ОСНОВНА СУПЕРЕЧНІСТЬ ВІДНОСИН СПОЖИВЧОГО РИНКУ ТА ШЛЯХИ ЇЇ ПОДОЛАННЯ

Автор(и)

  • Віктор МАНДИБУРА ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
  • Владислава ХИЖНЯК Інститут законодавства Верховної Ради України

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.03.069

Ключові слова:

антагоністична суперечність споживчого ринку; інтереси споживачів; інтереси бізнесу; ризики і загрози споживачів; інститут довіри; маркетинг; консюмеризм; механізми подолання антагонізмів споживчого ринку; механізм забезпечення якості товарів кінцевого споживання

Анотація

В умовах євроінтеграції Україна взяла на себе зобов'язання забезпечити високий рівень захисту прав споживачів та досягти сумісності між системами захисту прав споживачів в України та ЄС. Насамперед, це стосується запровадження у вітчизняну практику високих стандартів відповідальності у споживчій сфері, які сьогодні діють в ЄС, у першу чергу, це стосується вдосконалення системи адекватної економічної відповідальності бізнесу за порушення прав споживачів.
Основна суперечність споживчого ринку пов’язана з протилежністю інтересів його головних суб’єктів: бізнесменів-виробників (реалізаторів), з одного боку, і населення, або кінцевих споживачів життєвих благ – з іншого. Ця суперечність являє собою систему відносин, що виникають між інтересами виробників і реалізаторів, які прагнуть до максимізації особистих прибутків, та інтересами населення, яке прагне задовольнити особисті потреби у споживанні безпечних для здоров’я і життя товарів та послуг. За певних умов диспаритету при реалізації приватних інтересів і неадекватній економічній відповідальності бізнесу за порушення прав споживачів ця суперечність може загостритись і перетворитись на антагоністичну.
Сьогодні законодавчо закріплені економічні санкції за випадки злочинних порушень прав споживачів, які розраховуються у нормативно визначеній кількості неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, з точки зору їх економічної відповідності збиткам, завданим кінцевим споживачам, є абсолютно неприйнятними. Тому подальше використання неоподатковуваного мінімуму як базової величини вартості при визначенні обсягів економічних санкцій за злочинне порушення прав споживачів є неприпустимим. Разом з тим як нормативно-базова величина не можуть бути використані всі інші соціально-економічні нормативи і стандарти, зокрема, мінімальна заробітна плата, прожитковий мінімум тощо (що підтверджено вітчизняною і світовою практикою). Замість неоподатковуваного мінімуму доходів громадян потрібно запровадити нормативно-базову величину, яка за своєю суттю є величиною масштабно-фіксованої вартості, визначається на основі використання показників дохідної бази консолідованого державного бюджету, фіксується в гривневому вимірі та діє протягом поточного бюджетного року.

Посилання

Drucker P.F. Management. Tasks. Responsibilities. Practices. New York, Harper & Row, 1974.

Kotler Р. Marketing Essentials. Englewood Cliffs. N. J., Prentice-Hall, 1984.

Hirst R.C., Duncan R.W. The Consumer Society. London, Tavistock Rublication, 1977.

Lambin J.-J., Chumpitaz R., Moerloose Ch. Marketing Strategique et Operationnel: Du Marketing a l'Orientation-Marche [Strategic and Operational Marketing: Marketing to Market Orientation]. Paris, Dunod, 2005 [in French].

Cross G. An All-Consuming Century: Why Commercialism Won in Modern America. New York, Columbia University Press, 2002.

Stearns P.N. Consumerism in World History: The Global Trans¬formation of Desire. New York, Routledge, 2001.

doi.org/10.4324/9780203183236

Yazvins'ka O.M. Istoriya Konsyumeryzmu [History of Consumerism]. Kyiv, KNUTE, 2003 [in Ukrainian].

Gerasimova S.V. Uzahal'nennya pidkhodiv do vyznachennya konsyumeryzmu yak ekonomichnoi katehorii [Generalization of approaches to the definition of consumerism as an economic category]. Aktual'ni problemy ekonomiky - Actual problems of economics, 2005, No. 12, pp. 76-79 [in Ukrainian].

Galat L.M. Problemy zakhystu prav spozhyvachiv: ukrains'ki realii [Problems of consumer rights protection: Ukrainian realities]. Tavriis'kyi naukovyi visnyk - Taurian scientific bulletin, 1998, Iss. 8, pp. 133-140 [in Ukrainian].

Gorodets'ka T.N. Ekonomiko-Pravovyi Mekhanizm Zakhystu Prav Spozhyvachiv, v: Sotsial'ni Priorytety v Tranzytyvnii Ekonomitsi [Economic and Legal Mechanism for the Protection of Consumer Rights, in: Social Priorities in a Transitional Economy]. Kharkiv, 1999, pp. 194-198 [in Ukrainian].

