворити хронологію процесу становлення відкритої науки, чітко окресливши інструменти її реалізації в Україні. Методи системного та міждисциплінарного синтезу допомогли розкрити тему з точки зору різних наукових напрямів — соціологічного, політичного, філософського, історичного, культурологічного та ін. Надано огляд двадцятирічної історії формування нормативно-правової бази розбудови інформаційного суспільства в Україні, яка заклала фундамент для втілення принципів відкритої науки у вітчизняному дослідницькому просторі. Виділено ті принципи відкритої науки, які найбільше відповідають потребам вітчизняної наукової спільноти. Детально розглянуто реалізацію принципів відкритого доступу та відкритих освітніх ресурсів і наведено дані першого соціологічного опитування українських науковців щодо сприйняття феномену «відкритої науки». Зазначено, що відкрита наука в Україні наразі формується на трьох основних принципах: відкритого доступу, відкритих освітніх ресурсів та відкритих дослідницьких даних. Реалізація інших принципів (відкритих цитувань, відкритих ліцензій, відкритих досліджень і відкритих джерел) потребує вдосконалення законодавства про охорону прав інтелектуальної власності, зокрема Закону України «Про авторське право і суміжні права». Зроблено висновок, що в Україні реалізовано всі принципи відкритої науки, але найбільше практичне впровадження як на законодавчому, так і на технологічному рівні знайшли відкритий доступ, відкриті освітні ресурси та відкриті дослідницькі дані. Контроль реалізації принципів відкритої науки в Україні має бути закріплений у законодавчих і нормативно-правових документах.
Посилання
Копанєва В.О. Наукова комунікація: від відкритого доступу до відкритої науки. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 2. С. 35—45.
Орєхова В.В. Відкрита наука в бібліотеці закладу вищої освіти: концепція, реалізація, перспективи. Бібліотека закладу вищої освіти в умовах трансформаційних змін: відкрита наука, відкритий доступ, цифрова педагогіка: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 20—21 вересня 2018 р.). Полтава: Бібліотека імені М.А. Жовтобрюха, Полтавський національний педагогічний ун-т імені В.Г. Короленка, 2018. С. 20—26. https://doi.org/0000-0002- 3640-0212
Ярошенко Т. Відкритий доступ, відкрита наука, відкриті дані: як це було і куди йдемо (до 20-ліття Будапештської декларації Відкритого Доступу). Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. 2021. Вип. 8. С. 10—26. https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247582
Василенко А.Ю. Розвиток та реалізація політики відкритої науки в державах ЄС: приклад Франції. Державне управління: теорія та практика. 2019. № 1. С. 71—77. https://doi.org/10.36030-2311-6722-2019-1-71-77
Бруй О. Відкритий доступ до наукової інформації: університетські відкриті архіви. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/17904 (дата звернення: 16.06.2022).
Ярошенко Т.О. Електронні журнали в системі інформаційних ресурсів бібліотеки. Київ: Знання, 2010. 215 с.
Ярошенко Т.О. Зелений шлях відкритого доступу. Репозитарії та їх роль у науковій комунікації: перші двадцять років. Бібліотечний вісник. 2011. № 5. С. 3—10.
Чмир О.С., Кваша Т.К., Ярошенко Т.О., Чуканова С.О., Дмитришин В.С., Тихонкова І.О. та ін. Національний репозитарій академічних текстів: відкритий доступ до наукової інформації. Київ: УкрІНТЕІ, 2017. 200 с. https://doi.org/10.35668/978-966-479-086-1
Свистунов С.Я., Шевченко А.Ю. Состояние и перспективы развития украинского национального грид. Анализ и логика возможного развития. Системні дослідження та інформаційні технології. 2014. № 2. С. 40—52.
Носенко Ю.Г., Сухіх А.C. Відкрита наука в контексті побудови суспільства знань і цифрових перетворень європейського простору. Фізико-математична освіта. 2020. Вип. 4 (26). С. 85—92. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-026-4-015
Пасмор Ю.В. Сучасні проблеми цифрової науки в інноваційному суспільстві. Сучасні проблеми розвитку права та економіки в інноваційному суспільстві: зб. наук. праць за матеріалами Міжнар. наук.-практ. конф. (Велико-Тирново, 20 березня 2020 р.). Veliko Tarnovo: ACCESS Press, 2020. С. 142—149.
Свистунов С.Я., Перконос П.І., Субботін С.В., Твердохліб Є.М. На шляху до створення української національної хмари відкритої науки. Проблеми програмування. 2021. № 3. С. 27—39. https://doi.org/10.15407/pp2021.03.027
Тарнавська С.В., Середа Х.В. Українські дослідницькі е-інфраструктури як інструмент інтеграції молодих вчених у міжнародний науковий простір. Київ: ЦП Компринт, 2019. С. 118—121.
Лещенко М.П., Яцишин А.В. Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних і зарубіжних учених. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 39. № 1. С. 1—16.
Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти. Київ: Атіка, 2008. 684 с.
Биков В.Ю. Інноваційний розвиток засобів і технологій систем відкритої освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2012. Вип. 29. С. 32—40.
Биков В.Ю., Спірін О.М., Шишкіна М.П. Корпоративні інформаційні системи підтримування науково-освітньої діяльності на базі хмаро орієнтованих сервісів. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. праць. 2015. Вип. 43 (47). Ч. 2. С. 93—121.
Шишкіна М.П. Формування і розвиток хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу. Київ: УкрІНТЕІ, 2015. 256 с.
Жук Л.В. Наукові дослідження у вищих навчальних закладах: сутність, значення та перспективи. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Сер.: Проблеми економіки та управління. 2017. № 873. С. 146—153. https://doi.org/10.23939/semi2017.01.146
Локшина О. Відкрита освіта в європейському просторі: стратегія розбудови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 2. С. 75—86.
Згуровский М.З., Петренко А.И. Цифровая наука в программе «Горизонт 2020». Системні дослідження та інформаційні технології. 2015. № 1. С. 7—20.
Грачев О.О., Овчарова Л.П. Сучасні дослідження і розробки ОЕСР у галузі освіти, науки, технологій та інновацій. Наука та наукознавство. 2017. № 4. С. 18—34. https://doi.org/10.15407/sofs2017.04.018
Шукаєв С.М., Власюк Л.С. Відкрита наука у програмі ЄС «Горизонт Європа». Матеріали XVІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Міжнародне науково-технічне співробітництво: принципи, механізми, ефективність» (11—12 березня 2022 р.). Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. С. 3.
Ярошенко Т.О. Вільний доступ до інформації: нова модель наукової комунікації в інформаційному суспільстві. Комп’ютерні технології. Наукові праці. 2007. Т. 68. Вип. 55. С. 226—234.
Резниченко В.А., Проскудина Г.Ю., Кудим К.А. Создание открытой научной электронной библиотеки периодических изданий НАНУ. Труды 10-й Всероссийской научной конференции «Электронные библиотеки: перспективные методы и технологии, электронные коллекции». Дубна, 2008. С. 347—356.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Наука та наукознавство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.