ОПОДАТКУВАННЯ ГОТІВКОВИХ РОЗРАХУНКІВ ЯК ЗАСІБ ОБМЕЖЕННЯ ПОПИТУ НА ГОТІВКУ І ДЕТІНІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ

Автор(и)

  • Володимир ПАРНЮК

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.10.019

Ключові слова:

готівка; тіньова економіка; розрахунки готівкою; попит на готівку; збір за розрахунок готівкою

Анотація

Дослідження показали, що політика Національного банку України стосовно зменшення готівки в обігу не є послідовною. Пріоритетом для нього виступає задоволення зростаючого попиту на готівку, а не вжиття заходів щодо обмеження готівкового обігу. На підтвердження цієї думки наведено дані за 2020 р., коли відбулося стрімке зростання готівки в обігу, співвідношення якої до ВВП зросло з 9,7% (за погодженого з МВФ рівня у 9,5%) до 12,3%. В українських реаліях існує прямий зв'язок між кількістю готівки в обігу і рівнем тіньової економіки. Чим більше готівки в обігу, тим масштабнішою є тіньова економіка, вищим рівень корупції, більшою кількість кримінальних злочинів. НБУ фактично став установою, яка формує головну умову тіньової економіки – постачає достатню для тіньового обігу кількість готівки. Реагування на зростаючий попит на готівку потребує значних коштів на виготовлення нової готівки. Такі витрати включаються до кошторису адміністративних витрат НБУ. В разі нестачі власних доходів НБУ фінансування його збитків має здійснюватися з бюджету наступного року. Для покриття можливого дефіциту НБУ пропонується запровадити збір за готівкові розрахунки. Його введення розглядається як інструмент обмеження попиту на готівку в господарському обороті, а не як постійно зростаюче джерело наповнення бюджету. Платниками збору будуть особи, які за придбані товари розраховуються готівкою. Запровадження такого збору стимулюватиме скорочення готівкових розрахунків, отже, і тіньової економіки.

Посилання

Shmatkovska T., Tverda I. The shadow economy: Definition, structure, сauses and ways of it's minimization. Bulletin of Zaporizhzhіa National University, Series: Economic Sciences, 2014, No. 1, pp. 177-185, available at: nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_eco_2014_1_23 [in Ukrainian].

Prystupa T., Chaikovska M. The shadow economy and her influence on the social and economic development in Ukraine. Pryazovskyi Economic Herald, 2019, Iss. 1 (12), pp. 56-62, available at: pev.kpu.zp.ua/journals/2019/1_12_uk/1_12_2019.pdf [in Ukrainian].

Baranov S. Ways legalization of economic processes. Public Administration Aspects, 2015, No. 7-8 (21-22), pp. 56-62, available at: nbuv.gov.ua/UJRN/aplup_2015_7-8_9 [in Ukrainian].

Varnalii Z. Theoretical foundations of unshadowing the economy of Ukraine. Visnyk of Vinnytsia Polytechnical Institute, 2014, No. 1, pp. 46-53, available at: nbuv.gov.ua/UJRN/vvpi_2014_1_9 [in Ukrainian].

Chernyavsky S., Nekrasov V., Titko A., et al. Shadow Economy in Ukraine: State, Tendencies, Ways of Overcoming. Kyiv, 2017 [in Ukrainian].

Vishnevsky V., Vetkin A. Tax Evasion and Rational Choice of the Taxpayer. Voprosy Ekonomiki, 2004, No. 2, pp. 96-108 [in Russian].

doi.org/10.32609/0042-8736-2004-2-96-108

Bell G. User Charges, in: Tax Policy Handbook. Parthasarati Shoma (Ed.). Washington, D.C., Tax Policy Division, Office of Fiscal Affairs, International Monetary Fund, 1995, pp. 127-132.

##submission.downloads##

Опубліковано

30.07.2024

Як цитувати

ПАРНЮК, В. (2024). ОПОДАТКУВАННЯ ГОТІВКОВИХ РОЗРАХУНКІВ ЯК ЗАСІБ ОБМЕЖЕННЯ ПОПИТУ НА ГОТІВКУ І ДЕТІНІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ. Економіка України, 64(10 (719), 19–34. https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.10.019

Номер

Розділ

Фінанси. Податки. Кредит