Теоретико-методологічні засади викладання історичного краєзнавства в контексті метафізичної теорії особистості

Автор(и)

  • Володимир Сабадуха Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Івано-Франківськ, Україна https://orcid.org/0000-0001-9208-2661
  • Михайло Косило Прикарпатський національний університет ім. В.Стефаника, Івано-Франківськ, Україна https://orcid.org/0000-0002-0502-6555

DOI:

https://doi.org/10.15407/uhj2022.06.206

Ключові слова:

історичне краєзнавство, метафізична теорія особистості, особистісна парадигма буття людини, знеособлена парадигма буття людини, спонукання, виховання, українська ідея, національний інтерес

Анотація

Мета дослідження – уточнити мету викладання історичного краєзнавства в умовах глобальних викликів і необхідності розбудови української державності, що передбачає розв’язання таких завдань: по-перше, довести конструктивний потенціал метафізичної теорії особистості для викладання краєзнавства; по-друге, з’ясувати роль краєзнавства у формуванні у свідомості молодих людей таких понять, як «національний інтерес», «національна ідея», «національні цінності»; по-третє, уточнити зміст виховної діяльності при викладанні історичного краєзнавства.

Методологічною основою є теорія чотирьох ступенів духовного розвитку людини і метафізична теорія особистості. За теоретичну основу прийнято роздуми англійського історика й політичного філософа Г.Болінґброка щодо виховання на історичних прикладах. Це дозволило суттєво уточнити мету й методику викладання краєзнавства та поєднати навчання й виховання на нових теоретико-методологічних засадах.

Наукова новизна. Доведено, що метафізична теорія особистості в умовах гібридного світо(без)порядку може бути методологічним підґрунтям для викладання історичного краєзнавства, осмислення спонукань до діяльності історичних, державних, політичних, громадських діячів як минулого, так і сучасності, що надасть можливість наповнити історичні події філософсько- антропологічною та соціально-філософською інтерпретацією. На історичних прикладах продемонстровано гносеологічний і виховний потенціал метафізичної теорії особистості. Історичні події постають як утілення ступеня соціально-політичного й морального розвитку державних, політичних і громадських діячів. Урахування основних положень метафізичної теорії особистості допомогло поєднати викладання краєзнавства з соціально-філософськими поняттями «національний інтерес», «національні цінності», «національні цілі» та виховання на етичних ідеалах із вихованням на історичних прикладах.

Висновки. Історія й історичне краєзнавство постають як конфлікт знеособленого та особистісного начал суспільного буття, що допомогло провести паралелі між історією і сьогоденням, продемонструвати тяглість історії на основі понять «українська ідея», «національний інтерес», «національні цінності». Історія постає як утілення людських рис, що є конкретизацією ідей ґ.Геґеля про історію як утілення абсолютного духу. У процесі викладання історичного краєзнавства в контексті метафізичної теорії особистості в молодої людини виникає потреба до пізнання внутрішнього світу діяча, а точніше – його спонукань до діяльності. За історичною подією людина починає бачити риси історичного діяча. Здобуті знання про внутрішній світ історичного діяча людина переносить у сучасність, що сприяє встановленню соціально-політичних, культурних паралелей.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-11

Як цитувати

Сабадуха, В., & Косило, М. (2024). Теоретико-методологічні засади викладання історичного краєзнавства в контексті метафізичної теорії особистості. Український історичний журнал, (6), 206–215. https://doi.org/10.15407/uhj2022.06.206

Номер

Розділ

НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ ІСТОРІЇ

##category.category##