ВПЛИВ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИХ ТРАДИЦІЙ НА РОЗВИТОК ІНСТИТУТУ РОЗПОРЯДНИКА КОШТІВ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Тетяна ЖИБЕР Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0002-4557-023X
  • Олена ТИМЧЕНКО Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0002-8143-1261
  • Алла СЛАВКОВА Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0002-8337-8679

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.09.021

Ключові слова:

бюджет; бюджетування публічних фінансових ресурсів; розпорядник коштів; управління результатом; інституційні правила

Анотація

Досягнення цілей сталого розвитку і забезпечення суспільного добробуту потребують виважених підходів, обґрунтованих рішень щодо розпорядження бюджетними коштами. Особливо гостро це питання постає під час війни, коли посилюються вимоги до розпорядників бюджетних коштів стосовно якісного виконання покладених на них повноважень у бюджетному процесі, забезпечення раціонального і ефективного використання ресурсів, результативного виконання бюджетних програм.

Констатовано, що непоодинокими залишаються випадки порушення розпорядниками бюджетних кошів бюджетного законодавства, розкрадання, недотримання своїх обов’язків перед громадами. Отже, виникає потреба з’ясувати глибинне коріння цих проблем, серед яких, за нашою гіпотезою, інституціональні традиції.

 Виявлено вплив стійких інституціональних правил на поведінку розпорядників коштів і обґрунтовано пропозиції з удосконалення інституту розпорядника коштів в Україні з урахуванням цього фактора. Встановлено, що, згідно із світовим досвідом, інститут розпорядника повністю спирається на децентралізацію повноважень для ефективного отримання результатів. Розпорядники коштів мають свободу оперативного управління своїм бюджетним призначенням, свободу інформаційних впливів на зміст показників своєї діяльності без вказівок згори. Показано, як цю концепцію викривила українська практика бюджетування перших двох десятиріч незалежності. Розпорядники не дістали достатньої суб’єктності для повноцінного мікробюджетування мереж, відповідно, не можуть організувати свою діяльність на середньострокову перспективу. Для виправлення цієї ситуації запропоновано: 1) залишити інституцію розпорядника коштів керівникам публічних одиниць – головам територіальних громад, спеціальним посадовим особам агенцій, що реалізують проєкти за власні й бюджетні кошти, керівникам публічних одиниць на кшталт закладів вищої освіти державної та комунальної форм власності; 2) розмежувати складання бюджетних призначень заради результату на засадах підзвітності й власні доходи організацій розпорядників. Це підвищить ефективність розпорядників коштів і сприятиме запровадженню середньострокових бюджетів.

Посилання

Hutsaylyuk, L. (2010). Accounting for financing of budgetary institutions. Galician economic journal. No. 3(28). P. 191-196. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/817/2/GEB_2010_v28_No3-L_Hutsaylyuk-Accounting_funding_%20of__191.pdf [in Ukrainian].

Deykalo, L., Chubak, A. (2015a). The role of the managers of budget funds at all stages of the budget process. Efficient Economy. No. 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3889 [in Ukrainian].

Deykalo, L., Chubak, A. (2015b). The interaction of Treasury with the spending units of the state budget fund, the ways of its improvement. Efficient Economy. No. 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3746 [in Ukrainian].

Savateyeva, O. (2012). Functions of the State Treasury Service of Ukraine bodies regarding the servicing of estimates of managers and recipients of budget funds. RFI Scientific Papers. No. 1(58). P. 79-85. URL: https://dspace.onu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/6b575428-a975-4d59-867c-adee4e9343d8/content [in Ukrainian].

Ambarchian, M. (2016). Methodical frameworks of accounting for revenues and expenses of budget-funded bodies. Economic Forum. No. 3. P. 299-304. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/1953/1/20160905_101.pdf [in Ukrainian].

Zarosylo, A. (2017). Methodical approaches to analysis income and expenditure by budget funds managers. The Institute of accounting, control and analysis in the globalization circumstances. Vol. 3-4. P. 95-102. URL: http://ibo.wunu.edu.ua/index.php/ibo/article/viewFile/323/323 [in Ukrainian].

