КРАУДФАНДИНГ ДЛЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ: МІФ ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ?

Автор(и)

  • Наталія МЕДЖИБОВСЬКА Одеський національний економічний університет

Ключові слова:

краудфандинг, краудфандингова платформа, краудфандинговий проект, венчурне фінансування, бізнес-ангел, стартап, малий бізнес

Анотація

Краудфандинг є феноменом колективного фінансування і останнім часом активно розвивається. Основними напрямами краудфандингових проектів є технологічні новинки, соціальні та культурні заходи тощо. Фінансування малого бізнесу, який не є високотехнологічним стартапом, не популярне. Отже, мета статті – дослідити релевантність і потенціал використання краудфандингу для фінансування малого бізнесу в Україні.
Оцінюючи можливість застосування краудфандингу для фінансування малого бізнесу в Україні, слід враховувати ситуацію, яка склалася на даний момент. По-перше, фінансування малого бізнесу, який не є стартапом, особливо технологічним, не повною мірою відповідає цілям венчурних фондів і бізнес-ангелів. Більше того, ця галузь фінансування ще є не цілком розвинутою в Україні. По-друге, банківське кредитування є обмеженим для представників малого бізнесу. По-третє, в Україні краудфандинг тільки починає розвиватись. Українські технологічні стартапи фінансуються на зарубіжних краудфандингових платформах, а існуючі в Україні платформи націлені переважно на фінансування соціальних проектів і ще не набрали критичної маси проектів і прихильників. До того ж, традиції фінансування, особливо акціонування підприємств, перебувають в Україні ще на стадії зародження.
У статті проведено порівняльну характеристику краудфандингу у відношенні до альтернативних джерел фінансування – венчурних фондів і бізнес-ангелів, оцінку недоліків (проблем), властивих краудфандингу, і шляхів їх усунення, а також аналіз відмінностей малого бізнесу від стартапів. У результаті дослідження зроблено висновок, що найбільший успіх при фінансуванні малого бізнесу в Україні за допомогою краудфандингу можуть мати проекти локального бізнесу, орієнтовані на задоволення потреб споживачів місцевої громади.

Посилання

Schwienbacher A., Larralde B. Crowdfunding of small entrepreneurial ventures, in: Handbook of Entrepreneurial Finance. Oxford, Oxford Univ. Press, 2010, pp. 369–391.

Mollick E. The dynamics of crowdfunding: An exploratory study. J. of Business Venturing, 2014, No. 29, pp. 1–16.

Hemer J. A snapshot on crowdfunding. Working papers firms and region, 2011, available at: www.researchgate.net/publication/254459363_A_snapshot_on_crowdfunding.

Barnett C. Trends show crowdfunding to surpass VC In 2016. Forbes. Entrepreneurs, 2015, available at: www.forbes.com/sites/chancebarnett/2015/06/09/trends-show-crowdfunding-to-surpass-vc-in-2016/#7d47b1e4444b.

Belleflamme P., Lambert T., Schwienbacher A. Crowdfunding: tapping the right crowd. J. of Business Venturing, 2014, No. 29, pp. 585–609.

Gerber E., Hui J., Kuo P. Crowdfunding: why the people are motivated to post and fund projects on crowdfunding platforms. ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work. Workshop Paper, 2012, available at: juliehui.org/wp-content/uploads/2013/04/CSCW_Crowdfunding_Final.pdf.

Ordanini A., Miceli L., Pizzetti M., Parasuraman A. Crowd-funding: transforming customers into investors through innovative service platforms. J. of Service Management, 2011, No. 4, pp. 443–470.

Agrawal A., Catalini C., Goldfarb A. The geography of crowdfunding. National Bureau of Electronic Research, 2011, available at: www.nber.org/papers/w16820.

Cordova A., Dolci J., Gianfrate G. The determinants of crowdfunding success: evidence from technology projects. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2015, No. 181, pp. 115–124.

Jegeleviciute S., Valanciene L. Comparative analysis of the ways crowdfunding is promoted. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2015, No. 213, pp. 268 – 274.

Turan S. Financial innovation – crowdfunding: friend or foe? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2015, No. 195, pp. 353–362.

Ibrahim N., Verliyantina. The model of crowdfunding to support small and micro businesses in Indonesia through a Web-based platform. Procedia Economics and Finance, 2012, No. 4, pp. 390–397.

Lysenko E. Kredity dlya malogo i srednego biznesa v Ukraine: kak poluchit’ i komu ikh dayut [Credits for small and middle business in Ukraine: how to receive them and to whom they are given]. Vesti. Novosti Biznesa – Reports. News of Business, 2015, available at: business.vesti-ukr.com/120863-kredity-dlja-malogo-biznesa-v-ukraine-kak-poluchit-i-komu-ih-dajut [in Russian].

Kraudfanding v Ukraine: s miru po dollaru [Crowdfunding in Ukraine: from the world by one dollar]. INVenture. Invest. Portal – INVenture. Invest. Portal, 2015, available at: inventure.com.ua/news/ukraine/kraudfanding_v_ukraine_s_miru_po_dollaru [in Russian].

Mearian L. Crowdfunding campaigns not only fund R&D, they're a forum for new, consumer-based ideas. Computerworld: IT news, careers, business technology, reviews, 2016, available at: www.computerworld.com/article/3019349/emerging-technology/indiegogo-launches-crowdsourcing-for-big-businesses.html.

Yarovaya M. Pochemu khardvernye startapy predpochitayut kraudfanding venchurnym investitsiyam, 2014 [Why do the hardware startups prefer the crowdfunding to venture investments?], available at: ain.ua/2014/12/02/552803 [in Russian].

Yarovaya M. 4 prichiny, po kotorym Denis Dovgopolyi ne verit v kraudfanding, 2014 [4 reasons, by which Denis Dovgopolyi does not trust the crowdfunding], available at: ain.ua/2014/07/14/532739 [in Russian].

Schumacher-Hodge M. Chem startap otlichaetsya ot malogo biznesa? [What is the difference between a startup and a small business?]. Vest. Startap. – Reports on Startups, 2015, No. 1 (1), pp. 64–66 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

19.10.2024

Як цитувати

МЕДЖИБОВСЬКА, Н. (2024). КРАУДФАНДИНГ ДЛЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ: МІФ ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ?. Економіка України, 59(10(659), 20–34. вилучено із https://nasu-periodicals.org.ua/index.php/economyukr/article/view/2016-10-2

Номер

Розділ

Фінанси. Податки. Кредит