ПОСЛУГИ ВИЩОЇ ОСВІТИ: СТРУКТУРА ПРОПОЗИЦІЇ ТА РІВЕНЬ КОНКУРЕНЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.15407/econlaw.2018.01.105Ключові слова:
вища освіта, галузь знань, заклади вищої освіти, конкуренція, освітній потенціал, освітня послуга, ринок вищої освіти, сегменти ринку вищої освіти, спеціальністьАнотація
Оновлення стратегії розвитку закладів вищої освіти потребує доленосного рішення: або продовжувати функціонувати в освоєній галузі знань, розширюючи спектр спеціальностей, або опановувати нові галузі. Накопичений досвід ринкових реформ дав змогу визначити, який шлях розвитку найбільше сприяє реалізації освітнього потенціалу (ліцензійного обсягу) закладів. Структура галузей знань і спеціальностей ринку освітніх послуг Полтавщини є наслідком розуміння освітніх потреб закладами освіти, які при цьому керуються власними інтересами. Комерційно вдалим заклади вищої освіти вважали вибір найбільш затребуваної спеціальності у декількох галузях знань. Наявність декількох закладів, спеціалізованих в одній галузі знань, знижувала шанси кожного з них на реалізацію освітнього потенціалу. Чим вищий ступінь конкуренції за спеціальністю, тим нижчі шанси у всіх закладів. Пряма залежність між величиною потенціалу закладу і шансом її реалізувати відсутня. Якісний бік потенціалу закладу, який відображає конкурентні переваги, детермінує перемогу у конкурентній боротьбі.
Посилання
Kirdan O. Transformatsiia tradytsiinoi modeli upravlinnia vyshchymy navchalnymy zakladamy: problemy, poshuky, rishennia. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. 2017. Vyp. 2. Ch. 2: 41—50 [in Ukrainian].
Fil O.A., Korsakevych V.V. Osoblyvosti spryiniattia konkurentsii personalom vyshchoho navchalnoho zakladu pryvatnoi formy vlasnosti. Pravnychyi visnyk Universytetu “KROK”. 2011. Vyp. 9: 155—161 [in Ukrainian].
Neusner J., Neusner N. Reaffirming Higher Education. New Brunswick: Transaction Publishing, 2000.
Reform of Higher Education in Europe. Eds J. Enders, H.F. de Boer, D.F. Westerheijden. AW Rotterdam: Sense Publishers, 2011. P. 1—10.
Korsak K., Korsak Yu. Futurolohichni vymohy do osvity i nauky u novomu stolitti. Vyshcha osvita Ukrainy. 2014. No. 1: 40—46 [in Ukrainian].
Sihaieva L.Ie. Zarubizhnyi dosvid upravlinnia vyshchoiu osvitoiu: osnovni tendentsii. Visnyk Cherkaskoho universytetu. 2017. Vyp. No. 10: 106—112 [in Ukrainian].
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 No. 2145-VIII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2017. No. 38—39: St. 380 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 29.04.2015 No. 266. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. 2015. No. 38. St. 1147 [in Ukrainian].
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 No. 1556-VII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2014. No. 37—38. St. 2004 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Litsenziinykh umov provadzhennia osvitnoi diialnosti zakladiv osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.12.2015 No. 1187. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. 2016. No. 7. St. 345 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Umov pryiomu na navchannia do vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy v 2016 rotsi: Nakaz MON Ukrainy vid 15.10.2015 No. 1085. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. 2015. No. 89. St. 3009 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Zmin do Umov pryiomu na navchannia do vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy v 2016 rotsi: Nakaz MON Ukrainy vid 02.07.2016 No. 755. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. 2016. No. 53. St. 1876 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro osvitno-kvalifikatsiini rivni (stupenevu osvitu): Postanova KM Ukrainy vid 20.01.1998 No. 65. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. 1998. No. 3. St. 108 [in Ukrainian].