СОЦІАЛЬНИЙ КАПІТАЛ БІЗНЕСУ: МЕТА, ФОРМУВАННЯ І СТРАТЕГІЇ РЕАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Володимир ОНИЩЕНКО Державний науково-дослідний інститут інформатизації та моделювання економіки https://orcid.org/0000-0003-3742-5195

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.07.003

Ключові слова:

соціальний капітал; довіра; свобода; справедливість

Анотація

Доведено визначальну роль соціального капіталу в післявоєнній відбудові України.  Соціальний капітал розглянуто як категорію економічної теорії, а його цілі, умови і стратегію відтворення – як категорію капіталу на рівні бізнес-структури. Показано, що для відбудови України необхідно активно відтворювати соціальний капітал держави, і в першу чергу – на рівні бізнес-структур; головним продуктом соціального капіталу є довіра, яка сприяє підвищенню ефективності економічного суб’єкта через формування до нього довіри ринку; умовами формування довіри є свобода і справедливість, які повинні панувати у соціально-економічних відносинах суспільства.

Доведено, що соціальний капітал слід розглядати в контексті економічної теорії і практики як інвестиції у відтворення соціальних ресурсів суспільства на всіх його рівнях для підвищення ефективності економіки і, відповідно, рівня життя населення. Показано, що йому притаманні складові, які визначають капітал у його класичному розумінні. Результатом реалізації соціального капіталу є підвищення ефективності економіки, яке є наслідком зростання довіри ринку до бізнесу, в тому числі й ринку робочої сили. Визначено, що у формуванні соціального капіталу бізнес-структури велике значення мають сучасні маркетингові технології, які формують ринкову довіру до неї, і соціальний менеджмент, який сприяє формуванню її внутрішнього соціального капіталу.

Відтворення соціального капіталу в Україні на рівні бізнесу, держави та її соціальних утворень не є прийнятним, про що говорить незадовільне становище України в багатьох світових рейтингах, які відображають рівень соціального капіталу.

Посилання

Thatcher, M. (2002). Statecraft. Strategies for a Changing World. Harper Collins Publishers. 503 р.

Heyets, V. (2020). Socialization and social quality as instruments of the state policy of socio-economic development. Economy of Ukraine. 63. 10 (707). 3-18. https://doi.org/10.15407/economyukr.2020.10.003 [in Ukrainian].

Shapovalova, T. (2016). Social capital: theoretical foundations and transformation strategies. Severodonetsk. 360 p. URL: https://core.ac.uk/reader/84593490 [in Ukrainian].

Bandur, S., Bohush, L., Zaiats, T. et al. (2010). Social capital of Ukraine: theoretical and methodological foundations of formation. Kyiv. 210 p. [in Ukrainian].

Burkynskyi, B., Horyachuk, V. (2013). Social capital: essence, sources and structure, evaluation. Economy of Ukraine. 56. 1 (614). 67-81. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2013_1_8 [in Ukrainian].

Zaiats, T., Zhakhovska, V. (2021). Conversion of social capital in Ukraine: contradictions, principles and prospects. Demography and social economy. No. 1 (43). P. 63-79. URL: https://www.dse.org.ua/arhcive/43/5.pdf [in Ukrainian].

Lesechko, M. (2010). Social capital: theory and practice. Lviv. 220 p. [in Ukrainian].

Fukuyama, F. (1995). Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York, Free Press. 457 p.

Libanova, E., Amosha, O., Antonyuk, V. et al. (2019). Economic efficiency vs social justice: development priorities of Ukraine at the stage of overcoming the crisis. Kyiv. 350 p. URL: https://iie.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/monografia_2019-ek_compressed.pdf [in Ukrainian].

Novikov, V. (2023). The ethical principle of justice in the promotion of the concept of human development. Demography and social economy. No. 1 (51). P. 3-23. https://doi.org/10.15407/dse2023.01.003 [in Ukrainian].

Bowles, S. (2016). The Moral Economy. Why Good Incentives Are No Substitute for Good Citizens. New Haven; London, Yale University Press. 288 p.

Kolot, A., Herasymenko, O. (2022). To the philosophy of moral economy: conceptology of anthropocentrism (Part I). Demography and social economy. No. 3 (49). P. 65-88. https://doi.org/10.15407/dse2022.03.065 [in Ukrainian].

Bazaliyska, N. (2022). Modeling of assessment of social capital as modern HR-technologies of social development of enterprise. Modeling the development of the economic systems. No. 2. P. 67-75. https://doi.org/10.31891/mdes/2022-4-9 [in Ukrainian].

Strazhnyi, O. (2017). Ukrainian mentality: illusions – myths – reality. 2nd ed. Kyiv. 456 p. [in Ukrainian].

Levin, R., Yatsenko, H. (2024). Ukrainians’ attitude towards economic freedom. Economy of Ukraine. 67. 1 (746). 92-108. https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.01.092 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

30.07.2024

Як цитувати

ОНИЩЕНКО, В. (2024). СОЦІАЛЬНИЙ КАПІТАЛ БІЗНЕСУ: МЕТА, ФОРМУВАННЯ І СТРАТЕГІЇ РЕАЛІЗАЦІЇ. Економіка України, 67(7 (752), 3–20. https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.07.003

Номер

Розділ

Проблеми економічної теорії