КУЛЬТУРНИЙ КАПІТАЛ: СУТНІСТЬ І МЕХАНІЗМИ РЕАЛІЗАЦІЇ В УМОВАХ ПОМАРАНЧЕВОЇ ЕКОНОМІКИ
DOI:
https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.05.003Ключові слова:
культурний капітал; нематеріальні активи; культурні й креативні індустрії; економіка вражень; помаранчева економікаАнотація
Розглянуто поняття культурного капіталу, його функції, виокремлено ознаки і механізми реалізації. Культурний капітал визначено як об’єктивований та інкорпорований культурний ресурс, залучений до економічного обігу у формі матеріальних і нематеріальних культурних активів з високим потенціалом до самовідтворення, акумуляції і конвертації у інші форми капіталу.
Виходячи із сформованих функціональних характеристик культурного капіталу, запропоновано пріоритезацію і виділення культурного капіталу як окремого об’єкта конвертації і трансакції у межах нової економіки вражень, або, точніше, помаранчевої економіки, через те, що така семантична демаркація може мати позитивний вплив, виражений у повнішому й ефективнішому використанні потенціалу культурного капіталу. Наведено і проаналізовано основні методичні підходи щодо оцінки культурного капіталу, зокрема, як нематеріального активу.
Розширено категоріальну основу помаранчевої економіки, визначено її співвідношення з нематеріальною економікою, креативною економікою і креативними індустріями, показано її місце і роль у загальній структурі нової економіки. Доведено, що головна відмінність креативної економіки від традиційної економічної структури полягає в тому, що основним інструментом у ній є знання, ресурсом – інформація, а продуктом – інновація, тобто поняття креативної економіки об’єднує такі наукові напрями, як цифрова економіка, економіка знань та інноваційна економіка. Помаранчеву економіку визначено як «парасольковий» термін через його узагальнюючу природу, що включає ті види діяльності, які реалізуються в межах креативної економіки, культурних індустрій і в культурних секторах, а також економіки вражень, знань та інноваційної економіки.
Наголошено на значному потенціалі культурних індустрій у післявоєнній відбудові України, що зумовлено піднесенням духу національної ідеї, збільшенням попиту на вітчизняні культурні продукти і запитом населення (а також іноземного споживача) на унікальні, аутентичні українські культурні артефакти.
Посилання
Harrison, L. (2012). Jews, Confucians, and Protestants: Cultural Capital and the End of Multiculturalism. 230 p. URL: https://books.google.pt/books?id=Rbqn4RfUMioC&printsec=frontcover&hl=ru#v=onepage&q&f=false
Bourdieu, P. (2002). Forms of Capital. In: The Sociology of Economic Life. M. Granovetter, R. Swedberg (Eds). 2nd ed. Boulder, Westview Press. P. 96-111. https://doi.org/10.1002/9780470755679.ch15
Yaish, M., Katz-Gerro, T. (2010). Disentangling «Cultural Capital»: The Consequences of Cultural and Economic Resources for Taste and Participation. European Sociological Review. Vol. 5. P. 1-17. https://doi.org/10.1093/esr/jcq056
Saltelli, A., Kuc-Czarnecka, M., Lo Piano, S., Lőrincz, M., Olczyk, M., Puy, A., Reinert, E. et al. (2023). Impact assessment culture in the European Union. Time for something new? Environmental Science and Policy. Vol. 142. P. 99-111. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2023.02.005
Markowska, B. (2018). Cultural capital as analytical category: between economy and culture. Zoon Politikon. Special Issue. P. 133-155. https://doi.org/10.4467/2543408XZOP.18.007.10063
Milano, C. (2023). Democratization or vulgarization of cultural capital? The role of social networks in theater’s audience behavior. ENCATC Journal of Cultural Management and Policy. Vol. 4. Iss. 1. P. 46-56. https://doi.org/10.3389/ejcmp.2023.v4iss1-article-5
Horyachuk, V. (2012). Conceptual model of broad understanding of capital. Efficient Economy. Vol. 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_3_14 [in Ukrainian].
