РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО ТА ПІСЛЯВОЄННОГО ПЕРІОДІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/scine19.03.003

Ключові слова:

електронна комерція, дескриптивна модель, екзогенні та ендогенні фактори, прогнозування, російська агресія, воєнний та післявоєнний періоди

Анотація

Вступ. В умовах воєнного періоду, коли дистанційна робота набуває ще більшої актуальності, надзвичайно важливим завданням є розширення та підвищення ефективності вітчизняної електронної комерції.
Проблематика. Українська електронна комерція як інноваційний вид підприємницької діяльності вимагає комплексного підходу щодо підвищення її ефективності, особливо в умовах надзвичайного стану.
Мета. Дослідити тренди української електронної комерції та створити дескриптивну модель її розширення й підвищення ефективності у ситуації невизначеності, спричиненої військовим станом.
Матеріали й методи. Інформаційною базою дослідження стали статистичні дані Statista, UNCTAD, Promodo. Використано методи теоретичного узагальнення інформації, прогнозування на основі тренду, порівняльного аналізу, економіко-статистичного аналізу, побудова дескриптивної моделі.
Результати. Досліджено динаміку розвитку світової та української електронної комерції в період до пандемії
COVID-19, при коронакризі та під час російської агресії. Підкреслено, що загрози для розвитку під час обох несприятливих станів в Україні є схожими: зниження ділової активності, зростання безробіття, спад доходів, загроза життю. Визначено, що найточніший прогноз з вірогідністю 97,69% демонструє поліноміальна функція. Запропоновано основні напрями розширення та підвищення ефективності української електронної комерції, які об’єднано в три групи та спрямовано на зміцнення позицій України на міжнародному ринку електронної комерції, ефективне функціонування українських підприємств та захищеність споживачів товарів та послуг у сфері української електронної комерції.
Висновки. Запропонована дескриптивна модель перспектив розширення та підвищення ефективності української електронної комерції дозволяє комплексно оцінити тренди досліджуваного явища у ситуації підвищених ризиків.

Посилання

Kupalova, G. I., Artyux, T. M., Bodyakovs’ka, A. V. (2021). Strategy for the developmen,t of e-commerce during the COVID-19 pandemic. Entrepreneurship and trade, 28, 40—48 [in Ukrainian].

Sak, T. V. (2021). Electronic commerce: global trends, diagnostics, strategic orientations. Marketing and digital technologies, 5(3), 30—42 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15276/mdt.5.3.2021.3

ЕCommerce Trend Report: The State Of The Industry In 2022. URL: https://qarea.com/blog/ecommerce-trend-reportthe-state-of-the-industry-in-2022 (Last accessed: 15.08.2022).

Diachenko, O. P., Markova, T. D., Yevtushevska, O. O. (2021). The influence of information technologies on the development of electronic commerce in the world. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology, 6(4), 92—104 [in Ukrainian].

Clement, J. Global retail e-commerce sales 2014—2023. URL: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwideretail-e-commerce-sales/ (Last accessed: 15.08.2022).

Statista. URL: https://www.statista.com/ (Last accessed: 15.08.2022).

UNCTAD. URL: https://unctad.org/statistics (Last accessed: 15.08.2022).

Ukrainian e-commerce in seven charts. Results of 2020 and future trends. URL: https://tech.liga.net/technology/article/ukrainskiy-e-commerce-v-semi-grafikah-itogi-2020-go-i-trendy-buduschego (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian].

How the e-commerce market changed during the month of the war. URL: https://promodo.ua/ua/blog/yak-zminivsyaua-ecommerce-za-pershij-misyats-vijni.html (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian].

European e-commerce doubled or tripled during the pandemic. URL: https://elnews.com.ua/uk/yevropejska-elektronnakomercziya-zrosla-vdvichi-vtrychi-v-umovah-pandemiyi/ (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian].

The E-commerce Report 2020. URL: https://www.nets.eu/Media-and-press/news/Documents/Nets-e-commerce-2020-international.pdf (Last accessed: 15.08.2022).

European e-commerce report 2022. URL: https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/downloads/european-ecommerce-report-2022/ (Last accessed: 15.08.2022).

Omelchuk, N. How the e-commerce market in Ukraine changed in 2020: research. URL: https://psm7.com/uk/e-commerce/kak-izmenilsya-rynok-elektronnoj-kommercii-v-ukraine-za-2020-god-issledovanie.html (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian].

Digital economy and information and computer technologies. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/581/51d/60258151d2896461958259.pdf (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian].

Lavskaya, V. How the ukrainian ecommerce changed during a month of the war. URL: https://www.promodo.com/blog/how-the-ukrainian-ecommerce-changed-during-a-month-of-the-war/ (Last accessed: 15.08.2022).

The index of business expectations in Ukraine is growing: the trade sector is the most positive. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/1/689869/#:~:text (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian].

Roggio, A. How the Ukraine war impacts ecommerce. URL: https://www.practicalecommerce.com/how-the-ukraine-warimpacts-ecommerce (Last accessed: 15.08.2022).

Daleo, J. Russia-Ukraine conflict could lead to global e-commerce disruptions. URL: https://www.freightwaves.com/news/russia-ukraine-conflict-could-lead-to-global-e-commerce-disruptions (Last accessed: 15.08.2022).

Babenko, V. A., Syniavska, O. O. Analysis of the current state of development of the e-commerce market in Ukraine. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analysis-of-the-current-state-of-development-of-electronic-commerce-marketin-ukraine/viewer (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian].

Malitska, H. H., Melnyk, O. I. (2018). Features of electronic commerce and the state of its development in the modern economic conditions of Ukraine. Efficient economy, 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6731 (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2018.12.74

Dubel, M. V. (2022). Modeling the forecast of the development of international electronic commerce. Bulletin of the Khmelnytskyi National University, 1(2), 145—153 [in Ukrainian].

Cart Abandonment Rate. URL: https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate (Last accessed: 15.08.2022).

Key Trends in E-Commerce Logistics! URL: https://supplychaingamechanger.com/3-key-trends-in-e-commerce-logistics/(Last accessed: 15.08.2022).

E-Commerce Logistics. URL: https://ecommercenews.eu/ecommerce-logistics/ (Last accessed: 15.08.2022).

Taptunova, I., Kazatska, I. Towards an EU digital single market: e-commerce. URL: https://ucep.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/ucep_report_e-commerce_31.05.2021.pdf (Last accessed: 15.08.2022). [in Ukrainian].

Akulenko, L., Kozatska, M. New rules in the EU. How Ukraine can join the European e-commerce market. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2021/06/29/675432/ (Last accessed: 15.08.2022) [in Ukrainian].

Kyrychenko, A. V. (2022). The development of Ukrainian e-commerce in the context of the Russian-Ukrainian war. The Russian-Ukrainian war (2014—2022): historical, political, cultural-educational, religious, economic, and legal aspects: Scientific monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”. P. 127—136 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-08

Як цитувати

Ільчук M., Кириченко, А., & Водніцький , М. (2023). РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО ТА ПІСЛЯВОЄННОГО ПЕРІОДІВ. Science and Innovation, 19(3), 3–14. https://doi.org/10.15407/scine19.03.003

Номер

Розділ

Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики