ТЕОРЕТИЧНИЙ ВИМІР ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ: ОСНОВИ І СИСТЕМА ПЕРВИННИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ФЕНОМЕНІВ
DOI:
https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.01.003Ключові слова:
діяльнісно-знаннєві ноумени; первинні інформаційні, інформаційно-цифрові феномени; пізнавальна діяльність; власне інформаційна діяльність; знаннєвий продукт; інформаційний продукт; система феноменівАнотація
Теоретично осмислено діяльнісно-знаннєві ноумени первинних інформаційних та інформаційно-цифрових феноменів у контексті теоретичного виміру інформаційно-цифрової економіки в умовах сучасної кореволюції. Розглянуто пізнавальні витоки й основи зазначених феноменів. Інформаційний феномен або продукт представлено як знак знаннєвого образу пізнаваного об\'єкта. Визначено загальні та особливі риси знаннєвого, знаннєво-інформаційного, знаннєво-понятійного та інформаційного продуктів. Охарактеризовано основні види пізнавальної діяльності (інтегрально-синтетична, власне пізнавальна, пізнавально-інформаційна, пізнавально-понятійна, власне інформаційна, чуттєво-емоційна, емпірико-абстрактна, теоретико-абстрактна, прикладна) та їх відповідні результати (продукти). Подано систему інтегрально-синтетичного, а також цілісних (чуттєво-емоційні, емпірико-абстракті, теоретико-абстрактні, прикладні) та часткових (візуальний, аудіальний, тактильний, нюховий, смаковий тощо) первинних інформаційних продуктів як результатів відповідних видів власне інформаційної діяльності. Представлено знаннєво-інформаційний «ланцюжок», що складається з відповідних знаннєвих та інформаційних продуктів. Сформульовано базові принципи власне інформаційної діяльності, зокрема: 1) повноти вираження реального об\'єкта в знаннєво-інформаційних, знаннєво-понятійних та інформаційних продуктах; 2) адекватності або відповідності знаннєвого продукту реальному об\'єкту, знаннєво-інформаційного продукту – знаннєвому продукту, понятійного та інформаційного продуктів –знаннєво-інформаційному продукту; 3) жорсткої прив\'язки: а) до визначеного пласта об\'єкта (об\'єкта в цілому) цілком відповідного єдиного знаннєвого продукту; б) до цього останнього – відповідного єдиного понятійного продукту; в) до цього продукту – відповідного єдиного інформаційного продукту. Запропоновано кількісну оцінку інформаційного продукту на основі визначення ступеня повноти позначення цим продуктом (феноменом) відповідного знаннєвого продукту (ноумену).
Посилання
Hrytsenko A. Digital development: structure, capitalization and socialization. Economic Theory, 2018, No. 4, pp. 5-19 [in Ukrainian].
doi.org/10.15407/etet2018.04.005
Abdrakhmanova G., Vishnevskiy K., Gokhberg L. et al. What is the Digital Economy? Trends, Competencies, Dimension. L.M. Gokhberg (Ed.). National Research University Higher School of Economics. Moscow, Publishing House of the Higher School of Economics, 2019 [in Russian].
Polozhikhina M. The digital economy as a socio-economic phenomenon. Economic and Social Problems of Russia, 2018, No. 1, pp. 8-38 [in Russian].
Keshelava A., Budanov V., Rumiantsev Yu. et al. An Introduction to the "Digital" Economy. Book 1: On the Verge of a "Digital Future." Moscow, All-Russian Scientific Research Institute of Geological, Geophysical and Geochemical Systems, 2017, available at: spkurdyumov.ru/uploads/2017/07/vvedenie-v-cifrovuyu-ekonomiku-na-poroge-cifrovogo-budushhego.pdf [in Russian].
Wiener N. Cybernetics and Society. Moscow, Publisher of Foreign Literature, 1958 [in Russian].
Melnyk L. Development Economics. Sumy, University Book, 2013 [in Russian].
Lebedev S. The structure of scientific rationality. Voprosy Filosofii, No. 5, 2017, pp. 66-79 [in Russian].
Spirkin A. Foundations of Philosophy. Moscow, Politizdat, 1988 [in Russian].
Tarasevych V. Fundamental Economic Science: Universality of Content and Development. Dnipro, Ekonomika, 2017 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Економіка України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.