СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА РОЛЬ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ХАБУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2023.06.099

Ключові слова:

інклюзія; освіта; хаб; соціально-економічний розвиток; реабілітація; інституціоналізація інклюзивної освіти

Анотація

Визначено структуру інклюзивного освітнього хабу як соціально-економічної інституції. Встановлено, що його структуру мають формувати чотири основні платформи: освіта, наука, реабілітація і виробництво. Це дозволить хабу акумулювати зусилля закладів освіти, потенціал наукових шкіл, реабілітаційні можливості й практичне застосування вмінь, знань і навичок здобувачів з особливими освітніми потребами через виробничу складову.

Складові інклюзивного освітнього хабу, з огляду на їх функціональні можливості, є ендогенними детермінантами, що формують основні напрями діяльності хабу і визначають його роль як соціально-економічного феномену. Діяльність хабу також обумовлюють і екзогенні чинники, які створюють умови його функціонування й визначають можливості фінансування його діяльності.

Встановлено соціальну роль і економічне значення інклюзивного освітнього хабу як форми інституціоналізації інклюзивної освіти. Його соціальну значимість у забезпеченні верств населення з особливими потребами посилюють можливості здобуття якісної освіти, підвищення кваліфікації і перекваліфікації відповідно до фізичних чи психологічних особливостей паралельно з фізичною чи психологічною реабілітацією.

Економічний результат, що виокремлює роль хабу як повноцінного учасника економічних відносин, полягає в пропозиції першого робочого місця для людей з особливими потребами, відновленні робочої сили як фактора виробництва, формуванні людського капіталу як основи розвитку, а також у отриманні прибутку від виробничої діяльності, надання освітніх і реабілітаційних послуг, у залученні внутрішніх і зовнішніх джерел інвестування.

 Визначено співвідношення окремих цілей Плану відновлення України і економічних важелів, якими володіє інклюзивний освітній хаб для їх реалізації.

 

Посилання

North D. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge, Cambridge University Press, 1990.

doi.org/10.1017/CBO9780511808678

Reut A.G. The System of Social Services for Vulnerable Population: the Latest Trends and Innovations. Demography and social economy, 2008, No. 1, pp. 190-200. URL: dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/8799/17-Reyt.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

Voropayev D.S., Yezhova O.O. The basics of physical rehabilitation (general characteristics of physical rehabilitation means). Sumy, 2019 [in Ukrainian].

Inshakov O.V., Frolov D.P. The institution as a key to understanding economic arrangements. Economic Theory, 2011, No. 1, pp. 52-62. URL: etet.org.ua/docs/ET_11_1_52_uk.pdf [in Ukrainian].

Tochylina Yu. Investment in human capital as a development of national economy. Black sea economic studies, 2019, Vol. 42, pp. 45-49. URL: bses.in.ua/journals/2019/42_2019/10.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

29.02.2024

Як цитувати

ТРІПАК, М., & ТИМКІВ, А. (2024). СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА РОЛЬ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ХАБУ. Економіка України, 66(6 (739), 99–114. https://doi.org/10.15407/economyukr.2023.06.099

Номер

Розділ

Соціальні проблеми в практиці управління