ОРГАНІЗАЦІЯ МІЖБЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН В УМОВАХ ФІСКАЛЬНОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
Ключові слова:
бюджетний федералізм, міжбюджетні відносини, місцеве самоврядування, оподаткування, соціально-економічний розвиток, територіальна громада, фіскальна децентралізаціяАнотація
Організація міжбюджетних відносин спрямована на надання можливостей для реалізації територіальними громадами покладених на них повноважень і завдань. У статті висвітлено особливості організації міжбюджетних відносин в умовах фіскальної децентралізації. Використано методи порівняння, узагальнення, систематизації та синтезу для дослідження відомих моделей організації міжбюджетних відносин, а також графічний метод для характеристики фіскальної децентралізації як складової економічної децентралізації міжбюджетних відносин. Встановлено основну відмінність усіх складових економічної децентралізації міжбюджетних відносин: обсяг компетенцій, прав і повноважень владної вертикалі щодо прийняття рішень стосовного того чи іншого виду економічних ресурсів. Здійснене порівняння централізованих, децентралізованих і змішаних моделей організації міжбюджетних відносин. У централізованій моделі міжбюджетних відносин (бюджетна система СРСР, Китаю та інших унітарних держав) яскраво виражена концепція бюджетного унітаризму, яка передбачає паритетність забезпечення соціально-економічних інтересів усіх ланок владної вертикалі та уніфікацію стандартів надання суспільних послуг у межах всієї території держави. Децентралізована модель організації міжбюджетних відносин (бюджетна система США, Канади, Німеччини та інших федеративних держав) орієнтована на автономію територіальних громад від центральної влади договірно-правового характеру, а також розмежування фіскальних і видаткових повноважень територіальних громад з дотриманням принципу субсидiарностi. Відомі приклади змішаних (гібридних) моделей організації міжбюджетних відносин (бюджетна система України) демонструють перехід від централізованої до децентралізованої моделі. Ефективне функціонування будь-якої моделі організації міжбюджетних відносин передбачає чітке розмежування повноважень між усіма рівнями влади за видатками, наділення відповідних рівнів влади достатніми для реалізації цих повноважень фіскальними ресурсами, а також згладжування вертикальних і горизонтальних дисбалансів за допомогою системи бюджетних трансфертів для забезпечення на всій території країни певного стандарту державних послуг.
Посилання
Derkach M.I. Modeli fiskal’noi detsentralizatsii krain svitu [Models of fiscal decentralization in the countries over the world]. Visnyk Dnipropetrovs’koho universytetu – Herald of the Dnepropetrovsk National University, 2012, Issue 6/3, pp. 3–10 [in Ukrainian].
Morozova E.A., Shakhvorostov I.S. Modeli organizatsii mezhbyudzhetnykh otnoshenii v zarubezhnykh stranakh i vozmozhnosti ikh ispol’zovaniya v Rossiyskoi Federatsii [The models of organization of inter-budget relations of foreign countries and possibilities of its application in Russian Federation]. Voprosy ekonomiki i prava – Economic and Law Issues, 2012, No. 6, pp. 162–166 [in Russian].
Balanyuk L.I. Byudzhetnyi federalizm u finansovii systemi derzhavy [Fiscal federalism in the financial sector of a state]. Ekonomichni studii – Economic studies, 2014, No. 4, pp. 16–18 [in Ukrainian].
Gaman M.V. Mekhanizm formuvannya finansovykh resursiv rehionu [The mechanism of formation of financial resources of the region]. Visnyk AMSU – Bulletin of the UAC, 2013, No. 2, pp.126–131 [in Ukrainian].
Izyumska V.A. Teoretychna model’ systemy upravlinnya mizhbyudzhetnymy vidnosynamy v Ukraini [Theoretical models of intergovernmental fiscal relations control system in Ukraine]. Visnyk ONU imeni I.I. Mechnykova – Odesa National University Herald, 2014, Issue 2/5, Vol. 19, pp. 130–134 [in Ukrainian].
Kulchyts’kyi M.I. Mizhbyudzhetni Vidnosyny v Ekonomichnii Systemi Ukrainy [Intergovernmental Fiscal Relations in the Economic System of Ukraine]. Lviv, Ivan Franko National University of Lviv, 2015 [in Ukrainian].
Kulchyts’kyi M.I. Teoretyko-metodolohichni osnovy mizhbyudzhetnykh vidnosyn: problemy, tendentsii ta perspektyvy rozvytku [Theoretical and methodological basis of intergovernmental fiscal relations: challenges, trends and prospects]. BiznesInform – BusinessInform, 2015, No. 6, pp. 174–181 [in Ukrainian].
Treshchov M.M. Detsentralizatsiya yak zasib resursnoi samodostatnosti terytorial’nykh gromad: teoretychnyi aspekt [Decentralization as a means of resource self-sufficiency of local communities: theoretical aspects]. Derzhavne upravlinnya ta mistseve samovryaduvannya – Public Administration and Local Self-Government, 2015, Issue 2, pp. 60–69 [in Ukrainian].
Barbashova N.V. Detsentralizatsiya upravlinnya ekolohichnoyu sferoyu: stan ta perspektyvy rozvytku [Decentralization of environmental management: state and development prospects]. Derzhava i pravo – State and Law, 2014, Issue 64, pp. 291–297 [in Ukrainian].
