ПІДВИЩЕННЯ АМБІЦІЙНОСТІ ДО СКОРОЧЕННЯ ВУГЛЕЦЕВОГО СЛІДУ МУЛЬТИМОДАЛЬНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ ДО «КЛІМАТИЧНОЇ НЕЙТРАЛЬНОСТІ»
DOI:
https://doi.org/10.15407/scine18.01.096Ключові слова:
антивуглецева політика, вуглецеві викиди, «вуглецевий» податок з палива, декаплінг, мультимодальні перевезення, кліматична нейтральністьАнотація
Вступ. Стратегічним орієнтиром трансформації економіки України до «кліматичної нейтральності» обрано підвищення амбіційності до скорочення вуглецевого сліду мультимодальних перевезень завдяки застосуванню арсеналу дієвих регуляторних та фіскальних заходів.
Проблематика. Пошук шляхів підвищення амбіційності до скорочення вуглецевого сліду мультимодальних перевезень в умовах трансформації економіки України до «кліматичної нейтральності».
Мета. Розробка сценаріїв скорочення вуглецевого сліду мультимодальних перевезень задля забезпечення збереження довкілля та благополуччя прийдешніх поколінь.
Матеріали та методи. Використано методи: економіко-математичного моделювання на основі кореляційно-регресійного аналізу — при визначенні залежності обсягів викидів парникових газів від обсягів споживання палива в транспортному секторі, обсягів ВВП та чисельності постійного населення, вантажо- та пасажирообігу; декаплінг-аналізу — при оцінюванні впливу транспортних перевезень на довкілля; компаративного аналізу — при вивченні еластичності викидів парникових газів зі зміною обсягів ВВП у країнах з протяжністю транспортних шляхів, наближених до України; стратегічного аналізу — при оцінюванні реалістичності Національно визначеного внеску; сценарного прогнозування — при визначені альтернативних сценаріїв зміни обсягів викидів парникових газів за умови нарощування обсягів транспортних перевезень.
Результати. Вперше запропоновано механізм сплати «вуглецевого» податку з палива, який забезпечить справедливе ставлення до забруднювачів навколишнього середовища та обґрунтоване формування інвестиційного потенціалу Фонду декарбонізації.
Висновки. Обравши стратегічним орієнтиром трансформації економіки України до «кліматичної нейтральності», уряд країни має прийняти рішення щодо підвищення амбіційності до скорочення вуглецевого сліду мультимодальних перевезень завдяки застосуванню, насамперед, арсеналу дієвих фіскальних заходів.
Посилання
Kyoto Protocol to the United Nations Framework Convention on Climate Change. The Decision UN of 17.11.2006 No. 995_h96. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_801#Text (Last accessed: 07.02.2021).
Amendment to the Kyoto Protocol pursuant to Article 9, paragraph 9 amendmen. The Decision UN 1/CMP.8. 2012. URL: https://unfccc.int/resource/docs/2012/cmp8/rus/13a01r.pdf (Last accessed: 11.02.2021).
Sidenko, V. R., Veklych, O. О. (2016). Ukraine and the policy of combating climate change: the economic aspect. Analytical report. Kyiv [in Ukrainian].
On Ratification of the Paris Agreement: Law of Ukraine of 14.07.2016 No. 1469-VІІІ. URL:https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/995_l61#n2 (Last accessed: 14.02.2021).
Morel, R. (2014). Ex-Post Evaluation of the Kyoto Protocol: Four Key Lessons for the 2015 Paris Agreement. CDC Climate Research. URL: //www.cdcclimat.com/IMG/pdf/14-05_climate_report_no44_-_analysis_of_the_kp-2.pdf (Last accessed: 21.02.2021).
Ukrainian green course: decarbonization or death. (2020). Ekonomichna pravda of 16.12.2020. URL: https://www.jakda.com.ua/projects/ekopromyslovist/2020/12/16/668493/ (Last accessed: 10.02.2021).
Haidutsky, I. P. (2017). Low carbon development: global motivation tools. Investytsii: praktyka ta dosvid, 2, 22-26.
Tax Code of Ukraine: Law of Ukraine of 02.12.2010. No. 2755-VІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755- 17#Text (Last accessed: 18.02.2021).
New UNEP Synthesis Provides Blueprint to Urgently Solve Planetary Emergencies and Secure Humanity's Future. UNEP press release of 18.02.2021. URL: https://unfccc.int/en/news/novyy-obzor-yunep-eto-srochnyy-plan-resheniyaplanetarnykh-chrezvychaynykh-situaciy-i-obespecheniya (Last accessed: 27.02.2021).