Kagal T. Spozhyvacham - nadiini pravovi garantii [To consumers - reliable legal guarantees]. Viche - Viche, 1999, No. 2, pp. 116-124 [in Ukrainian].

Kysil'ova T.M. Diyal'nist' Derzhstandartu Ukrainy u Sferi Zakhystu Prav Ukrains'koho Spozhyvacha. Borot'ba z Porushennyam u Sferi Vyrobnytstva i Torhivli, v: Uryadu Ukrainy, Prezydentu, Zakonodavchii, Vykonavchii Vladi: Analit. Rozrobky, Propozytsii Nauk. ta Prakt. Pratsivnykiv [Activities of the State Standard Committee of Ukraine in the Field of Protecting the Rights of Ukrainian Consumer. Fighting Violations in the Area of Production and Trade, in: To the Government of Ukraine, President, Legislative, Executive Power: Analytical Developments, Proposals of Scientific and Practical Workers]. Kyiv, 1999, Vol. 12, pp. 552-557 [in Ukrainian].

Ivanenko L.M., Dzera O.V. Osoblyvosti Vidshkoduvannya Moral'nykh Zbytkiv, Zavdanykh Pokuptsevi Vnaslidok Prydbannya Tovaru Nyz'koi Yakosti, v: Male Pidpryemnytstvo i Menedzhment v Ukraini (Publichno- i Pryvatno-Pravovi Zasady) [Peculiarities of Compensation for Moral Damages Caused to the Buyer due to the Purchase of a Low Quality Product, in: Small Business and Management in Ukraine (Public and Private Law Basis).]. Kyiv, 1997, pp. 195-202 [in Ukrainian].

Mazaraki A.A., Yazvins'ka O.M., Nikolaeva L.V. et al. Zakhyst Prav Spozhyvachiv: Sotsial'no-Pravovyi Aspekt [Protection of Consumer Rights: the Social and Legal Aspect]. Kyiv, KNUTE, 2002 [in Ukrainian].

Seleznev V.V. Kak Zashchishchat' Svoi Prava Potrebitelya? [How to Protect Your Consumer Rights?]. Kharkov, Odissei, 2005 [in Russian].

Martsyn V. Spozhyvach - tsentral'na fihura u rynkovykh vidnosynakh [The consumer is a central figure in market relations]. Ekonomika Ukrainy - Economy of Ukraine, 1996, No. 3, pp. 83-85 [in Ukrainian].

Mazaraki A.A., Lagutin V.D. Vnutrishnii rynok Ukrainy v umovakh dysbalansiv mizh vyrobnytstvom i spozhyvannyam [Ukraine's internal market under conditions of disbalances between production and consumption ]. Ekonomika Ukrainy - Economy of Ukraine, 2016, No. 4, pp. 4-18 [in Ukrainian].

Dunning Т.J. Trades' Unions and Strikes. London, Quarterly Reviewer, 1860.

Aaker D.A., Day G.S. Consumerism: Search for the Consumer Interest. New York, The Free Press, 1974.

Klyushnichenko S. Chevrolet Corvair 1960-1969 - "Opasen na lyuboi skorosti" [Chevrolet Corvair 1960-1969 - "Dangerous at any speed"], available at: www.drive2.ru/ b/2639701 [in Russian].

Zhalilo Ya. Evolyutsiya faktoriv dievosti ekonomichnoi polityky derzhavy i instytutsional'na kryza v Ukraini [Evolution of the factors of effectiveness of the state economic policy and institutional crisis in Ukraine]. Ekonomichna teoriya - Economic Theory, 2015, No. 2, pp. 5-18 [in Ukrainian].

Mandybura V.O., Khyzhnyak V.O. Problemy zabezpechennya adekvatnoi ekonomichnoi vidpovidal'nosti biznesu za porushennya prav spozhyvachiv [Problems of restoring adequate economic responsibility of business for violation of consumer rights]. Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy - The Scientific Papers of the Legislation Institute of the Verkhovna Rada of Ukraine, 2017, No. 5, pp. 74-90 [in Ukrainian].

doi.org/10.32886/instzak.2017.05.12

Mandybura V.O. Koruptsiya: Instytutsiina Sutnist' ta Mekhanizmy Podolannya [Corruption: the Institutional Essence and Mechanisms to Overcome It]. Kyiv, Parliament PH, 2017 [in Ukrainian].

doi.org/10.15407/etet2017.01.059

##submission.downloads##

Опубліковано

10.10.2024

Як цитувати

МАНДИБУРА , В., & ХИЖНЯК , В. (2024). ОСНОВНА СУПЕРЕЧНІСТЬ ВІДНОСИН СПОЖИВЧОГО РИНКУ ТА ШЛЯХИ ЇЇ ПОДОЛАННЯ . Економіка України, 61(3(676), 69–. https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.03.069

Номер

Розділ

Управління економікою: теорія і практика