ІНСТРУМЕНТИ СМАРТ-ЕКОНОМІКИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ І ПРАКТИЧНИЙ ПІДХОДИ
DOI:
https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.12.067Ключові слова:
смарт-економіка; інструменти смарт-економіки; екосистема; інновації; економічний простір; територіальний маркетинг; територіальні й галузеві організаційні моделі; цифрові технології; соціально-економічний розвиток; регіон; територіальна громада.Анотація
Досліджено основні засади формування і розвитку смарт-економіки як комплексної екосистеми, у якій врівноважуються економічна, соціальна, екологічна складові. З позиції стратегічного розвитку територій і регіонів розкрито значення кожного смарт-елементу, а саме конкретика, вимірність, досяжність, значущість і обмеженість у часі. Розроблено комплекс інструментів смарт-економіки, обґрунтовано їх характеристики й ознаки, які доцільно використати при розробленні стратегічних планів соціально-економічного розвитку регіонів і територіальних громад, управління ними. Запропоновано модель формування елементів смарт-економіки. Обґрунтовано концепцію смарт-економіки як комплексної екосистеми, що об’єднує економічні, екологічні, соціальні та інші складові. Розглянуто системний підхід до управління розвитком смарт-економіки через оптимальне інтегрування її елементів. Акцентовано на необхідності проведення комплексних системних досліджень для вивчення екосистем смарт-економіки. Підкреслено, що підприємницькі екосистеми потребують географічного визначення і взаємодії з секторами і галузями. Описано екосистемний підхід як основу для принципів системного розвитку і еволюційного зростання. Основні елементи SMART виокремлено як критерії для досягнення цілей у смарт-економіці. Запропоновано використання комплексного підходу при формуванні стратегічних планів розвитку на рівні громад, регіонів і держави, з акцентуванням на інноваційні ресурси і смарт-економічні інструменти, які сприятимуть збалансованому й всеосяжному розвитку суспільства. Наголошено на необхідності подальшого вивчення глобального досвіду і впровадження інструментів смарт-економіки в соціально-економічний розвиток України на прикладі практичного підходу щодо їх використання на регіональному рівні.
Посилання
Prasolova, K., Danylyshyn, B. (2022). Key determinants of regions smart specialization concept. Economy and Society, (46). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-46-73 [in Ukrainian].
Kalenyuk, I., Uninets, I. (2021). Smart economy ecosystem in a global environment. Strategy of the Economic Development of Ukraine. 49. 5-20. https://doi.org/10.33111/sedu.2021.49.005.020 [in Ukrainian].
Severyn-Mrachkovska, L. (2021). The concept of smart economy in economic and philosophical discourse. In: S.B. Artemenko, O.B. Hayevska, L.V. Severyn-Mrachkovska et al. Interdisciplinary discourse in the study of phenomenon of the social. Kyiv. P. 87-96. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/36323 [in Ukrainian].
Rodchenko, V., Matyushenko, I., Navrotskyi, O. et al. (2019). Smart economic development: concepts and tools. Kharkiv. 204 p. URL: https://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/15916 [in Ukrainian].
Youssef, A., Hajek, P. (2021). The role of smart economy in developing smart cities. In: Proceedings of the 2021 International Symposium on Computer Science and Intelligent Controls (ISCSIC). Rome, Italy (12–14 November 2021). P. 276-279. https://doi.org/10.1109/ISCSIC54682.2021.00057
Apostol, D., Balaceanu, C., Constantinescu, E. (2015). Smart-economy concept –– Facts and perspectives. URL: https://ipe.ro/RePEc/WorkingPapers/wpconf141113.pdf
Vyshnevskyi, V., Viyetska, O., Harkushenko, O. et al. (2018). Smart industry in the digital economy era: prospects, directions and mechanisms of development. V.P. Vyshnevskyi (Ed.). Kyiv. 192 p. URL: https://iie.org.ua/wp-content/uploads/2018/05/2018-Smart-promislovist-v-epohu-tsifrovoyi-ekonomiki.pdf [in Ukrainian].
Shults, S. (2010). Economic space of Ukraine: formation, structuring and management. Lviv. 408 p. [in Ukrainian].
Palekha, Yu. (2006). Economic and geographical aspects of the formation of the value of settlements’ territories. Kyiv. 324 p. [in Ukrainian].
Budnikevych, I. (2012). Municipal marketing: theory, methodology, practice. Chernivtsi. 648 p. [in Ukrainian].
Davymuka, S., Fedulova, L. (2016). Regional innovation ecosystems: directions of development in the context of European integration. Lviv. 464 p. [in Ukrainian].
Kurochkina, I. (2018). The Features of Development of Territorial Marketing in the Conditions of Digital Economy. Business Inform. No. 8. P. 258-263. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000934114 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Економіка України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.