Glevarec, H. (2022). From Cultural Capital to Knowledge. Review of the substantial and cognitive uses of an arbitrary social relationship. HAL open science. 43 p. URL: https://hal.science/hal-03627939v1/document
Zugravu, N., Kafrouni, R., Bouard, S., Apithy, L. (2021). Do cultural capital and social capital matter for economic performance? An empirical investigation of tribal agriculture in New Caledonia. Ecological Economics. Vol. 182, 106933. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2020.106933
Borre, J., Romero, G., Gutiérrez, J., Ramírez, J. (2023). Discussion of the aspects of the cultural and creative industries that impact on sustainable development: a systematic review. Procedia Computer Science. Vol. 224. P. 532-537. https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.09.077
Drobakhina, T. (2022). Creative industries as an object of public administration: approaches to research and typology. Dnipro Scientific Journal of Public Administration, Psychology, Law. Vol. 4. P. 203-209. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.4.31 [in Ukrainian].
Moore, I. (2014). Cultural and Creative Industries Concept – a Historical Perspective. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 110. P. 738-746. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.918
Tomczyk, M., Wojtkiewicz, M. (2016). Business Model of Culture and Creative Industries Incubator in creating social innovation. In: The Role of Cultural Institutions and Events in the Marketing of Cities and Regions. T. Domański (Ed.). Łódź. P. 191-201. http://dx.doi.org/10.18778/8088-149-5.12
Bedate, A., Herrero, L., Sanz, J. (2004). Economic valuation of the cultural heritage: application to four case studies in Spain. Journal of Cultural Heritage. Vol. 5. Iss. 1. P. 101-111. https://doi.org/10.1016/j.culher.2003.04.002
Necissa, Y. (2011). Cultural heritage as a resource: its role in the sustainability of urban developments. The Case of Tlemcen, Algeria. Procedia Engineering. Vol. 21. P. 874-882. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2011.11.2089
Bratchuk, L. (2015). Economic essence of intellectual capital and its accounting assistance. Economic Analysis. Vol. 21. No. 2. P. 262-269. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2015_21%282%29__40 [in Ukrainian].
Sobko, O. (2016). Intellectual capital and creation of enterprise value. Ternopil. 444 p. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/jspui/handle/316497/22515 [in Ukrainian].
Illyasenko, S., Holysheva, Ye., Kolodka, A. (2017). Management of intellectual capital of the enterprise. Sumy. 360 p. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/58874 [in Ukrainian].
Ghiasi, M. (2015). The Role of Culture Components in Growth and Economic Development Process of Countries. Specialty Journal of Accounting and Economics. Vol. 1. Iss. 1. P. 6-10. URL: https://sciarena.com/article/the-role-of-culture-components-in-growth-and-economic-development-process-of-countries
Boroszewski, J., Nowak-Posadzy, K. (2021). Economic Models as Cultural Artifacts: A Philosophical Primer. Filozofia Nauki. Vol. 29. Iss. 3. P. 63-87. https://doi.org/10.14394/filnau.2021.0016
Weckroth, M., Kemppainen, T. (2016). Human capital, cultural values and economic performance in European regions. Regional Studies, Regional Science. Vol. 3. Iss. 1. P. 239-257. https://doi.org/10.1080/21681376.2016.1177467
Yong, E. (2019). Understanding cultural diversity and economic prosperity in Europe: a literature review and proposal of a culture – economy framework. Asian Journal of German and European Studies. Vol. 4. Article No. 5. https://doi.org/10.1186/s40856-019-0043-3
Cerisola, S., Panzera, E. (2021). Cultural and Creative Cities and Regional Economic Efficiency: Context Conditions as Catalyzers of Cultural Vibrancy and Creative Economy. Sustainability. Vol. 13, 7150. P. 1-23. https://doi.org/10.3390/su13137150
Guiso, L., Sapienza, P., Zingales, L. (2006). Does Culture Affect Economic Outcomes? Journal of Economic Perspectives. Vol. 20. No. 2. P. 23-48. https://doi.org/10.1257/jep.20.2.23
Karimzadi, S. (2019). Culture in Economics. Advances in Economics and Business. Vol. 7. Iss. 1. P. 39-54. https://doi.org/10.13189/aeb.2019.070105
Ramocka, M. (2010). Culture as an economic growth factor. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie. No. 2(16). P. 117-123. URL: https://bibliotekanauki.pl/articles/415054
Ramazanov, S., Tishkov, B., Honcharenko, O., Hostryk, A. (2022). A cognitive approach to modeling sustainable development of complex technogenic systems in the innovation economy. In: The 10th International Conference on Monitoring, Modeling & Management of Emergent Economy. CEUR Workshop Proceedings. Vol. 3465. P. 222-235. URL: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85171141287&partnerID=MN8TOARS
Ferreiro-Seoane, F., Llorca-Ponce, A., Rius-Sorolla, G. (2022). Measuring the Sustainability of the Orange Economy. Sustainability. Vol. 14. Iss. 6. 3400. https://doi.org/10.3390/su14063400
Khytra, O. (2022). Tourist branding in the conditions of the experience economy. Economy and Society, (42). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-64 [in Ukrainian].
