ВПЛИВ ПІДВИЩЕННЯ ВАНТАЖНИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ ТАРИФІВ НА НАЦІОНАЛЬНУ ЕКОНОМІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.12.044

Ключові слова:

аналіз регуляторного впливу; вантажні залізничні тарифи; вплив на національну економіку; індексація тарифів; конкуренція; транспортна система України; система національних рахунків; виробничий метод ВВП.

Анотація

На основі світового досвіду обґрунтовано необхідність удосконалення аналізу регуляторного впливу нормативно-правових актів, який є основним інструментом забезпечення якості державного регулювання. Протягом останніх років спостерігається тенденція до періодичного підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення у внутрішньому сполученні. Останнє підвищення затверджено відповідним Наказом Міністерства інфраструктури України від 11 серпня 2021 р., який відноситься до регуляторних актів, щодо яких обов'язковим є проведення аналізу регуляторного впливу відповідно до прийнятої на державному рівні Методики.
Вітчизняна методика не передбачає оцінки впливу на національну економіку. Саме тому здійснено оцінку можливого впливу дії регуляторного акта на національну економіку відповідно до розробленого в ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» методичного підходу, сутність якого полягає в більш детальній та комплексній кількісній оцінці прямого впливу регулювання на сфери економічних інтересів як громадян, суб’єктів господарювання, держави, так і суспільства в цілому (національної економіки). Оцінку впливу підвищення тарифів вантажних залізничних перевезень на національну економіку було здійснено з двох позицій: можливого впливу на ВВП і на конкуренцію в межах транспортної системи України.
Розраховано внесок АТ «Укрзалізниця» у ВВП України від підвищення вантажних залізничних тарифів. Доведено, що дія Наказу Міністерства інфраструктури України матиме вплив на внутрімодальну конкуренцію в межах транспортної системи України через перерозподіл вантажних перевезень, з одного боку, для деяких позакласних вантажів на користь автомобільного та річкового транспорту, а з іншого – для окремих вантажів 3-го тарифного класу на користь залізничного. Такий перерозподіл позитивно вплине на конкурентні позиції залізничного транспорту на внутрішньому ринку вантажних перевезень, оскільки втрата деяких позакласних вантажів, перевезення яких є нерентабельними, не матиме негативного впливу на залізницю.

Посилання

Liashenko O. Methodological approach to assessing the consequences of regulatory decisions for socio-economic development: Materials of the XXIІ International Scientific Conference "Problems of Forecasting and State Regulation of Socio-Economic Development". Minsk, 2021, pp. 38-44 [in Russian].

Stasiuk O., Chmyrova L., Fediai N., Lyashenko O. Analysis of the influence of the regulatory act regarding the increase of tariffs of freight railway on the interests of the state, business entities and the citizen. Ekonomika ta derzhava, 2021, No. 11, pp. 65-73 [in Ukrainian].

doi.org/10.32702/2306-6806.2021.11.65

Tupalska O. Land tax for "Ukrzaliznytsia": who will benefit and who will be on the losing end of its abolishment? AgroPolit.com, February 13, 2020, available at: agropolit.com/spetsproekty/691-zemelniy-podatok-dlya-ukrzaliznitsi-hto-vigraye-i-progoraye-vid-yogo-skasuvannya [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

30.07.2024

Як цитувати

СТАСЮК , О., ЧМИРЬОВА , Л., & ФЕДЯЙ , Н. (2024). ВПЛИВ ПІДВИЩЕННЯ ВАНТАЖНИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ ТАРИФІВ НА НАЦІОНАЛЬНУ ЕКОНОМІКУ. Економіка України, 64(12 (721), 44–56. https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.12.044

Номер

Розділ

Управління економікою: теорія і практика