СОЦІАЛЬНО ВІДПОВІДАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО: ПОНЯТТЯ, ІДЕНТИФІКАЦІЯ, РІВНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.06.069

Ключові слова:

соціально відповідальне підприємство; принципи соціальної відповідальності бізнесу; визнання підприємства соціально відповідальним; рівні соціальної відповідальності підприємств; нефінансовий звіт

Анотація

Вихід українських компаній на світові ринки, їх прагнення відповідати міжнародним стандартам бізнесу, підвищити конкурентоспроможність й інвестиційну привабливість зумовило широку варіативність підходів до розуміння соціальної відповідальності підприємств науковцями та практиками.
З огляду на це, мета статті – уточнити поняття «соціально відповідальне підприємство» та науково обгрунтувати підходи до їх ідентифікації. Для цього потрібно дослідити зарубіжний досвід, урахувати особливості вітчизняної практики соціальної відповідальності підприємств і вимоги міжнародних нормативних документів.
Основою для наведених узагальнень і висновків став виконаний аналіз відкритих даних про діяльність 100 вітчизняних підприємств та нефінансових звітів 100 зарубіжних підприємств, що заявили про свою відданість принципам соціальної відповідальності. Під час дослідження автором застосовано методи теоретичного узагальнення, порівняльного аналізу, індукції та дедукції, що дало змогу визначити сутність досліджуваного поняття, виявити особливості ідентифікації соціально відповідальних підприємств в Україні, визначити підходи до визнання підприємств соціально відповідальними та до їх ранжування.
У результаті дослідження вітчизняних підприємств установлено, що в Україні поширюється практика соціальної відповідальності бізнесу. Виявлено варіативність підходів, яка пояснюється рівнем виконання вимог нормативних документів у сфері соціальної відповідальності бізнесу (СВБ). Лише окремі підприємства забезпечують прозорість своєї діяльності та дотримуються принципів СВБ у їх повсякденній практиці. Для ідентифікації соціально відповідальних підприємств запропоновано використовувати 5 рівнів. Рівні соціальної відповідальності підприємств розрізняються за складом першорядних заінтересованих сторін, підходом до впровадження принципів СВБ в господарську діяльність.
Підвищення рівня соціальної відповідальності вимагає докорінної зміни стратегії управління підприємством і не залежить від його виду економічної діяльності та розміру.
Викладені у статті положення доцільно враховувати при проведенні подальших досліджень з метою вдосконалення управління підприємствами і підвищення їх економічної, екологічної та соціальної ефективності.

Посилання

Karagod V.S. Teoriya i metodologiya mezhdunarodnoi sistemy korporativnoi sotsial'noi otchetnosti [Theory and methodology of international system of corporate social reporting]. Extended abstract of Doctor's thesis. Moscow, The Peoples' Friendship University of Russia, 2006 [in Russian].

Korol S.Ya. Sotsial'na Vidpovidal'nist' Biznesu: Teoriya ta Metodolohiya Obliku [Social Responsibility of Business: Theory and Methodology of Accounting]. Kyiv, Kyiv National University of Trade and Economics, 2016 [in Ukrainian].

Artemov E.A. Aktivizatsiya sotsial'no otvetstvennoi deyatel'nosti biznes-struktur kak uslovie effektivnogo upravleniya ekonomikoi regiona [Activation of socially responsible activity of business structures as a condition for effective management of the region's economy]. Extended abstract of candidate's thesis. Krasnodar, Kuban State University, 2013 [in Russian].

Zhiglei I.V. Bukhhalters'kyi oblik sotsial'no vidpovidal'noi diyal'nosti: teoriya, metodolohiya, orhanizatsiya [Accounting of socially responsible activity: theory, methodology, organization]. Extended abstract of Doctor's thesis. Zhytomyr, Zhytomyr State Technological University, 2011 [in Ukrainian].

Ivanov V.G. Razvitie sistemy kontrollinga sotsial'no-otvetstvennoi deyatel'nosti promyshlennykh predpriyatii [Development of a controlling system for the socially responsible activity of industrial enterprises]. Extended abstract of candidate's thesis. Moscow, Financial University under the Government of the Russian Federation, 2012 [in Russian].

Pavlyuk M. Metodychni pidkhody do otsinky rezul'tatyvnosti program u sferi korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti vitchyznyanykh pidpryemstv [Methodological approaches to evaluating the effectiveness of programs in the field of corporate social responsibility of domestic enterprises]. Rynok tsinnykh paperiv Ukrainy - Ukrainian Securities Market, 2012, No. 8, pp. 59-64 [in Ukrainian].

Kharitonova E.N. Upravlenie sotsial'no otvetstvennoi deyatel'nost'yu promyshlennykh predpriyatii (na primere chernoi metallurgii) [Management of socially responsible activity of industrial enterprises (on an example of ferrous metallurgy)]. Extended abstract of Doctor's thesis. Moscow, FGOU VPO National University of Science and Technology «MISiS», 2009 [in Russian].

Biliavskyi V. Pidvyshchennya rivnya sotsial'noi vidpovidal'nosti torhovel'noho pidpryemstva [The increase of the social responsibility of a trade enterprise]. Visnyk KNTEU - Herald of KNUTE, 2009, No. 5, pp. 84-91 [in Ukrainian].

Korol S.Ya. Normatyvni dokumenty iz sotsial'noi vidpovidal'nosti biznesu [Regulations on social responsibility of business]. Ekonomika Ukrainy - Economy of Ukraine, 2013, No. 9, pp. 85-96 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

10.10.2024

Як цитувати

КОРОЛЬ , С. (2024). СОЦІАЛЬНО ВІДПОВІДАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО: ПОНЯТТЯ, ІДЕНТИФІКАЦІЯ, РІВНІ. Економіка України, 61(6(679), 69–83. https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.06.069

Номер

Розділ

Соціальні проблеми в практиці управління