Застосування статистичного методу пробних частинок для моделювання розріджених струминних течій у вакуумі
DOI:
https://doi.org/10.15407/knit2023.04.012Ключові слова:
вільномолекулярний та перехідний режими, газодинамічні параметри, динаміка розрідженого газу, метод пробних частинок, рівняння Больцмана, статистичне моделювання, струминна течія, чисельні розрахункиАнотація
У статті обґрунтовано важливу роль проблеми витоку надзвукового струменя у вакуум в задачах керування рухом центру мас, орієнтації та стабілізації положення космічних літальних апаратів в просторі. Розглянуто види двигунів малої тяги та мікроракетних двигунів, струмені з яких можуть проходити всі режими від суцільного до вільномолекулярного. В зонах, де рух описується на молекулярно-кінетичному рівні, найчастіше використовуються статистичні методи. Статистичний метод пробних частинок (МПЧ) до сих пір застосовувався тільки у розріджених однорідних потоках. Метою даної роботи є розвиток МПЧ для чисельного моделювання струминних течій. Нижче наведено основні положення МПЧ та необхідні зміни його алгоритму. Початковий розіграш траєкторій молекул здійснюється або зі зрізу сопла (при відсутності щільного ядра) або з початкової поверхні, яка є умовною межею зони суцільності. Визначення розподілів по поверхні розіграшу координат старту та масової швидкості струминного потоку є визначальними для отримання адекватних результатів. Серед розглянутих варіантів старту найбільш реалістичним є нерівномірний зі скупченням на осі струменю. Розрахунок масової швидкості струминного потоку на початковій поверхні може здійснюватися за допомогою чисельних методів континуальної аеродинаміки, або за допомогою наближених методів. Тестування МПЧ у дальньому полі розрідженого азотного струменю здійснювалося шляхом порівняння розподілу відносної щільності з даними наближеного методу. Результати, отримані при наявності початкової сфери і при її відсутності, узгоджуються між собою. Тестування МПЧ в прилеглій до сопла зоні здійснювалося шляхом порівняння ізоліній відносної щільності та чисел Маха з результатами прямого моделювання Монте-Карло для умов експерименту витоку гелію з двигуна малої тяги у вакуум. Отримано задовільну відповідність даних чисельного моделювання МПЧ з порівнювальними даними.Посилання
Bass V. P., Pecheritsa L. L. (2007). Verification of Methods and Algorithms for the Solution of Problems of Transition Aerodynamics. Technical Mechanics, № 1, 49-61 [in Russian].
Belyaev N. M., Uvarov E. I. (1974). Calculation and Design of Rocket Control Systems for Space Vehicles. Moscow: Mashinostroenie, 200 p. [in Russian].
Boltzmann L. (1956). Lecture on the Theory of Gases. Moscow: Gostekhizdat, 554 p. [in Russian].
Grishin I. A., Zakharov V. V., Lukyanov G. A. (1998). Paralleling with Data of Direct Monte-Carlo Simulation for Molecular Gas Dynamics. St. Petersburg, 32 p. [in Russian].
Dulov V. G., Lukyanov G. A. (1984). Gas Dynamics of Outflow Processes. Novosibirsk: Nauka, 223 p. [in Russian].
Feoktistov K. P. (Ed.) (1983). Spacecraft. Moscow: Voenizdat, 319 p. [in Russian].
Keivy L. (Ed.) (1988). Space Engines: State and Prospects. Moscow: Mir, 454 p. [in Russian].
Mejer E., Hermel J., and Rodgers A. V. (1987). Loss of Thrust Due to the Interaction of the Exhaust Jet with Constructional Elements of an Orbital Flying Vehicle. Bulletin PNRPU. Aerospace Engineering, № 8, 118-126 [in Russian].
Pecheritsa L. L., Paliy O. S. (2017). Application of the Method of Probe Particles to the Aerodynamic Calculation of Spacecraft. Technical Mechanics, № 3, 53-63 [in Russian].
https://doi.org/10.15407/itm2017.03.053
Rizhkov V. V., Sulinov A. V. (2018). Propulsion Systems and Low-Thrust Rocket Engines Based On Various Physical Principles for Control Systems of Small and Micro-Spacecraft. Vestnik of Samara University. Aerospace and Mechanical Engineering, 17, № 4, 115-128 [in Russian].
https://doi.org/10.18287/2541-7533-2018-17-4-115-128
Shuvalov V. A., Levkovich O. A. & Kochubei G. S. (2001). Approximate Models of Exhaustion of a Supersonic Gas Jet into Vacuum. Journal of Applied Mechanics and Technical Physics, 42, № 2, 237-242 [in Russian].
https://doi.org/10.1023/A:1018867601095
Boyd I. D., Jafry Y. R., Beukel J. V. (1994). Particle Simulation of Helium Micro Thruster Flows. Journal of Spacecraft and Rockets, 31, № 2, 271-277.
https://doi.org/10.2514/3.26433
Dettleff G., Doetcher R. D., Dankert C., et al. (1986). Attitude Control Thruster Plume Flow Modelling and Experiments. Journal of Spacecraft and Rockets, 23, № 5, 477-481.
https://doi.org/10.2514/3.25832
Kovtun Y. V., Ozerov A. N., Skibenko E. I., & Yuferov V. B. (2015). Choice of Conditions for Gas Outflow in Vacuum and Configurations of a Forming Unit Feeding a Working Substance into the Plasma Volume. East Eur. J. Phys., 2, №2, 81-89.
https://doi.org/10.26565/2312-4334-2015-2-09
Roberts L., South J. C. (1964). Comments On Exhaust Flow Field and Surface Impingement. AIAA Journal, 2, № 5, 971-973.
https://doi.org/10.2514/3.2443
Stasenko A. L. (1969). Criteria for the Determination of the "Limits" of Continuous Flow in a Freely Expanding Jet. J. of Engineering Physics, 16, 5-9.