УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВИМИ РИЗИКАМИ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Автор(и)

Ключові слова:

торговельні підприємства, маркетингові ризики, управління ризиком, репутаційні ризики

Анотація

Зростання невизначеності в економічному середовищі діяльності торговельних підприємств України значною мірою зумовлене маркетинговими факторами – змінами у поведінці споживачів, загостренням конкуренції тощо. Проте проблеми визначення сутності, класифікації та формування наукових підходів до управління маркетинговими ризиками торговельних підприємств залишаються практично невивченими.
Отже, метою статті є формування теоретичних засад і методичних підходів до управління маркетинговими ризиками торговельних підприємств. Нами визначено сутність маркетингових ризиків підприємств торгівлі та уточнено їх систематизацію; охарактеризовано зміст і послідовність основних етапів управління маркетинговими ризиками торговельних підприємств; розглянуто інструментарій зниження маркетингових ризиків таких підприємств на прикладі репутаційного ризику.
Маркетингові ризики торговельних підприємств – це сукупність ризиків, які виникають у процесі маркетинговій діяльності підприємств торгівлі внаслідок впливу контрольованих і неконтрольованих факторів і несуть у собі можливість не досягти встановлених цілей на окремих етапах або в цілому. Запропоновано розрізняти об’єктивні ризики, зумовлені станом торговельного підприємства та його цільового ринку, а також суб’єктивні ризики, що виникають у процесі інформаційного забезпечення та прийнятті цих маркетингових управлінських рішень.
Основними етапами управління маркетинговими ризиками на торговельному підприємстві слід вважати: встановлення контексту; оцінку (ідентифікацію, аналіз та визначення ступеня) ризику; обробку ризику. Зазначені етапи мають постійно супроводжуватися комунікаціями і консультаціями, а також моніторингом та контролем за процесом управління ризиками.
У сучасних умовах важливим засобом боротьби за споживача стає формування бренду торговельного підприємства, що зумовлює особливу актуальність репутаційного ризику. Найбільш ефективними засобами зниження даного ризику виступають інструменти маркетингу. Продуктовими торговельними мережами України накопичено значний досвід застосування інструментарію маркетингової товарної, цінової, збутової та комунікаційної політики для формування брендів та зниження репутаційних ризиків.

Посилання

Sarkisova E.A. Riski v Torgovle. Upravlenie Riskami [Risks in Trade. Management of Risks]. Moscow, Dashkov i K°, 2009 [in Russian].

Artyshchuk I.V. Formuvannya systemy upravlinnya ryzykozakhyshchenistyu torgovel’nogo pidpryemstva: dys. ... kand. ekon. nauk [Formation of a system of management of the risk security of a trading company: Cand. degree thesis (Econ. Sci.)]. Lviv, 2012 [in Ukrainian].

Karpuntsov M.V. Upravlinnya ryzykostiikistyu pidpryemstv torgivli: dys. ...kand. ekon. nauk [Management of the risk security of trading companies: Cand. degree thesis (Econ. Sci.)]. Kyiv, 2014 [in Ukrainian].

Ilyash O.F., Grynkevych S.S., Oleksyuk M.I. Teoriya ta Praktyka Upravlinnya Ryzykamy Pidpryemstv Torgivli Farmatsevtychnogo Rynku Ukrainy [Theory and Practice of the Management of Risks at Trading Companies of Ukraine’s Pharmaceutical Market]. Lviv, FOP Badikova N.O., 2015 [in Ukrainian].

Mazaraki A.A. Ekonomika Torgovel’nogo Pidpryemstva, za red. N.M. Ushakovoi [Economy of a Trading Company], edited by N.M. Ushakova. Kyiv, Khreshchatyk, 1999 [in Ukrainian].

Bai S.I. Delovoi risk v upravlenii torgovym predpriyatiem: diss. ... kand. ekon. nauk [Business risk in the management of a trading company: Cand. degree thesis (Econ. Sci.)]. Kyiv, 1996 [in Russian].

