РЕГУЛЮВАННЯ КОНКУРЕНЦІЇ В ЕКОНОМІЦІ ПЛАТФОРМ: ПРОБЛЕМИ ТА ІНСТРУМЕНТИ

Автор(и)

  • Олександр БІЛЯНСЬКИЙ Міністерство економіки України
  • Володимир ЛИПОВ ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» https://orcid.org/0000-0003-3215-0612

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.02.003

Ключові слова:

конкурентна політика; економічне регулювання; цифрова економіка; цифрові платформи.

Анотація

Важливим наслідком цифровізації економіки стала кардинальна перебудова інституційного ландшафту господарської діяльності людини. Її ключовим елементом є швидке поширення платформенної бізнес-моделі, яке досягається завдяки конкурентним перевагам порівняно з традиційними ієрархічними структурами. У нових умовах трансформація їх джерел та інструментарію конкурентної боротьби актуалізує завдання перегляду засад конкурентної політики держави.
Визначено специфіку інформаційних (цифрових) платформ як об’єкта регулюючого впливу, окреслено засади регулювання в цифровій економіці, зазначено роль ІП як регуляторних посередників, виокремлено особливості конкурентної політики держави в економіці ІП. Розглянуто напрями ринкового позиціонування, джерела конкурентних переваг цифрових платформ та їх вплив на трансформацію регуляторної політики. Акцентовано увагу на особливостях поєднання жорстких правил і загальних принципів, розсіяного моніторингу й алгоритмічного управління, необхідності врахування відмінностей B2B, B2C і P2P у процесі регулювання діяльності платформ. Представлено інструменти їх регулювання. Визначено регулюючі функції цифрових платформ і обґрунтовано ключову роль репутаційних інструментів як засобу регулювання. Проаналізовано передумови і механізми використання цифрових платформ як регуляторних посередників. Наведено приклади регуляторного посередництва.
До напрямів конкурентної політики віднесено підтримку розвитку цифрових платформ, захист конкуренції та обмеження монополізації формованих платформами ринків, захист конкуренції у екосистемах платформ. Увагу зосереджено на ролі даних як специфічного фактора виробництва і ресурсу отримання конкурентних переваг на ринках платформ. Представлено інструменти заборон і зобов’язань, що можуть використовуватися для обмеження антиконкурентної поведінки. Проаналізовано передумови появи і засоби антиконкурентних дій структуроутворюючих (домінантних) платформ. Злиття і поглинання досліджено як об’єкт регулювання антиконкурентних дій у платформенній економіці. Розглянуто вплив платформізації на перспективи розвитку національної конкурентної політики.

Посилання

Rochet J.-C., Tirole J. Platform Competition in Two-Sided Markets. Journal of the European Economic Association, 2003, Vol. 1, No. 4, pp. 990-1029.

doi.org/10.1162/154247603322493212

Evans D. The Antitrust Economics of Multi-Sided Platform Markets. Yale Journal of Regulation, 2003, No. 20, pp. 325-381.

Evans D., Schmalensee R. Antitrust Analysis of Platform Markets: Why the Supreme Court Got it Right in American Express. New York, Competition Policy International, 2019.

The Evolution of Antitrust in the Digital Era: Essays on Competition Policy. Evans D., Fels A., Tucker C. (Eds.). New York, Competition Policy International, 2020.

Stucke M. Virtual Competition: The Promise and Perils of the Algorithm-Driven Economy. Cambridge, Harvard University Press, 2016.

Lypov V. The influence of platformization on the transformation of socio-economic relations: A competitive component. Economic Herald of the Donbass, 2021, No. 3 (65), pp. 222-233 [in Ukrainian].

doi.org/10.12958/1817-3772-2021-3(65)-222-233

Casadesus-Masanell R., Ruiz-Aliseda F. Platform Competition, Compatibility, and Social Efficiency. NET Institute. Working Paper, 2009, No. 08.32.

doi.org/10.2139/ssrn.1440150

Duch-Brown N. The Competitive Landscape of Online Platforms. JRC Digital Economy Working Paper, 2017, No. 04.