Ulyanchenko, Y., Маrchenko, L. (2018). The role of the State Treasury Service of Ukraine in providing the observance of budget legislation requirements by managers (recipients) of budget funds. Efficiency of public administration. Vol. 2 (55). Part. 2. P. 195-201. URL: https://epa.nltu.edu.ua/index.php/journal/article/view/215/212 [in Ukrainian].

Proskura, K. (2019). Organization of internal control by budget organizations (institutions) as a budgetary funds manager. Criminalistics and Forensics. Vol. 64. P. 689-698. https://doi.org/10.33994/kndise.2019.64.65 [in Ukrainian].

Radionov, Yu. (2012a). The main types and essence of budget violations. Economy of Ukraine. 55. 08 (609). 55-63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2012_8_7 [in Ukrainian].

Radionov, Yu. (2012b). Managerial decisions as a factor of inefficient use of budget funds. Economy of Ukraine. 55. 12 (613). 41-51. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000055986 [in Ukrainian].

Zodi, Richard Yu. (1987). Performance budgeting. Virginia Polytechnic Institute and State University. 147 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V., Fedosov, V. (1995). Zaporozhian Sich as a Ukrainian phenomenon. Kyiv. 173 p. [in Ukrainian].

Habora, L. (2011). Budget relations of Ukraine: formation and development. Scientific Bulletin of Uzhhorod University, Series "Economics". Vol. 2 (34). P. 232-237 [in Ukrainian].

Barmak, M. (2016). Formation of the Russian imperial system of civil service on Ukrainian lands (ХVІІІ–ХІХ centuries). Ternopil. 392 p. [in Ukrainian].

Chuhunov, I. (2005). The budget of the Ukrainian SSR as part of the USSR budget system. RFI Scientific Papers. No. 4. P. 3-26 [in Ukrainian].

Derkach, T. (2020). Methodical support of results-oriented budgeting in the local self-governance system. Market Economy: Modern Management Theory and Practice. Vol. 19. No. 1(44). P. 122-139. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.1(44).198359 [in Ukrainian].

White, J. (2015). What are budgeting's purposes? Comments on OECD's principles of good budgetary governance. OECD Journal on Budgeting. Vol. 2014/3. https://doi.org/10.1787/budget-14-5jrtl4wnr8zw

Zhyber, T. (2019). Performance in financial management of public resources. Securities Market of Ukraine. No. 1-2. P. 34-40. URL: https://www.researchgate.net/publication/361489561_Rezultativne_upravlinna_publicnimi_finansovimi_resursami_Performance_in_financial_management_of_public_resources [in Ukrainian].

Fedosov, V., Oparin, V., Safonova, L. et al. (2004). Budget management: Textbook. V. Fedosov (Ed.). Kyiv, KNEU. 864 p. [in Ukrainian].

Shoot, S. (2013). Planing and budgeting of public capital investments on local level. Efficient Economy. No. 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2152 [in Ukrainian].

Tsyganova, N., Zhyber, T. (2023) Data-driven conceptual approach to investment project budgeting for sustainable development of Ukraine. Finance of Ukraine. No. 3. P. 27-43. https://doi.org/10.33763/finukr2023.03.027 [in Ukrainian].

Azarenkova, G., Buriachenko, A., Zhyber, T. (2020). Anticorruption efficacy in public procurement. Financial and credit activity problems of theory and practice. No. 2(33). P. 66-73. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i33.206412

Yushko, S. (2018). Financial frauds and abuses in the sphere of public procurement and the measures of counteracting them. Current problems of economy and entrepreneurship. No. 21. P. 118-125. URL: http://sb-keip.kpi.ua/article/view/128048 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

30.09.2024

Як цитувати

ЖИБЕР, Т., ТИМЧЕНКО, О., & СЛАВКОВА, А. (2024). ВПЛИВ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИХ ТРАДИЦІЙ НА РОЗВИТОК ІНСТИТУТУ РОЗПОРЯДНИКА КОШТІВ В УКРАЇНІ. Економіка України, 67(9 (754), 21–40. https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.09.021

Номер

Розділ

Фінанси. Податки. Інвестиції