Serafym N.V. Povedinkovi ryzyky personalu v upravlinni torgovel’nym pidpryemstvom [Staff’s behavioral risks in the management of a trading company]. Aktual. Probl. Ekon. – Actual Probl. of Economy, 2011, No. 2 (116), pp. 131–136 [in Ukrainian].

Kotseruba N.V. Otsinka operatsiinykh ta finansovykh ryzykiv u torgivli [Evaluation of operational and financial risks in the trade]. Visn. KNTEU – Bull. of KNUTE, 2014, No. 3 (95), pp. 123–133 [in Ukrainian].

Mykhailovs’ka L.V. Metodyka otsinky komertsiinogo ryzyku na torgovel’nomu pidpryemstvi [Technique of commercial risk evaluation at a trading company]. Visn. KNTEU – Bull. of KNUTE, 2001, No. 6, pp. 83–84 [in Ukrainian].

Udud I.R. Upravlinnya komertsiinym ryzykom torgovel’nogo pidpryemstva: dys. ... kand. ekon. nauk [Management of the commercial risk at a trading company: Cand. degree thesis (Econ. Sci.)]. Lviv, 2012 [in Ukrainian].

Krasnokuts’ka N.S., Lachkova V.M. Upravlinnya Komertsiinymy Ryzykamy Pidpryemstv Rozdribnoi Torgivli [Management of Commercial Risks at Retailers]. Kharkiv, Ivanchenko I.S., 2014 [in Ukrainian].

Vitlins’kyi V.V., Nakonechnyi S.I. Ryzyk u Menedzhmenti [Risk in the Management]. Kyiv, Borysfen M, 1996 [in Ukrainian].

Koval’сhuk S.V. et al. Marketyng [Marketing]. Lviv, Novyy Svit 2000, 2010 [in Ukrainian].

McDonald M., Smith B., Ward K. Dolzhnaya Proverka Marketinga: Pereorientatsiya Strategii na Stoimost’ Kompanii [Marketing Due Diligence: Reorientation Strategy on a Company’s Value]. Moscow, Gruppa IDT, 2007 [in Russian].

Marketyng, za red. A.F. Pavlenka [Marketing], edited by A.F. Pavlenko. Kyiv, KNEU, 2008 [in Ukrainian].

Oklander T.O. Sutnist’ i klasyfikatsiya marketyngovykh ryzykiv promyslovykh pidpryemstv [Nature and classification of the marketing risks of industrial enterprises]. Visn. Khmel’n. Nats. Univ. – Bull. of the Khmeln. Nat. Univ., 2011, No. 6, Vol. 2, pp. 89–93 [in Ukrainian].

Kotler F., Keller K.L. Marketing. Menedzhment [Marketing. Management]. St. Petersburg, Piter, 2006 [in Russian].

Bautov A.N. Otsenka riskov reklamodatelya i upravlenie imi [Evaluation and management of advertiser’s risks]. Mark. v Rossii i za Rubezh. – Market. in Russia and Abroad, 2002, No. 5, pp. 13–23 [in Russian].

Eccles R.G., Newquist S.C., Schatz R. Reputation and its risks. Harvard Business Rev., 2007, Vol. 85, No. 2, pp. 104–114.

Korobko M. Analiz i sistematizatsiya osnovnykh metodov i podkhodov k upravleniyu reputatsionnymi riskami predpriyatii [Analysis and systematization of the main methods and approaches to the management of the reputation risks of enterprises]. Upravl. Riskom – Risk Manag., 2014, No. 1 (69), pp. 2–5 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

21.10.2024

Як цитувати

ЛАБУРЦЕВА , О. (2024). УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВИМИ РИЗИКАМИ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ. Економіка України, 59(4(653), 79–91. вилучено із https://nasu-periodicals.org.ua/index.php/economyukr/article/view/2016-04-7

Номер

Розділ

без розділу