Hrytsenko A., Lypov V. Information platforms as a network institutional transformation. Journal of Institutional Studies, 2020, No. 12 (2), pp. 132-148 [in Russian].

doi.org/10.17835/2076-6297.2020.12.2.132-148

Smorto G. Regulating (and Self-regulating) the Sharing Economy, in Europe: An Overview. Multidisciplinary Design of Sharing Services. M. Bruglieri (Ed.). New York, Springer International Publishing AG, 2018, pp. 111-128.

doi.org/10.1007/978-3-319-78099-3_8

Busch Ch. Self-Regulation and Regulatory Intermediation in the Platform Economy. The Role of the EU in Transnational Legal Ordering: Standards, Contracts and Codes. Gamito M.C., Micklitz H.-W. (Eds.). Northampton, Massachusetts, Edward Elgar, 2019, pp. 115-134.

doi.org/10.4337/9781788118415.00013

Dunne N. Platforms as Regulators. July 31, 2020, available at: ssrn.com/abstract=3665007

doi.org/10.2139/ssrn.3665007

Andriychuk O., Andriychuk V. Digital markets act: A new philosophy of competition regulation in the EU. Economy of Ukraine, 2021, No. 8, pp. 26-37. doi.org/10.15407/economyukr.2021.08.026 [in Ukrainian].

doi.org/10.15407/economyukr.2021.08.026

Miller S. First Principles for Regulating the Sharing Economy. Harvard Journal on Legislation, 2016, No. 147, pp. 147-202.

Crémer J., Montjoye E.-A., Schweitzer H. Competition Policy for the Digital Era. Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2019, available at: https:// op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/21dc175c-7b76-11e9-9f05-01aa75ed71a1/language-en (accessed on: 09.12.2021).

Parker, G., Petropoulos G., van Alstyne M. Digital platforms and antitrust. Bruegel Working Paper, 2020, No. 6.

doi.org/10.2139/ssrn.3608397

Bourreau M. Perrot A. Digital Platforms: Regulate Before it's Too Late. Notes du conseil d'analyse économique, 2020, Vol. 60, No. 6, pp. 1-12.

doi.org/10.3917/ncae.060.0001

Ciriani S., Lebourges M. The Role of Market Power in Economic Growth: an Analysis of the Differences Between EU and US Competition Policy Theory, Practice and Outcomes. European Journal of Government and Economics, 2016, Vol. 5, No. 1, pp. 5-28.

doi.org/10.17979/ejge.2016.5.1.4313

van Gorp N., Batura O. Challenges for Competition Policy in the Digitalised Economy. Study for the ECON Committee, European Parliament. Brussels, Directorate General for Internal Policies, 2015.

Nochebuena C., Juárez B. Competition Policy for Regulating Online Platforms in the APEC Region. Mexico, FTI, 2019.

Lypov V. Socio-economic basis of differences between US and EU competition policy: Information (digital) platforms. Ukrainian Yearbook of European Integration Studies, 2020, Iss. V, pp. 87-100 [in Ukrainian].

Abbot K., Levi-Faur D., Snidal D. Theorizing Regulatory Intermediaries. Annals of the American Academy of Social and Political Sciences, 2017, No. 670 (1), pp. 14-35.

doi.org/10.1177/0002716216688272

Coglianese C., Mendelson E. Meta Regulation and Self-Regulation. Research Paper Penn Law School Public Law and Legal Theory, 2012, No. 12-11, available at: papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2002755 (accessed on: 09.12.2021).

Lypov V. Information platforms and digitalization of tourism in the conditions of a crisis: potential, problems, paradoxes. Tourism and the Global Crises, Veliko Tarnovo, I&B Publishing House, 2021, pp. 588-597 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

26.06.2024

Як цитувати

БІЛЯНСЬКИЙ , О., & ЛИПОВ , В. (2024). РЕГУЛЮВАННЯ КОНКУРЕНЦІЇ В ЕКОНОМІЦІ ПЛАТФОРМ: ПРОБЛЕМИ ТА ІНСТРУМЕНТИ. Економіка України, 65(2 (723), 3–19. https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.02.003

Номер

Розділ

Наукові дискусії