ДЖЕРЕЛА ТА ПРИНЦИПИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО КАПІТАЛУ
DOI:
https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.01.024Ключові слова:
соціальний капітал; джерела та принципи розвитку; освіта; активізм; волонтерство; соціальні інноваціїАнотація
Висвітлено специфіку джерел і принципи розвитку соціального капіталу як неодмінної складової процесів соціалізації економіки. Обґрунтовано потенціал освіти, громадського активізму (особливо волонтерства), а також соціальних інновацій як джерел розвитку соціального капіталу. Виявлено, що яскравим прикладом конструктивного впливу інновацій у цьому контексті є ігрофікація з метою ініціювання та підтримання процесів соціального згуртування. На перспективність і переваги ігрофікації вказує той факт, що її елементи вже сьогодні широко використовуються комерційними компаніями з метою згуртування персоналу. В Україні ігрофікаційні підходи також дістають застосування в практиці публічного менеджменту як окремих державних органів найвищого рівня, так і органів місцевого самоврядування для активізації комунікації та співробітництва у громадах.
Визначено, що в науковому дискурсі нині фактично ігноруються освітні аспекти проблематики формування соціального капіталу. Поряд з тим, обґрунтовано висновок, що в сучасних умовах освіта має позиціонуватись як вагоме джерело соціального капіталу. В цьому контексті постульовано першочергове значення загальної (шкільної) освіти, яка справляє найширший суспільний вплив.
Виявлено, що серед принципів розвитку соціального капіталу основоположними є ті, що утверджують його саме як економічну субстанцію та ресурс. Такими принципами визначено соціоцентричну раціональність, складний (Парето-ефективний) утилітаризм, синергію соціоекономічної взаємодії, її інституційну обумовленість, а також соціальну свободу. В цьому зв’язку поглиблено розуміння відмінностей між соціальною та індивідуальною свободою. Соціальну свободу як принцип розвитку соціального капіталу запропоновано розглядати з позиції комплексності, що передбачає врахування специфіки громадянської та економічної свободи, а також імперативів людського розвитку.
Посилання
Burkyns'kyi B., Goryachuk V. Social capital: essence, sources, structure, and its estimate. Economy of Ukraine, No. 1, 2013, pp. 67-81 [in Ukrainian].
Zvonar V. Social Responsibility as a Socioeconomic Phenomenon: Theory and Ukrainian Realities. Ptoukha Institute for Demography and Social Studies of the NAS of Ukraine, Kyiv, 2018, pp. 211-224 [in Ukrainian].
Decker L.E., Boo M.R. Community Schools: Linking Home, School, and Community. National Community Education Publication Series, 1996.
Karpenko M. Vigorosity as a condition for innovations and as a factor of development human resources. Bulletin of the Russian Academy of Natural Sciences, No. 4, 2012, pp. 103-107 [in Russian].
Preparation of Volunteers for Social Work. A.Yo. Kapska (Ed.). Kyiv, State Social Service, 2005 [in Ukrainian].
Kudrinskaya L. Volunteer work: the experience of theoretical reconstruction. Moscow State University, Moscow, 2006 [in Russian].
Stebbins R. After Work: The Search for an Optimal Leisure Lifestyle. Sociological Research, No. 7, 2000, 64-72 [in Russian].
Plahova O. Corporate Volunteering as an Expression of Corporate Social Responsibility. Methodology, Theory and Practice of Sociological Analysis of Modern Society, Iss. 20, 2014, pp. 263-266 [in Ukrainian].
Shanin T. Social work: ideology of professionalism. The Journal of Social Policy Studies, Vol. 2, No. 3, 2004, pp. 303-328 [in Russian].
McCurley S., Lynch R. Volunteer Management. Kyiv, Resource Center for Development of Public Organizations "Group," 1998 [in Ukrainian].
Yurchenko I. Motivational aspects of volunteer activity, in: Social Dimensions of Society. Kyiv, Institute of Sociology of NAS of Ukraine, Iss. 1 (12), 2009, pp. 361-368, available at: dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/28844/31-Yurchenko.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
Shekova E. Voluntary labor relations: basic definitions. Man and Labor, No. 4, 2003, pp. 6-7 [in Russian].
Nabatova O. Social innovation: definition, types, subjects. The Bulletin of Yaroslav Mudryi National Law University, No. 6, 2011, pp. 58-66 [in Ukrainian].
Kremenchutska M. Game as personality's creative activity. Science and Education, No. 1, 2015, pp. 104-108 [in Ukrainian].
Werbach K. Gamification. Online course on Coursera Platform. University of Pennsylvania, available at: www.coursera.org/learn/gamification/
Simon H. Rationality as Process and as Product of Thought. THESIS, Iss. 3, 1993, pp. 16-38 [in Russian].
Law and Economics: An Institutional Perspective. W.J. Samuels, A.A. Schmid (Eds.). Boston, Hague, London, Springer Science & Business Media, 2012, pp. 56-57.
Veblen T. The Theory of Leisure Class. Economy of Institutions. New York, 1899.
Slobodyanyuk L. Human freedom: individual and social dimensions. Lviv, 2007 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Державна установа "Інститут економіки та прогнозування Національної академії наук України"

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.