ІНСТИТУЦІЙНІ МОДЕЛІ НАГЛЯДУ НАД ДІЯЛЬНІСТЮ ЦЕНТРАЛЬНОГО БАНКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.06.003

Ключові слова:

центральний банк; підзвітність; наглядова рада; монетарна політика.

Анотація

Підзвітність центрального банку та його монетарної політики перед суспільством належить до ключових принципів його сучасної діяльності – поряд з мандатом центрального банку (цілями і функціями), його незалежністю й системою ухвалення рішень. На основі аналізу теоретичних джерел і світового досвіду встановлено, що підзвітність центрального банку може реалізовуватися на трьох рівнях: внутрішній контроль, підзвітність перед наглядовими органами, підзвітність перед парламентом чи президентом. Визначено, що проблематика наукових досліджень щодо підзвітності центральних банків зосереджена навколо питань розвитку інституційних форм підзвітності; узгодження підзвітності, транспарентності й незалежності центральних банків; удосконалення корпоративного управління в центральних банках і розвитку нормативно-правової бази функціонування наглядових рад. Основну увагу зосереджено на ролі наглядових рад у забезпеченні належної підзвітності центрального банку. Встановлено типові форми взаємодії наглядових рад з виконавчим менеджментом центрального банку, які включають: модель єдиної ради, модель двох рад, модель спеціалізованого комітету, модель надцентралізованого управління. Виявлено ключові недоліки і переваги цих типових форм. Сформульовано основоположні законодавчі принципи функціонування наглядових рад, які включають конкретизацію їх наглядових зобов’язань, формування вичерпного переліку їх підконтрольних функцій, наявність чітких процедур звітування виконавчого менеджменту перед ними. Обґрунтовано, що важливою складовою ефективного функціонування наглядових рад є їх здатність проводити неупереджене оцінювання виконавчого менеджменту центрального банку, для чого доцільно підкріплювати їх функціонал незалежними аналітичними підрозділами.

Ідентифіковано проблемні питання національної системи підзвітності центрального банку, сформульовано пропозиції щодо її удосконалення, які полягають у чіткому розподілі повноважень між наглядовою радою і виконавчим менеджментом (зокрема, щодо розробки стратегічних документів), регламентації процесу звітування виконавчого менеджменту банку з реалізації своїх повноважень (зокрема, щодо дотримання принципів монетарної політики), створенні незалежного аналітичного підрозділу при наглядовій раді.

Посилання

Woodford, M. (2003). Interest and prices: Foundations of a theory of monetary policy. Princeton, N.J.; Woodstock, Oxfordshire, Princeton University Press, 808 p. URL: https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691010496/interest-and-prices

Bartels, A. (1985). Volcker’s Revolution at the Fed. Challenge. Vol. 28. Iss. 4. P. 35-42. https://doi.org/10.1080/05775132.1985.11471028

Rogoff, K. (1985). The Optimal Degree of Commitment to an Intermediate Monetary Target. Quarterly Journal of Economics. Vol. C. Iss. 4. November. P. 1169-1190. https://doi.org/10.2307/1885679

Cukierman, A. (1994). Central Bank Independence and Monetary Control. The Economic Journal. Vol. 104. Iss. 427. P. 1437-1448. https://doi.org/10.2307/2235462

Crowe, С., Meade, Е. (2008). Central bank independence and transparency: Evolution and effectiveness. European Journal of Political Economy. Vol. 24. Iss. 4. P. 763-777. https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2008.06.004

Blanchard, O., Dell’ariccia, G., Mauro, P. (2010). Rethinking Macroeconomic Policy. Journal of Money, Credit and Banking. Vol. 42, P. 199-215. https://doi.org/10.1111/j.1538-4616.2010.00334.x

Dikau, S., Volz, U. (2021). Central bank mandates, sustainability objectives and the promotion of green finance. Ecological Economics. Vol. 184. Iss. 107022. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2021.107022

Nakov, A., Thomas, C. (2023). Climate-Conscious Monetary Policy. ECB Working Paper. No. 2023/2845. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4587400

Buchanan, A., Keohane, R. (2006). The Legitimacy of Global Governance Institutions. Ethics and International Affairs. Vol. 20(4). P. 405-437. https://doi.org/10.1111/j.1747-7093.2006.00043.x

Haan, J., Amtenbrink, F., Eijffinger, S. (1999). Accountability of central banks: aspects and quantification. Banca Nazionale del Lavoro Quarterly Review. Vol. 52(209). P. 169-193. URL: https://ideas.repec.org/a/psl/bnlqrr/199923.html

Oritani, Y. (2010). Public governance of central banks: an approach from new institutional economics. BIS Working Papers. No. 299. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1599418

Lastra, R., Wyplosz, C., Claeys, G. et al. Accountability Mechanisms of Major Central Banks and Possible Avenues to Improve the ECB's Accountability. European Parliament, September 2020. 112 p. URL: https://www.europarl.europa.eu/cmsdata/211587/Topic%201%20Compilation.pdf

Сastellani, F. (2002). A Model of Central Bank's Accountability. IHEID Working Papers. Vol. 04-2002. URL: https://ideas.repec.org/p/gii/giihei/heiwp04-2002.html

Eijffinger, S., Hoeberichts, M. (2002). Central Bank Accountability and Transparency: Theory and Some Evidence. International Finance. Vol. 5. Iss. 1. P. 73-96. https://doi.org/10.1111/1468-2362.00088

Crowe, С., Meade, Е. (2008). Central bank independence and transparency: Evolution and effectiveness. European Journal of Political Economy. Vol. 24. Iss. 4, P. 763-777. https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2008.06.004

Heldt, E., Müller, T. (2022). Bringing Independence and Accountability Together: Mission Impossible for the European Central Bank? Journal of European Integration. Vol. 44(6). Р. 837-853. https://doi.org/10.1080/07036337.2021.2005590

Sparve, R. (2002). Supervisory Boards in Some Central Banks. International Monetary Fund. URL: https://www.imf.org/external/np/leg/sem/2002/cdmfl/eng/sparve.pdf

Bossu, W., Rossi, A. (2019). The Role of Board Oversight in Central Bank Governance: Key Legal Design Issues. IMF Working Papers. Iss. 293. https://doi.org/10.5089/9781513524054.001

Khan, A. (2017). Central Bank Legal Frameworks in the Aftermath of the Global Financial Crisis. IMF Working Paper. Vol. 17(101). https://doi.org/10.5089/9781475595802.001

Eijffinger, S., Hoeberichts, M., Schaling, E. (1998). A Theory of Central Bank Accountability. CentER Discussion Paper. Vol. 1998-103. URL: https://ssrn.com/abstract=165653

Lastra, R., Dietz, S. (2022). Communication in monetary policy. European Parliament, February 2022. 43 p. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2022/703339/IPOL_STU(2022)703339_EN.pdf

Binder, C., Sekkel, R. (2023). Central Bank Forecasting: A Survey. Bank of Canada. Staff Working Paper. No. 2023-18. https://doi.org/10.34989/swp-2023-18

##submission.downloads##

Опубліковано

26.06.2024

Як цитувати

ЩЕРБАКОВА, О. (2024). ІНСТИТУЦІЙНІ МОДЕЛІ НАГЛЯДУ НАД ДІЯЛЬНІСТЮ ЦЕНТРАЛЬНОГО БАНКУ. Економіка України, 67(6 (751), 3–25. https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.06.003

Номер

Розділ

Управління економікою та її інституційне забезпечення