ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ

Автор(и)

  • Т.Ю. Гранчак Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського

DOI:

https://doi.org/10.15407/scine15.02.083

Ключові слова:

ігрові технології, управління знаннями, бібліотека, ігрове бібліотечно-інформаційне середовище

Анотація

Вступ. Необхідність підвищення ефективності використання наявних знань та інформації, створення умов для
продукування нових знань та обміну ними актуалізують вивчення когнітивного потенціалу ігрових технологій.
Проблематика. Розкриття потенціалу гри як інноваційної технології формування бібліотечно-інформаційного
середовища управління знаннями в діяльності бібліотек.
Мета. Обґрунтування потреби впровадження в бібліотечну практику ігрових технологій з метою забезпечення
ефек-тивної участі бібліотек в управлінні знаннями, розробка теоретико-методологічних підходів до організації ігрового бібліотечно-інформаційного середовища.
Матеріали й методи. Аналітичний огляд веб-сайтів бібліотек, тематичних ресурсів (портал Американської бібліотечної асоціації International Games Week та ігрова платформа Zooniverse), фахових публікацій, присвячених висвітленню участі бібліотек в процесах управління знаннями, досвіду використання ігрових технологій в освіті та науці,
впровадженню цього досвіду в бібліотечну діяльність. Використано системний, функціональний методи, методи спостереження, гіпотези в поєднанні з соціально-комунікаційним методом.
Результати. Показано доцільність впровадження в бібліотечну практику ігрових технологій як інноваційного
інструменту управління знаннями в рамках реалізації соціального призначення бібліотек щодо збереження, кумуляції, організації і трансляції знань, розкрито когнітивний потенціал ігрових технологій, розроблено теоретикометодологічні засади впровадження ігрових технологій в бібліотечну практику, висвітлено приклади ефективного
використання вітчизняними та закордонними бібліотеками ігрових технологій на сучасному етапі.
Висновки. Позитивний ефект використання когнітивного потенціалу ігор в освітній практиці й наукових дослідженнях актуалізує розробку стратегій впровадження ігрових технологій як інноваційного інструменту управління знаннями в діяльність бібліотечних інституцій.

Посилання

s

Oleinik, O. N. (2013). Upravlenie znaniiami v processakh obespecheniia kachestva uslug bibliotechno-informacionnykh centrov. Extended abstract of candidate’s thesis. Kazan [in Russian].

Serbin, O. (2011). Systema upravlіnnia znanniami yak skladova naukotvorennia. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadsoho, 32, 349–356 [in Ukrainian].

Turiianska, M. M. (2011). Komunikatsii v systemi upravlinnia znanniamy. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2(20), 194–196 [in Ukrainian].

Anghel, M. (2016). Knowledge Management in the Information Society - Case Study on e-Services. Challenges, Performances and Tendencies in Organisation Management. World Scientific Books, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.

https://doi.org/10.1142/9789814656023_0016

Cupiał, M., Szeląg-Sikora, A., Sikora, J., Rorat, J., Niemiec, M. (2018). Information technology tools in corporate knowledge management. Ekonomia i Prawo. Ecomomics and Law, 17(1), 5-15.

https://doi.org/10.12775/EiP.2018.001

Daland, H. (2016). Managing knowledge in academic libraries. Are we? Should we? LIBER Quarterly, 26(1), 28-41.

https://doi.org/10.18352/lq.10154

Koloniari, M., Fassoulis, K. (2017). Knowledge Management Perceptions in Academic Libraries. The Journal of Academic Librarianship, 43(2), 135-142.

URL: https://kundoc.com/pdf-knowledge-management-perceptions-in-academic-libr.

(Last accessed: 8.07.2018).

https://doi.org/10.1016/j.acalib.2016.11.006

Roy, H. (2015). Knowledge Management and the Role of Academic Libraries. International Journal of Research in Library Science, 1(1), 20-25.

URL: http://www.ijrls.in/wp-content/uploads/2015/07/Knowledge-Management-and-.

(Last accessed: 8.07.2018).

Semertzaki, E. (2011). Special Libraries as Knowledge Management Centres. Chandos Publishing, Witney, Oxford.

https://doi.org/10.1533/9781780632667

Matarazzo, J. M., Connolly, S. D. (1998). Knowledge and special libraries. Boston: Butterworth-Heinemann.

