Щодо можливості запуску космічних апаратів з використанням ракети-носія легкого класу з території України
DOI:
https://doi.org/10.15407/knit2023.03.003Ключові слова:
індивідуальний ризик, зона падіння аварійної ракети космічного призначення, зона падіння відокремлюваної частини, колективний ризик, небезпечна зона, польотна безпека, ракета космічного призначення, ризикАнотація
У даний час в Україні відбувається дискусія щодо створення національного ракетно-космічного комплексу (РКК) та можливості запуску космічних апаратів з власної території. Однією з основних перешкод щодо розміщення космодрому в Україні прийнято вважати густонаселеність території та неможливість забезпечити безпеку на етапі польоту ракети космічного призначення (РКП), що пов'язана із падінням на суміжні країни відокремлюваних частин під час штатного польоту та РКП (її фрагментів) у випадку аварії. На сьогоднішній день у ДП «КБ «Південне» розроблено проект перспективного РКК «Циклон-1М» із триступіневою РКП легкого класу, який дозволяє комплексно розв'язати проблему забезпечення польотної безпеки. Для нього обрано місце старту в Херсонській області й побудовані траєкторії польоту в південному напрямку для виведення космічних апаратів на сонячно-синхронну орбіту. У статті наведено розрахунково-теоретичний аналіз безпеки під час штатного польоту РКП «Циклон-1М» та у випадку виникнення аварії РКП на етапі польоту, а також розроблено рекомендації щодо підвищення польотної безпеки. Показано, що запропоновані технічні й організаційні рішення забезпечують виконання вимог до польотної безпеки для населення та інших об'єктів на прилеглій до точки старту території України, територіях Туреччини і країн Африки, які перебувають у зоні падіння аварійних РКП, а також суден в акваторіях Чорного й Середземного морів. Визначено небезпечні зони для суден у районі падіння відокремлюваних частин у Середземному морі. Для убезпечення суден, що розташовуватимуться у Середземному морі, треба виключити їх перебування в небезпечних зонах на час проведення пуску РКП «Циклон-1М». Отриманий сумарний колективний ризик для населення в межах зони падіння аварійної РКП складає 3,46×10-5, що забезпечує виконання міжнародних вимог щодо польотної безпеки. Основною проблемою на даний час є проліт РКП «Циклон-1М» над територією Чорноморського державного біосферного заповідника, на який можливе падіння аварійної РКП у випадку аварії на початковій ділянці траєкторії польоту.Посилання
Hladkii E. H. (2020). Determining the collective risk in case of launch vehicle «Ciclon-4M» crash in the flight phase by using polygons to represent populated territories. Space Science and Technology, 26(3), 32-41 [in Russian]
https://doi.org/10.15407/knit2020.03.032
Hladkii E. H. (2015). Assessment procedure of the flight safety for launch vehicles using the geometric representation of the damage area in the form of a polygon. Space technology. Missile armaments, 3, 50-56 [in Russian].
Hladkii E. H., Perlik V.I. (2010). Mathematical models of risk assessment for ground objects during launches of launch vehicles. Space technology. Missile armaments, 2, 3-19 [in Russian].
AFSCPMAN 91-710 Range Safety User Requirements. Volume 1. 2016. Static.e-publishing.af.mil. Retrieved from:
http://static.e-publishing.af.mil/production/1/afspc/publicating/afspcma.
14 CFR. Chapter III. Commercial space transportation, Federal aviation administration, Department of transportation, Subchapter C - Licensing, part 417 - Launch Safety, 2001. Law.cornell.edu. Retrieved from:
http://law.cornell.edu/cfr/text/14/part-417.
14 CFR. Chapter III. Commercial space transportation, Federal aviation administration, Department of transportation, Subchapter C - Licensing, part 420 License to Operate a Launch Site. 2000. Law.cornell.edu. Retrieved from: http://law.cornell.edu/cfr/text/14/part-420.