ЧОРНИЙ ВІДКРИТИЙ ДОСТУП В УКРАЇНІ: АНАЛІЗ ЗАВАНТАЖЕНЬ УКРАЇНСЬКИМИ ІНТЕРНЕТ-КОРИСТУВАЧАМИ НАУКОВИХ ПУБЛІКАЦІЙ З SCI-HUB
DOI:
https://doi.org/10.15407/scine14.02.019Ключові слова:
наукові журнали, статистика використання, Відкритий доступ, Sci-Hub, Україна.Анотація
Вступ. Висока вартість передплати наукових журналів провокує вчених використовувати нелегальні канали доступу до наукової інформації. Аналіз звернень науковців до нелегальних ресурсів може допомогти у виявленні недоліків інституційного чи державного інформаційного забезпечення певної наукової галузі.Проблематика. Провести аналіз поведінки та географії завантажень українськими Інтернет-користувачами наукових публікацій з нелегального веб-ресурсу Sci-Hub протягом 1 вересня 2015 р. — 29 лютого 2016 р.
Мета. Дослідити інформаційні потреби українських науковців, які завантажували наукові документи з Sci-Hub.
Матеріали й методи. Використано файл, що представлений у відкритому доступі і який містить повні дані завантажень наукових статей з сайту Sci-Hub за період 1 вересня 2015 р. — 29 лютого 2016 р. З нього було відібрано запити
користувачів, які надходили з українських IP-адрес. Наявність даних про DOI завантажених статей дозволила, за
допомогою програмного інтерфейсу API CrossRef, встановити видавництва та назви журналів, статті яких завантажували за допомогою Sci-Hub, а використання кодів класифікатора All Science Journal Classification (ASJC) дозволило
визначити їх тематику.
Результати. Результати дослідження свідчать, що найбільше документів було завантажено з галузей фізичних
наук (насамперед з хімії, фізики та астрономії). Найбільшим попитом серед українських Інтернет-користувачів SciHub користувались публікації видавництва Elsevier, а найактивніше завантажували наукові документи зі Sci-Hub користувачі з Києва.
Висновки. Отримані дані мають важливе значення для розуміння інформаційних потреб українських науковців
та можуть бути використані для формування оптимальної політики передплати доступу до інформаційних ресурсів
у наукових установах України.
Посилання
Pisoschi, A.M., Pisoschi, C.G. (2016). Is Open Access the Solution to Increase the Impact of Scientific Journals? Scien to metrics, 109(2), 1075–1095. doi:10.1007/s11192-016-2088-x.
Björk, B-C. (2017). Gold, Green, and Black Open Access. Learned Publishing, 30(2), 173—75. doi:10.1002/leap.1096.
Greshake, B. (2017). Looking into Pandora’s Box: The Content of Sci-Hub and Its Usage. F1000Research, 6, 541.
doi:10.12688/f1000research.11366.1.
Himmelstein, D.S., Romero, A.R., McLaughlin, S.R., GreshakeTzovaras, B., Greene, C.S. (2017). Sci-Hub Provides
Access to Nearly All Scholarly Literature. PeerJ Preprints,5, e3100v2. doi:10.7287/peerj.preprints.3100v1.
Bohannon, J. (2016). Who’s downloading pirated papers? Everyone. Science, 352(6285), 508—512. doi:10.1126/science.aaf5664.
Bohannon, J., Elbakyan, A. (2016). Data from: Who’s downloading pirated papers? Everyone. Dryad Digital Repository. doi:10.5061/dryad.q447c.
Travis, J. (2016). In Survey, Most Give Thumbs-up to Pirated Papers.Science. doi:10.1126/science.aaf5704.
Timus, N., Babutsidze, Z. (2016). Pirating European Studies. Journal of Contemporary European Research,12(3), 783–91.
Shvartsman, M.E., Lebedev, V.V., Skalaban, A.V. (2017).Sci-Hub as a Mirror of Research and Educational Institutions’
Acquisition of E-Resources. Integration of Education, 21(3), 522—534. doi:10.15507/1991-9468.088.021.201703.522-534.
Mejia, C.R., Valladares-Garrido, M.J., Miñan-Tapia, A., Serrano, F.T., Tobler-Gómez, L.E., Pereda-Castro, W., Mendoza-Flores, C.R., Mundaca-Manay, M.Y., Valladares-Garridoet, D. (2017). Use, knowledge, and perception of the scientific
contribution of Sci-Hub in medical students: Study in six countries in Latin America. PLoS ONE, 12(10), e0185673. doi:
1371/journal.pone.0185673.
Bendezú-Quispe, G., Nieto-Gutiérrez, W., Pacheco-Mendoza, J., Taype-Rondan, A. Sci-Hub and Medical Practice:
An Ethical Dilemma in Peru. (2016). Lancet Global Health, 4(9), e608. doi:10.1016/S2214-109X(16)30188-7.
Green, T. (2017).We’ve failed: Pirate black open access is trumping green and gold and we must change our approach. Learned Publishing, 30(4), 325–329. doi:10.1002/leap.1116.
McNutt, M. (2016). My Love-Hate of Sci-Hub. Science, 352(6285), 497. doi:10.1126/science.aaf9419.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Положення про авторські права Автори, які публікуються у журналі «Наука та інновації», погоджуються на такі умови: Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Автори можуть вступати в окремі, додаткові договірні угоди для не ексклюзивного розповсюдження надрукованої у журналі «Наука та інновації» версії своєї роботи (статті) (наприклад, розмістити її в інституційному сховищі або опублікувати в своїй книзі), із підтвердженням її первинної публікації у журналі «Наука та інновації». Авторам дозволено розміщувати свою роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їх веб-сайті).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.