URL: https://www.sciencedirect.com/science/book/9780750670845 (Last accessed: 8.07.2018).

Hranchak, T. (2018). Natsionalna biblioteka Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho yak naukovo-informatsiinyi tsentr orhanizatsii upravlinnia znanniamy. Bibliotechnyi visnyk, 2, 3–10 [in Ukrainian].

Lobuzina, K. (2012). Tekhnolohii orhanizatsii znannievykh resursiv u bibliotechno-informatsiinii diialnosti. NAN Ukrainy, Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho. Kyiv[in Ukrainian].

Hёyzinga, Y. (1997). Homo Ludens. Stati po istorii kulturyi. Moskva, Progress-Traditsiya[in Russian].

Chan, K. Y. G., Tan, S. L., Hew, K. F. T., Koh, B. G., Lim, L. S., Yong, J. C. (2017). Knowledge for games, games for knowledge: designing a digital roll-and-move board game for a law of torts class.Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12, 7.

URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6302868/ (Last accessed: 8.07.2018).

https://doi.org/10.1186/s41039-016-0045-1

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning and identity. Cambridge, U.K.; New York, N.Y.: Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Ihry u bibliotekakh – krashchyi mizhnarodnyi ta natsionalnyi dosvid. Bibliomist. U skarbnytsiu bibliotekariu. Ukrainska bibliotechna asotsiatsiia.

URL: https://ula.org.ua/bibliomist/images/documents/119/U_skarbnytsiu_bibliot.

(Last accessed: 8.07.2018)[in Ukrainian].

Zbarovskaya, N. P. (2001).Obuchayuschie igryi v biblioteke: tehnologiya igrovogo imitatsionnogo modelirovaniya. SPb.: Professiya [in Russian].

Kolgina, M. V. (2017). Igrovyie tehnologii v sotsiokulturnoy praktike bibliotek. Mejdunarodnyiy jurnal gumanitarnyih i estestvennyih nauk, 7, 25–28.

Kopyitina, T. N. (2007). Obuchayuschie igryi: ih funktsii, osobennosti i osnovnyie vidy.Mejdunarodnaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya "Lichnost – slovo – sotsium" – 2007.

URL: http://pws-conf.ru/nauchnaya/lss-2007/360-edagogicheskoe-soprovojdenie-s.

(Last accessed: 8.07.2018)[in Russian].

Bulhakova, D. O., Dotsenko, O. M. (2018). Vplyv ihrovykh tekhnolohii na formuvannia motyvatsii studentiv-iurystiv do navchannia. Psykholoho-pedahohichni problemy stanovlennia suchasnoho fakhivtsia: zb. nauk. statei., 154–163.

URL: http://culturehealth.org/hogokz_knigi/Arhiv_DOI/10_%202018.5_NANGU/2018%20(21).pdf

(Last accessed: 8.07.2018) [in Ukrainian].

Shcherban, P. (2014). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii v osviti: istoriia i perspektyvy. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 13, 286–291.

URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2938/1/Shcherban.pdf

(Last accessed: 8.07.2018) [in Ukrainian].

Moursund, D. (2008). Introduction to Using Games in Education: A Guide for Teachers and Parents. 155 р.

URL: http://pages.uoregon.edu/moursund/Books/Games/Games.pdf (Last accessed: 8.07.2018).

Annetta, L. A. (2008). Video Games in Education: Why They Should Be Used and How They Are Being Used. Theory Into Practice, 47(3), 229-239.

https://doi.org/10.1080/00405840802153940

Gros, B. (2007). Digital Games in Education: The Design of Games-Based Learning. Environments Journal of Research on Technology in Education, 40(1), 23-38.

https://doi.org/10.1080/15391523.2007.10782494

Schrier, K. (ed.) (2014).Learning, Education and Games Learning, Education and Games. Vol. 1: Curricular and Design Considerations. ETC Press.

URL: http://repository.cmu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1028&context=etcpr.

(Last accessed: 8.07.2018).

Robson, D. (2015).Video Game Collections in an Academic Library.

URL: http://downloads.alcts.ala.org/ce/2015_1118_CSMseries_Part3_Video_Game_C.

(Last accessed: 8.07.2018).

