Оцінювання результатів діяльності дослідників: нові тенденції

Автор(и)

  • І. Ю. Єгоров ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» https://orcid.org/0000-0002-3829-6383
  • І. А. Жукович ДУ «Центр оцінювання діяльності наукових установ та наукового забезпечення розвитку регіонів України НАН України» https://orcid.org/0000-0001-5027-5991

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.042

Ключові слова:

оцінювання результатів діяльності дослідників, експертне судження, критерії оцінювання, наукометричні показники, Ліга європейських дослідницьких університетів, Національна академія наук України

Анотація

Стаття присвячена аналізу нових тенденцій оцінювання результатів діяльності дослідників на прикладі процедури оцінювання, використовуваної Лігою європейських дослідницьких університетів (LERU). Викладено авторське бачення доцільності й можливостей її реалізації в Україні. Джерелами інформації для дослідження є публікації вітчизняних і зарубіжних науковців, нормативно-законодавча база України та рекомендації міжнародних структур щодо проведення оцінювання. Нові тенденції оцінювання результатів діяльності дослідників набувають актуальності в зв’язку з тим, що у низці міжнародних документів, прийнятих у 2022 році, визначено необхідність оновлення підходу до оцінювання, який має ґрунтуватися на багатовимірності оцінок та забезпеченні балансу між якісними і кількісними критеріями з метою отримання об’єктивної інформації. Визначено, що загальна структура оцінювання результатів діяльності дослідників за методологією LERU включає три види стандартної оцінки (ефективність досліджень, освітня діяльність та служіння суспільству), які характеризуються широким спектром критеріїв і дають змогу оцінити досягнення за минулий період. Для удосконалення процедури оцінювання LERU розроблено рекомендації щодо доповнення стандартної оцінки трьома характеристиками:  багатовимірна перспектива, перспектива розвитку та контекстуальна перспектива. Їхню сутність розкрито в статті. На підставі виконаного дослідження зроблено висновок, що оцінювання результатів діяльності дослідників не повинно зводитися до виявлення недоліків і надання зауважень, а має включати критичний аналіз із подальшим визначенням напрямів удосконалення діяльності та надання відповідних рекомендацій. Головною метою оцінювання стає не фіксація підсумків, а поштовх до нової парадигми розвитку — покращення результатів роботи окремих дослідників і наукової установи загалом. Висловлено думку, що адаптована методологія LERU може бути використана для проведення атестації (оцінювання) дослідників в Україні.

Посилання

Ker, D., & Galindo-Rueda, F. (2017). Frascati Manual R&D and the System of National Accounts. OECD Science, Technology and Industry Working Papers, 2017/06. OECD Publishing, Paris. http://doi.org/10.1787/edb6e020-en

Reaction to the Council Conclusions on Research Assessment and the Implementation of Open Science Policies. https://doi.org/10.5281/zenodo.704309

Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., de Rijcke S., & Rafols, I. (2015). Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520, 429—431. https://doi.org/10.1038/520429a

Moher, D., Bouter, L., Kleinert, S., Glasziou, P., Sham, M.H., Barbour, V., et al. (2020). The Hong Kong Principles for assessing researchers: Fostering research integrity. PLoS Biol, 18 (7), e3000737. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3000737

Yegorov, I.Yu., & Zhukovych, I.A. (2022). Development of approaches to the evaluation of the results of the activity of the scientific and recent establishments. Science and Science of Science, 3, 36—50. https://doi.org/10.15407/sofs2022.03.036 [in Ukrainian].

Rybachuk, V.P. (2013). Methodological problems of evaluating the productivity of scientific activity. Science and Science of Science, 2, 46—52 [in Ukrainian].

Laktionova, T.M., Parasochka, I.F., & Havrylova, N.A. (2021). Bibliometric indicators of publication activities in research units of the institute. Science and Science of Science, 4(114), 74—93. https://doi.org/10.15407/sofs2021.04.074 [in Ukrainian].