Banister, D. (1993). Transport, the Environment and Sustainable Development. Rout-ledge, UK.
Hickman, R., Banister, D. (2007). Looking over the horizon: Transport and reduced CO2 emissions in the UK by 2030. Transport Policy, 14, 377-387. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.04.005
Tapio, R. (2005). Towards a theory of decoupling: degrees of decoupling in the EU and the case of road traffic in Finland between 1970 and 2001. Transport Policy, 12, 137-151. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2005.01.001
Acutt, M. Z., Dodgson, J. S. (1998). Transport and global warming: modeling the impacts of alternative policies. Transport Policy and the Environment, 1-37.
On approval of the National Transport Strategy of Ukraine for the period up to 2030: Order the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 30.05.2018. No. 430-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80#Text (Last accessed: 08.02.2021).
Data & Statistics - IEA. URL: https://www.iea.org/data-and-statistics?country=UKRAINE&fuel=CO2%20emissions&indicator=CO2BySector (Last accessed: 22.02.2021).
Millennium Declaration: Resolution тhe United Nations General Assembly of 08.09.2000. No. 55/2. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_621#Text (Last accessed: 14.02.2021).
Tkachenko, A., Levchenko, N., Pozhuieva, T., Shupryna, N. (2019). Innovative Approach to Evaluation of the Decoupling Phenomena in Making Decision on Investment of Agro-Business. International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), 8, 38-44. https://doi.org/10.35940/ijrte.C1007.1183C19
Environmental Strategy for the First Decade of the 21st Century: OECD. (2001). URL: http://www.oecd.org/dataoecd/33/ 40 / 1863539.pdf (Last accessed: 23.02.2021).
Arsakhanova, Z. A., Khazhmuradov, Z. D., Khazhmuradova, S. D. (2019). Decapling in economics - the essence, definition and types. State аnd Municipal Administration, 4, 13-18 [in Russian].
Transport: State Statistics Service of Ukraine. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/tr.htm (Last accessed: 24.02.2021).
Petrenko, I. (2019). Transport and communication of Ukraine-2018. Statistical collection. State Statistics Service of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
Petrenko, I. (2020). Transport of Ukraine-2019. Statistical collection. State Statistics Service of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
Annual National Inventory Report for Submission under the United Nations Framework Convention on Climate Change and the Kyoto Protocol for the period 1990-2018 URL: https://mepr.gov.ua/files/docs/Zmina_klimaty/2020/Uk raine_NIR_2020%20draft.pdf (Last accessed: 12.02.2021).
Greene, W. H. (2018). Econometric Analysis. Stern School of Business. New York University, USA.
Timonina, M. (2020). The number of the current population of Ukraine on January 1, 2020. Statistical collection. Statistics Service of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Support to the government of Ukraine on updating its nationally determined contribution (NDC) C40502 / 8492/47661. Report 3 / Report on modeling. URL: https://mepr.gov.ua/files/images/news_2020/22122020/Results%20modeling.pdf (Last accessed: 20.02.2021).
Krushko, N. (2020). Second NVV of Ukraine: simulation results. URL: https://mail.google.com/mail/u/0/?pli=1#inbox/ FMfcgxwLsmbcJrLGfKzZpkSsDkSPJkTn?projector=1&messagePartId=0.1 (Last accessed: 15.02.2021).
Nikitina, I. (2020). National accounts in 2019. Statistical collection, State Statistics Service of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Strategy of low-carbon development of Ukraine until 2050. (2018). URL: https://mepr.gov.ua /files/docs/Proekt/ LEDS_ua_last.pdf (Last accessed: 25.02.2021).
The National inventory of anthropogenic emissions by sources and removals by sinks of greenhouse gases in Ukraine for 1990-2017: The Ministry of Environmental Protection and Natural Resources of Ukraine. (2018). URL: https://mepr. gov.ua/news/33423.html (Last accessed: 08.02.2021).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Положення про авторські права Автори, які публікуються у журналі «Наука та інновації», погоджуються на такі умови: Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Автори можуть вступати в окремі, додаткові договірні угоди для не ексклюзивного розповсюдження надрукованої у журналі «Наука та інновації» версії своєї роботи (статті) (наприклад, розмістити її в інституційному сховищі або опублікувати в своїй книзі), із підтвердженням її первинної публікації у журналі «Наука та інновації». Авторам дозволено розміщувати свою роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їх веб-сайті).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.