Оцінювання результатів діяльності дослідників: нові тенденції

Автор(и)

  • І.Ю. Єгоров ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» https://orcid.org/0000-0002-3829-6383
  • І.А. Жукович ДУ «Центр оцінювання діяльності наукових установ та наукового забезпечення розвитку регіонів України НАН України» https://orcid.org/0000-0001-5027-5991

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.042

Ключові слова:

оцінювання результатів діяльності дослідників, експертне судження, критерії оцінювання, наукометричні показники, Ліга європейських дослідницьких університетів, Національна академія наук України

Анотація

Стаття присвячена аналізу нових тенденцій оцінювання результатів діяльності дослідників на прикладі процедури оцінювання, використовуваної Лігою європейських дослідницьких університетів (LERU). Викладено авторське бачення доцільності й можливостей її реалізації в Україні. Джерелами інформації для дослідження є публікації вітчизняних і зарубіжних науковців, нормативно-законодавча база України та рекомендації міжнародних структур щодо проведення оцінювання. Нові тенденції оцінювання результатів діяльності дослідників набувають актуальності в зв’язку з тим, що у низці міжнародних документів, прийнятих у 2022 році, визначено необхідність оновлення підходу до оцінювання, який має ґрунтуватися на багатовимірності оцінок та забезпеченні балансу між якісними і кількісними критеріями з метою отримання об’єктивної інформації. Визначено, що загальна структура оцінювання результатів діяльності дослідників за методологією LERU включає три види стандартної оцінки (ефективність досліджень, освітня діяльність та служіння суспільству), які характеризуються широким спектром критеріїв і дають змогу оцінити досягнення за минулий період. Для удосконалення процедури оцінювання LERU розроблено рекомендації щодо доповнення стандартної оцінки трьома характеристиками:  багатовимірна перспектива, перспектива розвитку та контекстуальна перспектива. Їхню сутність розкрито в статті. На підставі виконаного дослідження зроблено висновок, що оцінювання результатів діяльності дослідників не повинно зводитися до виявлення недоліків і надання зауважень, а має включати критичний аналіз із подальшим визначенням напрямів удосконалення діяльності та надання відповідних рекомендацій. Головною метою оцінювання стає не фіксація підсумків, а поштовх до нової парадигми розвитку — покращення результатів роботи окремих дослідників і наукової установи загалом. Висловлено думку, що адаптована методологія LERU може бути використана для проведення атестації (оцінювання) дослідників в Україні.

Посилання

Ker D., Galindo-Rueda F. Frascati Manual R&D and the System of National Accounts. OECD Science, Technology and Industry Working Papers, 2017/06. OECD Publishing, Paris. 27 р. http://doi.org/10.1787/edb6e020-en

Reaction to the Council Conclusions on Research Assessment and the Implementation of Open Science Policies. https://doi.org/10.5281/zenodo.7043092

Hicks D., Wouters P., Waltman L., de Rijcke S., Rafols I. Bibliometrics: Th e Leiden Manifesto for research metrics. Nature. 2015. No. 520. Р. 429–431. https://doi.org/10.1038/520429a

Moher D., Bouter L., Kleinert S., Glasziou P., Sham M.H., Barbour V., et al. (2020) The Hong Kong Principles for assessing researchers: Fostering research integrity. PLoS Biol. 2020. 18 (7). e3000737. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3000737

Єгоров І.Ю., Жукович І.А. Розвиток підходів до оцінювання результатів діяльності науково-дослідних установ. Наука та наукознавство. 2022. № 3 (117). С. 36—50. https://doi.org/10.15407/sofs2022.03.036

Рибачук В.П. Методологічні проблеми оцінювання продуктивності наукової діяльності. Наука та наукознавство. 2013. № 2. С. 46—52.

Лактіонова Т.М., Парасочка І.Ф., Гаврилова Н.А. Бібліометричні показники публікаційної діяльності наукових підрозділів інституту. Наука та наукознавство. 2021. № 4 (114). С. 74—93. https://doi.org/10.15407/sofs2021.04.074

Мриглод О.І., Назаровець С.А. Наукометрія та управління науковою діяльністю: вкотре про світове та українське. Вісник Національної академії наук України. 2019. № 9. С. 81—94. https://doi.org/10.15407/visn2019.09.081

Бакуменко В., Чала Н., Цедік М. До питання оцінювання наукових результатів українських учених. Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України. 2021. Вип. 1. С. 15—26.

Костенко Л., Симоненко Т. Наукометрия 2.0: концептуальные положения, апробация. Библиотеки национальных академий наук: проблемы функционирования, тенденции развития. 2020. Вып. 18. С. 52—63. https://doi.org/10.15407/maan2020.18.052

Єгоров І.Ю. Індикатори публікаційної активності та критерії якості наукових видань: підходи до визначення. Наука, технології, інновації. 2018. № 3. С. 3—10.

Yegorov I. Evaluation of research institutes of the National Academy of Sciences of Ukraine: problems with implementation of the best practices. Fteval Journal. 2019. No. 47. Р. 89—93. https://doi.org/10.22163/fteval.2019.336

Жукович І.А., Єгоров І.Ю. Еволюція методичних підходів до оцінювання ефективності діяльності науково-дослідних установ Чехії. Статистика України. 2020. № 2—3. С. 117—126. https://doi.org/10.31767/su.2-3(89-90)2020.02-03.13

Жукович І.А., Єгоров І.Ю. Еволюція методичних підходів до оцінювання ефективності діяльності науково-дослідних установ в Україні. Статистика України. 2021. № 2. С. 4—15. http://doi.org/10.31767/su.2(93)2021.02.0115

Жукович І.А. Особливості оцінювання діяльності наукових установ у деяких країнах колишнього СРСР. Статистика України. 2022. № 2. С. 4—15. https://doi.org/10.31767/su.2(97)2022.02.05

Єгоров І.Ю., Жукович І.А., Ступіна Л.В., Артюшенко В.В. Аналіз результатів оцінювання ефективності діяльності наукових установ НАН України в першому раунді оцінювання за період 2016—2022 роки. Вісник Національної академії наук України. 2022. № 11. C. 79—89. https://doi.org/10.15407/visn2022.11.079

Overlaet В. A Pathway towards Multidimensional Academic Careers. A LERU Framework for the Assessment of Researchers. LERU position paper. January. 2022. 30 р. URL: https://www.leru.org/fi les/Publications/LERU_PositionPaper_Framework-for-the-Assessment-of-Researchers.pdf (дата звернення: 04.01.2023).

Merton R. The Matthew Effect in Science: The reward and communication systems of science are considered. Science. 1968. Vol. 159. Issue 3810. Р. 56—63. https://doi.org/10.1126/science.159.3810.56

Dobrov G., Savelyev A., Tonkal V. Studying research utilization in the Ukraine. Science and Public Policy. 1987. Vol. 14. Issue 4. P. 231—235, https://doi.org/10.1093/spp/14.4.231

Cooper M. Research: Women Leaders Took on Even More Invisible Work During the Pandemic. Harvard Business Review. October 27, 2021. URL:https://hbr.org/2021/10/research-women-took-on-even-more-invisible-work-during-thepandemic (дата звернення: 04.01.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-07

Як цитувати

Єгоров , І., & Жукович , І. (2024). Оцінювання результатів діяльності дослідників: нові тенденції. Наука та наукознавство, 2(120), 42—58. https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.042

Номер

Розділ

Проблеми розвитку науково-технологічного потенціалу