Schrier, K. (2016). Knowledge Games. How Playing Games Can Solve Problems, Create Insight, and Make Change. Johns Hopkins University Press.

Alizar, A. (2011). Geymeryi v Fold.it reshili nauchnuyu problemu. habr. 19 Sept.

URL: https://habr.com/post/128744/(Last accessed: 8.07.2018)[in Russian].

The Launch of TESS and Planet Hunters! Planet Hunters. A Zooniverse Project Blog.

URL: https://blog.planethunters.org/?_ga=2.183132260.312958935.1530875407-122.

(Last accessed: 8.07.2018).

Mohammadi, D. (2014). How online gamers are solving science’s biggest problems. The Guardian. 25 Jan.

URL: https://www.theguardian.com/technology/2014/jan/25/online-gamers-solving.

(Last accessed: 8.07.2018).

Nicholson, S. (2013). Gaming and Play in the Library: A Brief History. Infospace. The Official Blog of the Syracuse University iSchool.

URL: https://ischool.syr.edu/infospace/2013/09/30/gaming-and-play-in-the-libr.

(Last accessed: 8.07.2018).

International Games Week. Games in Libraries brought to you by ALA GameRT.

URL: http://games.ala.org/international-games-week/ (Last accessed: 8.07.2018).

Laskowski, M., Ward, D. (2009). Building next generation video game collections in academic libraries. The Journal of Academic Librarianship, 35(3), 267-273.

https://doi.org/10.1016/j.acalib.2009.03.005

Thomas, C. M., Clyde, J. (2013). Game as Book: Selecting Video Games for Academic Libraries based on Discipline Specific Knowledge. The Journal of Academic Librarianship, 39(6), 522-527.

https://doi.org/10.1016/j.acalib.2013.07.002

Ferguson, C. L. (2016). Ready Librarian One. Serials Review, 42(1), 42-46.

https://doi.org/10.1080/00987913.2015.1137672

Kirsch, B. A. (ed.) (2014). Games in Libraries: Essays on Using Play to Connect and Instruct. Jefferson, North Carolina : McFarland & Company.

Symuliatsiina rolova hra "Nova Kraina". Naukova biblioteka Lvivskoho natsionalnoho universytetu imeni I. Franka.

URL: https://www.facebook.com/librarylnu/posts/1551486531814585

(Last accessed: 8.07.2018) [in Ukrainian].

"Taim menedzhment abo yak vse vstyhnuty" v Bibliotetsi KPI. Naukovo-tekhnichna biblioteka im. H. I. Denysenka Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy "Kyivskyi politekhnichnyi instytut imeni Ihoria Sikorskoho".

URL: http://library.kpi.ua/node/986 (Last accessed: 8.07.2018) [in Ukrainian].

Utyro, N. (2018, May). Chernihivska oblasna universalna naukova biblioteka imeni V. H. Korolenka – sotsiokulturnyi tsentr hromady mista. Informatsiia, komunikatsiia i upravlinnia znanniamy v hlobalizovanomu sviti: zb. materialiv Mizhnarod. nauk. konf. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].

Masova dilova hra v "Zhyttievyi kapital". Zakarpattia onlain. 2018. 27 Apr.

URL: https://zakarpattya.net.ua/Anons/2018-04-27/11965

(Last accessed: 8.07.2018) [in Ukrainian].

Gerasyuta, T. (2018). Tyzhden nastilnykh ihor u bibliotetsi. Bibliopazly. Bloh TsBS m. Kamianskoho.

URL:https://bibliopazlu.blogspot.com/2018/06/blog-post_27.html?m=1

(Last accessed: 8.07.2018) [in Ukrainian].

Plagiarism: Goblin Threat Plagiarism Game. George A. Spiva Library.

URL: http://libguides.mssu.edu/c.php?g=185283&p=1223333 (Last accessed: 8.07.2018).

Swiatek, C., Gorsse, M. (2016). Playing games at the Library: Seriously? LIBER Quarterly, 26(2), 83–101.

URL: https://www.liberquarterly.eu/articles/10.18352/lq.10161/ (Last accessed: 8.07.2018)

https://doi.org/10.18352/lq.10161

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-04

Як цитувати

Гранчак, Т. (2024). ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ. Science and Innovation, 15(2), 83–93. https://doi.org/10.15407/scine15.02.083

Номер

Розділ

Світ інновацій