Volokhova I.S. Mizhbyudzhetni Vidnosyny v Ukraini: Suchasnyi Stan ta Perspektyvy Rozvytku [Intergovernmental Fiscal Relations in Ukraine: Current State and Prospects of Development]. Odesa, Atlant, 2010 [in Ukrainian].
Kamins’ka N.V. Detsentralizatsiya vlady i dosvid ii provedennya u zarubizhnykh derzhavakh [Decentralization of power and experience of its implementation in foreign countries]. Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva VRU – Study Paper of the Institute of legislation of VRU, 2014, No. 4, pp. 35–40 [in Ukrainian].
Zaichykova V.V. Mistsevi Finansy Ukrainy ta Evropeis’kykh Krain [Local Finances of Ukraine and European Countries]. Kyiv, SRFI, 2007 [in Ukrainian].
Voznyuk O.V. Finansova detsentralizatsiya yak osnova stanovlennya samostiinosti organiv mistsevoho samovryaduvannya [Financial decentralization as basis of formation self-sufficiency of local authority]. Visnyk Donets’koho natsional’noho universytetu – Bulletin of Donetsk National University, 2015, No. 1, pp. 441–444 [in Ukrainian].
Izha M.M. Pokaznyk detsentralizatsiinykh protsesiv u krainakh Evropy [Indicator of decentralization processes in Europe]. Visnyk SevNTU – Bulletin of SevNTU, 2010, Issue 112, pp. 152–155 [in Ukrainian].
Nekhaichuk D.V. Doslidzhennya teoretychnykh modelei formuvannya finansovykh vzaemovidnosyn rehioniv ta tsentru [Research of theoretical models of formation of financial mutual relations of regions and the center]. Aktual’ni problemy derzhavnoho upravlinnya – Actual problems of public administration, 2014, Issue 3, pp. 16–19 [in Ukrainian].
Stukalo N.V., Derkach M.I., Stukalo M.V. Teoretyko-metodolohichni zasady fiskal’noi detsentralizatsii [Theoretical and methodological foundations of fiscal decentralization]. Ekonomichnyy prostir – Economic space, 2010, No. 40, pp.147–154 [in Ukrainian].
Cheberyako O.V. Finansova pidtrymka mistsevykh byudzhetiv v umovakh finansovoho unitaryzmu v Ukraini [Financial support of local budgets under conditions of financial unitarism in Ukraine]. Finansy Ukrainy – Finances of Ukraine, 2005, No. 9, pp. 13–19 [in Ukrainian].
Ivanov V.V. Tipologiya mezhbyudzhetnykh otnoshenii i modelei byudzhetnogo federalizma [Typology of intergovernmental fiscal relations and models of budgetary federalism]. Vestnik MSTU – Bulletin of MSTU, 2010, No. 1, Vol. 13, pp. 5–14 [in Russian].
Il’nytskyi O.V. Reforma mizhbyudzhetnykh vidnosyn na shlyakhu do byudzhetnoi (fiskal’noi) detsentralizatsii v Ukraini [Reform of intergovernmental fiscal relations on the way to budget (fiscal) decentralization in Ukraine]. Publichne pravo – Public Law, 2016, No. 1, pp. 126–134 [in Ukrainian].
Mashchenko E.S. Nalogovyi federalizm kak bazis sotsial’no-ekonomicheskogo razvitiya strany [Tax federalism as a basis for socio-economic development of a country]. Mir nauki i obrazovaniya – World of Science and Education, 2016, No. 1, available at: www.mgirm.ru/World_of_science_and_education/2016/1(5)/Mashchenko.pdf [in Russian].
Tarangul V.D. Zarubizhnyi dosvid orhanizatsii mizhbyudzhetnykh vidnosyn ta ikh zakonodavche zabezpechennya [Foreign experience of intergovernmental fiscal relations and their legislative support]. Byuleten’ Ministerstva yustytsii Ukrainy – Bulletin of the Ministry of Justice of Ukraine, 2006, No. 3, pp. 117–123 [in Ukrainian].
Kazuk Ya.M. Modeli derzhavnoho upravlinnya mizhbyudzhetnymy vidnosynamy u rozvynenykh krainakh svitu: uroky dlya Ukrainy [The models of state administration in interbudgetary relations in the developed countries of the world: lessons for Ukraine]. Teoriya ta praktyka derzhavnoho upravlinnya i mistsevoho samovryaduvannya – Theory and practice of public administration and local government, 2013, No. 1, available at: el-zbirn-du.at.ua/Kaz_s.pdf [in Ukrainian].
Nazarov V.S. Mezhdunarodnyi Opyt Evolyutsii Metodik Raspredeleniya Vyravnivayushchikh Transfertov [International Experience of the Evolution of Methods for Distributing Equalizing Transfers]. Moscow, Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, 2013 [in Russian].
Stavers’ka T.O., Shevchuk I.L. Reformuvannya mizhbyudzhetnykh vidnosyn v Ukraini [Reforming the intergovernmental fiscal relations in Ukraine]. ScienceRise, 2015, No 6/3(11), pp. 29–34 [in Ukrainian].
Makarenko O.Ye. Pravovi, ekonomichni ta politychni aspekty formuvannya mizhbyudzhetnykh vidnosyn [Law, economic and political aspects of forming inter-budgetary links]. Aktual’ni problemy derzhavnoho upravlinnya – Actual problems of public administration, 2009, No. 1, pp. 342–350 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Економіка України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.