Mryglod, O.I., & Nazarovets, S.A. (2019). Scientometrics and management of scientific activities once again about the global and Ukrainian. Visn. Nac. Akad. Nauk Ukr., 9, 81—94. https://doi.org/10.15407/visn2019.09.081 [in Ukrainian].

Bakumenko, V., Chala, N., & Tsedik, M. (2021). To the question of evaluating the scientific results of Ukrainian scientists. Journal of research papers of the National Academy for Public Administration under the President of Ukraine, 1, 15—26 [in Ukrainian].

Kostenko, L., & Symonenko, T. (2020) Scientometrics 2.0: conceptual positions and approbation. Libraries of national academies of sciences: functioning problems, development trends, 18, 52—63. https://doi.org/10.15407/maan2020.18.052 [in Russian].

Yegorov, I. (2018). Indicators of public activity and quality criteria of scientific edition: approaches to definition Science, technologies, innovations, 3, 3—10 [in Ukrainian].

Yegorov, I. (2019). Evaluation of research institutes of the National Academy of Sciences of Ukraine: problems with implementation of the best practices. Fteval Journal, 47, 89—93. https://doi.org/10.22163/fteval.2019.336

Zhukovych, I.A., & Yegorov, I.Yu. (2020). The Evolution of Methodical Approaches for Evaluation the Efficiency of the Activities of Scientific Research Organizations in the Czech Republic. Statistics of Ukraine, 2—3, 117—126. https://doi.org/10.31767/su.2-3(89-90)2020.02-03.13 [in Ukrainian].

Zhukovych, I.A., & Yegorov, I.Yu. (2021). Evolution of Methodological Approaches to Evaluating the Effi ciency of the Activities of Research Organizations in Ukraine. Statistics of Ukraine, 2, 4—15. http://doi.org/10.31767/su.2(93)2021.02.01 [in Ukrainian].

Zhukovych, І.A. (2022). Peculiarities of Evaluating the Activity of Scientific Organizations in Some Countries of the Former USSR. Statistics of Ukraine, 2, 41—50. https://doi.org/10.31767/su.2(97)2022.02.05 [in Ukrainian].

Yegorov, I.Yu., Zhukovych, I.A., Stupina, L.V., & Artiushenko, V.V. (2022). Analysis of the evaluation the efficiency the results of evaluation the efficiency of the research organizations of the NAS of Ukraine in the first round of the period 2016-2022. Visn. Nac. Akad. Nauk Ukr., 11, 79—89. https://doi.org/10.15407/visn2022.11.079 [in Ukrainian].

Overlaet, В. (2022). A Pathway towards Multidimensional Academic Careers. A LERU Framework for the Assessment of Researchers. LERU position paper. January, 2022. URL: https://www.leru.org/files/Publications/LERU_PositionPaper_Framework-for-the-Assessment-of-Researchers.pdf (last accessed: 04.01.2023).

Merton, R. (1968). The Matthew Effect in Science: The reward and communication systems of science are considered. Science, 159 (3810), 56—63. https://doi.org/10.1126/science.159.3810.56

Dobrov, G., Savelyev, A., & Tonkal, V. (1987). Studying research utilization in the Ukraine. Science and Public Policy, 14 (4), 231—235. https://doi.org/10.1093/spp/14.4.231

Cooper, M. (2021). Research: Women Leaders Took on Even More Invisible Work During the Pandemic, Harvard Business Review, October 27. URL: https://hbr.org/2021/10/research-women-took-on-even-more-invisible-work-during-thepandemic (last accessed: 04.01.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-07

Як цитувати

Єгоров , І. Ю., & Жукович , І. А. (2023). Оцінювання результатів діяльності дослідників: нові тенденції. Nauka Ta Naukoznavstvo, (2(120), 42—58. https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.042

Номер

Розділ

Проблеми розвитку науково-технологічного потенціалу