Nazarova, G., Sotnikova, Y. (2018). Creative Economy and Management: textbook. Kharkiv, S. Kuznets KhNUE. 160 p. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/19943
Kaleniuk, I., Kuznetsova, N. (2022). Creative Economy in the Global Innovation Process. International economic policy. No. 1(36). P. 101-123. https://doi.org/10.33111/iep.2022.36.05 [in Ukrainian].
Dyshkantiuk, O. (2016). Economy of impressions - current stage of development of social production. Food Industry Economics. Vol. 8. No. 4. P. 3-9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/echp_2016_8_4_2 [in Ukrainian].
Boiarska, M. (2016). The essence and definition of the experience economy at the present stage of development of economy of Ukraine. Young Scientist. No. 4. P. 25-27. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/13156 [in Ukrainian].
Ushkarenko, Iu., Chmut, A., Syniakova, K. (2018). Creative economy: the essence of the concept and the significance for Ukraine under the European integration. Economy and Society, (18). P. 67-72. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-18-10 [in Ukrainian].
Khumarova, N. (Ed.) (2021). Experience economy and environmental management: principles of inclusiveness and sustainability. Odesa. 506 p. https://doi.org/10.31520/978-966-02-9838-5 [in Ukrainian].
Canaan, R. (2019). Creative Economy and Cultural Heritage: A Proposal to Tourism Development and Appreciation of Local Identity. Strategic Design Research Journal. Vol. 12. Iss. 2. P. 276-288. https://doi.org/10.4013/sdrj.2019.122.12
Lyck, L. (2013). Innovation and «Creative Economy». The 6th International Conference on Baltic Sea Parliamentary Cooperation (Berlin, 23–25 May, 2023). P. 1-10. URL: https://research.cbs.dk/en/publications/innovation-and-creative-economy
Shevchenko, L., Hrytsenko, O., Kaminska, T. et al. (2014). Intangible economy: managing the formation and use of intellectual capital. Kharkiv. 404 p. URL: https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/12375 [in Ukrainian].
Gruzdova, T. (2011). Definition and evaluation of intangible assets (of objects of intellectual property). Ukrainian Society. No. 3. P. 99-112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2011_3_10 [in Ukrainian].
Dyba, V. (2016). Methodological basis for estimation of intangible assets of corporation. Investment: Practice and Experience. No. 13. P. 23-28. URL: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=5071&i=3 [in Ukrainian].
Plekan, M. (2015). Problematic aspects of intangible assets. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Vol. 1(2). P. 112-115. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2015_1%282%29__26 [in Ukrainian].
Yanishivskiy, V. (2010). Methodical approaches to integral estimation of intellectual capital of region. Demography and social economy. No. 2(14). P. 16-25. URL: https://dse.org.ua/arhcive/14.html [in Ukrainian].
Popyk, O. (2021). Economic essence of the «semantic capital» category. Scientific Bulletin of the Odesa National Economic University. Vol. 5-6. P. 65-69. https://doi.org/10.32680/2409-9260-2021-5-6-282-283-65-69 [in Ukrainian].
Borovik, Y., Elagin, Y., Polyakova, E. (2020). Green economy: essence, principles, prospects for Ukraine. The bulletin of transport and industry economics. No. 69. P. 75-83. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vetp_2020_69_10 [in Ukrainian].
Mishenin, Ye., Koblianska, I. (2020). Sustainable development action program: review of green, blue and circular economics concepts. Visnyk of Sumy State University. Economy. No. 3. P. 247-257. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VSU_ekon_2020_3_29 [in Ukrainian].
Yevtushenko, O., Arsenkina, D. (2022). Possibilities of post-war economic recovery using creative industries. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: "International Relations. Economics. Country Studies. Tourism", (16). 64-74. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-16-07 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Економіка України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.