ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД В УКРАЇНІ
Ключові слова:
спроможні територіальні громади, реформа адміністративно-територіального устрою, фінансова незалежність, видатки місцевих бюджетів, економічна спроможністьАнотація
Реформування системи місцевого самоврядування в Україні передбачає реформу адміністративно-територіального устрою з формуванням спроможних об’єднаних територіальних громад як низової локальної адміністративно-територіальної одиниці та фінансову децентралізацію з переданням на місцевий рівень відповідних повноважень і ресурсів. Головне завдання реформи – викорінення залишків радянського командно-адміністративного типу управління та формування самодостатніх і спроможних адміністративно-територіальних одиниць.
Метою статті є визначення оптимальних параметрів для створення об’єднаної територіальної громади, що сприятиме ефективному розвитку адміністративно-територіальних одиниць базового рівня та наданню якісних публічних послуг населенню громади.
Розглянуто особливості формування об’єднаних територіальних громад в Україні згідно з принципом економічної ефективності. Проаналізовано вплив чисельності населення та площі об’єднаної територіальної громади на її фінансове становище і можливість виконувати покладені на неї функції. Доведено, що формування спроможних територіальних громад на добровільній основі не можна охарактеризувати як найбільш вдале, тому при об’єднанні громад потрібно дотримуватися чітко визначених принципів і критеріїв, не допускаючи надто великих відхилень у параметрах їх демографічного та просторового потенціалу, що спричиняє значну фінансово-бюджетну диференціацію громад й ускладнює процеси бюджетного регулювання та вирівнювання. Запропоновано матрицю визначення оптимальних параметрів, згідно з якими повинні формуватись об’єднані територіальні громади. Доведено, що формування об’єднаних територіальних громад з визначеними оптимальними параметрами сприятиме ефективному її розвитку та наданню якісних публічних послуг населенню громади.
Посилання
Pavlyuk A.P., Oliinyk A.P., Batalov O.A. et al. Terytorial’na Gromada yak Bazova Lanka Administratyvno-Terytorial’noho Ustroyu Ukrainy: Problemy ta Perspektyvy Reformuvannya [Territorial Community as a Basic Link in the Administrative and Territorial Structure of Ukraine: Problems and Prospects for Reforming]. Kyiv, NISS, 2016 [in Ukrainian].
Vakhovych I.M., Kamins’ka I.M. Finansova Spromozhnist’ Rehionu: Diagnostyka ta Mekhanizmy Zabezpechennya [The Financial Capacity of the Region: Diagnosis and Mechanisms of Ensuring]. Luts’k, Nadstyr’ya, 2008 [in Ukrainian].
Pelekhatyi A.O., Zakhidna O.R. Administratyvno-terytorial’na reforma yak instrument detsentralizatsii finansovykh resursiv, v: Sotsial’no-Ekonomichni Problemy Suchasnoho Periodu Ukrainy [Administrative-territorial reform as a tool for decentralization of financial resources, in: Socio-Economic Problems of the Modern Period of Ukraine]. Lviv, Institute of Regional Research named after M.I. Dolishniy of the NAS of Ukraine, 2014, Issue 4 (108), pp. 167–175 [in Ukrainian].
Detsentralizatsiya: Mistsevi Byudzhety 159 Ob’ednanykh Terytorial’nykh Gromad [Decentralization: Local Budgets of 159 Consolidated Territorial Communities]. Kyiv, Ministry for Regional Development, Building and Housing of Ukraine, 2016 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Економіка України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.